Janne Paalijärvi Internetin ja ihmisen puolella

Arjen tietoyhteiskunta on tuotava myös julkiseen terveydenhuoltoon

Aloitan kertomalla esimerkin. Minula oli taannoin erikoislääräkiaika Jorvin sairaalaan. Jostain syystä en muistanut ajankohtaa ja käynti jäi väliin. Kotiin tulleet sakkomaksukirjeet palauttivat asiat mieleen "Ainiin, tämähän se olikin...". Tunnustan tässä vaiheessa kaikille ulisijoille: Minä mokasin. Voin toistaa, jotta asia tulee harvinaisen selväksi: Minä mokasin. Minun olisi pitänyt säätää itselleni jonkinlaiset muistutukset aiheesta. Tämän kirjoituksen ideana ei kuitenkaan itseruoskinta vaan julkisen terveydenhuollon integroiminen tietoyhteiskunnan luontevaksi osaksi.

Mietin jälkikäteen, miten ratkaista käyttämättä jäävien aikojen ongelma. Markkinatalusajatteluun taipuvaisena mietin, miten yksityiset terveydenhuoltopalvelut hoitavat homman kotiin. Esimerkiksi työterveystäni huolehtiva Diacor käyttää niinkin edistyksellistä tekniikkaa kuin tekstiviesti. Konsepti on aika helppo; varaat ajan lääkäriin, saat tekstiviestitse ilmoituksen tai pari ennen lääkäriaikaa. Aivan helvetin nerokasta. Luulen että todennäköisyydet käyttää lääkäriaika nousevat huimasti epävarmojen tapausten kohdalla.

On todella ikävää, ettei samaa järjestelmää voida soveltaa julkisella puolella. Tai siltä se ainakin tuntuu. Ongelma ei rajoitu pelkästään tekstiviestipalveluihin, sillä myös sähköpostiasiointi on kategorisesti kiellettyä. En tiedä kuinka paljon tästä on vastuussa itse sairaala/sairaanhoitopiiri ja kuinka paljon ongelmia aiheuttaa tietosuojavaltuutettu. Joka tapauksessa homma ei nyt toimi. Tietotekniikan tulisi palvella ihmistä arjessa saumattomasti. Itselläni on asiaan kahden kohdan ratkaisumalli.

1. Poistetaan juridiset ja hallinnolliset esteet. Tehdään tarvittaessa lakimuutos, joka antaa luvan käsitellä potilastietoja julkisella puolella laajemmin eri viestintäjärjestelmissä, esim. sähköpostilla ja tekstiviesteillä. Tietosuojavaltuutettu rupeaa toimimaan lain mahdollistavuuden mukaan. Sairaanhoitopiireissä tehdään aiheesta periaatepäätös ja otetaan asia prosessiksi sairaaloissa. Lakimuutokseen on sisällyttävä mahdollisuus kieltäytyä tietojenkäsittelystä "uusilla" viestintäjärjestelmillä joko niin, että käsittely on oletuksena sallittua kieltomahdollisuudella, tai sitten niin että käsittely on oletuksena kiellettyä, mutta mahdollista sallia erikseen mikäli potilas näin haluaa. Mikäli potilas katsoo, että hän pystyy hyväksymään mahdolliset riskit sähköpostin ja tekstiviestinnän suhteen, hän saakoon käyttää näitä palveluja (esim. tekstiviestimuistutukset).

2. Muutetaan terveydenhuollon tietoteknisiä järjestelmiä mahdollistamaan uudet viestintämuodot. Jos homma toimii jo tekstiviestin osalta Diacorilla, miksei se voisi toimia myös julkisella puolella. Tämä saattaakin olla ongelmallisempi tilanne, sillä vaikuttaa siltä, että julkisella puolella ei osata tilata järkevästi tietojärjestelmiä. Apotti-fiasko (katso puheeni aiheesta) on viimeisin esimerkki. Hyvässä tapauksessa vanhat järjestelmät vaativat vain toiminnallisuuden aktivointia, huonossa tapauksessa saatetaan vaatia kokonaan uusia järjestelmiä tai komponentteja. Asia on kuitenkin tehtävissä jonkin ajanjakson kuluessa.

Loppukaneetiksi totean, että ihmiset ovat erehtyväisiä, ja on turha mumista mantraa "olisit laittanut kännykän muistuttamaan". Niin, olisi kyllä pitänyt. Ongelma on kännykkäkalenterista huolimatta oikeasti olemassa. On fakta, että tulevaisuudessakin ihmiset jättävät syystä tai toisesta vahingossa lääkäriaikansa käyttämättä. Tähän tekstiviestimuistutukset voisivat tuoda suuren avun. Arjen rutiinit rikkova muistutustekstiviesti on erinomainen keino tavoittaa ne ihmisjoukot jotka ovat kulkemassa onnensa ohi mitä vastaanottoaikoihin tulee.

