*

Janne Paalijärvi Internetin ja ihmisen puolella

Merja Kyllösen seurantatili

  • Kuuliskohan Kyllönen? Ja jos kuulis, osaiskohan vastata.
    Kuuliskohan Kyllönen? Ja jos kuulis, osaiskohan vastata.
  • Viskaalien kaupankäynti.
    Viskaalien kaupankäynti.

Tänään valtiovalta toi esiin esityksen uudesta GPS-seurantaan johtavasta ajoneuvoverotuksesta. Uskomattoman palauteryöpyn saatuaan itse liikenneministeri Merja Kyllönen astui esiin puolustamaan uutta järjestelmää.

Messiaamme ja kansalaisoikeuksien esitaistelijamme Merja Kyllönen on tällä päivämäärällä ja tämänsisältöisesti luvannut, että yksityisyyttämme ei loukata:

"Tietoturvakaan ei ole uhka, koska personoidussa mallissa jokaisella auton omistajalla olisi oma tili omassa hallinnassa pankkitilin tyyliin."

Siis häh? Mistä nyt puhutaan? Merja herää! Kerro tekniikan ylioppilaalle miten tämä toimii ja miten tämä parantaa yksityisyydensuojaa? Mun ei oo vissiinkään pakko tehdä tältä tililtä siirtoja jos en halua vai? Eiks niin toi pankkitilikin toimi jos se on omassa hallinnassa? Mulla ainakin näin. Kerro asiasta, pliis.

Janne Paalijarvi

Päivitys klo 23.13:

Yle kirjoittaa aiheesta. Mutta mitä helvettiä, artikkelissa lukee mm. näin:

"Satelliittipaikantimen hyvänä puolena voi toisaalta pitää esimerkiksi sitä, että varastetusta ajoneuvosta saataisiin reaaliaikaista tietoa."

Jos reaaliaikaiseen tietoon on mahdollisuus, järjestelmässä ei ole käytännössä minkäänlaisia takeita yksityisyydensuojasta! Koko homma on yhtä suurta huijausta, jonka ilmeisenä tarkoituksena on vain saada GPS-seuranta toteutettua. Tätä ei saa hyväksyä!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

18Suosittele

18 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän kivisto kuva
Harri Kivistö

Rahavuodon voi korvata. Tietovuotoa ei voi korvata. Miksi ihmeessä tämä on niin vaikea ymmärtää?

Jari-Matti Mäkelä

Se tili toimii niin, että jos ei omista autoa, tili pysyy puhtaana kuten nuhteettoman ihmisen rikosrekisteri (kunnes valtiolla on lisää varaa alkaa GPS-valvoa mm. jalankulkua ja polkupyöräilyä). Suomessa on tähän asti lähes kaikki valtakunnalliset IT-hankkeet kusseet tähän mennessä - sitä pahemmin, mitä isommasta jutusta kyse, joten on aika todennäköistä, ettei tämäkään toimi kuten kuviteltiin. Ei se tietenkään estä järjestelmän implementointia.

Käyttäjän tiipou kuva
Teemu Havulinna

Luultavasti se toimii juuri niin vähän ettei sillä saada tarkoitustaan hoidettua, mutta juuri sopivan paljon että poliisit voivat kahvitauoillaan seurailla julkkisten autoja

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

"Siis häh? Mistä nyt puhutaan? Merja herää! Kerro tekniikan ylioppilalle miten tämä toimii ja miten tämä parantaa yksityisyydensuojaa? Mun ei oo vissiinkään pakko tehdä tältä tililtä siirtoja jos en halua vai? Eiks niin toi pankkitilikin toimi jos se on omassa hallinnassa? Mulla ainakin näin. Kerro asiasta, pliis."

Voihan valtio tarkkailla pankkitiliäsikin sekä jäädyttää rahasi, koska tahansa jos joku virkamies sattuisi epäilemään jotain.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Oleellisinta tässä nyt on, että Ollila kiertelee ja Kyllönen puhuu aivan asian ohi - yksityisyys kun menetetään jo siinä vaiheessa, jos tuo pakollinen seurantalaite ylipäätään tarvitsee tietoliikenneyhteyden.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Vihreiden Osmo Soininvaara vasta paikannustietojen yksityiskohtaisen käytön kanssa hekumoikin: http://www.soininvaara.fi/2013/12/16/ollilan-tiema...

Käyttäjän Savolax kuva
Jukka Heikkinen

Miten se nyt meni...
Ostakaa vähäpäästöisijä diesel autoja, ne on nyt