Janne Paalijärvi

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän henrimikkonen kuva
Henri Mikkonen

Toimii se muissakin isohkoissa organisaatioissa: esim. YTHS on klaarannut tämän. Kaksi päivää ennen aikaa tulee sähköpostilla muistutus. Ajan voi peruuttaa tai sitä voi muuttaa netissä. Lasku tulee myös sähköpostilla. Saattaa olla, että tekstiviestimuistutusta ei ole, mutta tuo 48h ennen tuleva sähköposti auttaa jo paljon.

Käyttäjän Poika kuva
poika heinänen

En uskoisi olevan kovin esteellista, silla juuri 5 hammaslaakariaikaa varanneena voin todeta, etta heilta tulee tekstari muistaakseni pari paivaa ennen aikaa ja lisaksi pari tuntia ennen varmistus. Samaa firmaa minun silmiini, joten ainoaksi paattelyksi jaa se, etta hammasjonot kun ovat pitkahkot (olleet jo vuosia), niin yhtaan muistin takia peruuntumista ei kaivata.

Jos joku jaksaisi kaivella dataa, niin aivan varmasti hammasaikojen ilmoittamaton peruminen on paljon vahaisempaa kuin muussan terveydenhoidossa.

Nyt saattaisi kunnallinen laakari olla poikaa tallekin pojalle, jonka vaimo on kuumeessa ja oksentaa, allekirjoittanut juuri herasi pari litraa paskaa lakanoissa ihan vain tata kirjoittamaan ;)

Käyttäjän usvi kuva
Janne Paalijärvi

Voi kurjuus :/ Toivottavasti paranette pian.

Janne P Hukkinen

Mainioita ehdotuksia.

Eikö/voiko jo nykyisellään ilmoittaa, että tietojani saa lähettää sähköpostitse? Eikö tämän pitäisi olla juridisesti mahdollista asianomistajakysymyksenä?

Jos tämä ei organisaation puolesta onnistu, täytyy vain ihmetellä, miksi julkisessa terveydenhuollossa pelätään tietosuojakysymyksiä noin hysteerisesti?

Oikeusministeriössä/valtionhallinnossa oli käytössä suht näppärä kaupallinen suojatun sähköpostin lähetysmahdollisuus: lisäät vastaanottajan sähköpostiosoitteen perään .s, niin vastaanottaja saa sisällön asemesta https-linkin, josta sisällön voi lukea. Älytöntä jähmeyttä, jos tämä ei onnistu muualla.

Ja nykyisessä tilanteessa pitäisi jo aikaa varatessa ilmoittaa, paljonko käyttämättä jäänyt aika maksaa. Tämä lisäisi motivaatiota muistutuksen asettamiseen. Eihän mikään insentiivi toimi, jos sen olemassa olosta saa tiedon vasta jälkikäteen!

Käyttäjän ReiskaRopponen kuva
reino ropponen

Tekstiviestimuistutus on ehdottomasti hyvä idea.
Toisaalta kun koko julkisen puolen tietojärjestemät ovat debiilien käsialaa ja minkään asian läpivieminen/järkevöittäminen vaatii donquiotemaista taistelua byrokratiaa ja välistävetäjiä vastaan, on aika vaikea olla toiveikas.

Ai niin, kävin juuri huomaamassa että oikeus(murhasi)juttusi kääntyi lopuksi parhain päin, onnittelut siitä!

Käyttäjän usvi kuva
Janne Paalijärvi

Kiitoksia! Kyllä sitä pyöriteltiinkin...

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Maallikot eivät ymmärrä sitä asiaa, että lääkäri vastaa siitä, jos potilastiedot sähköpostin kautta joutuvat vääriin käsiin, vaikka potilas olisi luvan antanutkin. Ainahan voidaan jälkikäteen väittää, että esim. lääkäri ei selittänyt tarpeeksi hyvin sähköpostin riskejä ja suostumus perustui puutteelliseen informointiin. Valvira otti nk. Prinsessa-jutussa sen kannan, että psyykkisesti sairaan henkilön kiistaton suostumus tietojen julkistamiseen ei ollut pätevä, koska ymmärrys oli alentunut.

Ei julkisella sektorilla lääkäreillä ole aikaa sähköpostiturvallisuudesta käytäviin keskusteluihin tai erityisesti pohtia, ymmärtääkö potilas suostumuksen merkityksen. Yksityislääkäri voi laskuttaa joka minuutista. Eli vastaus on ei, sähköpostia emme ryhdy lähettämään.

Käyttäjän usvi kuva
Janne Paalijärvi

Haluan vastuun nimenomaan potilaalle kun nimi on paperissa. Jos jotain tapahtuu, sitten se tapahtuu, ja pulinat pois. Lääkärit pois vastuusta. Joku yhteismitallinen esite ja sopimusteksti vaan eteen ja nimmari talteen. Näin minun visioissani. Pitääpä katsella jos tuosta Prinsessa-jutusta intaannun joskus ottamaan selvää.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Sivut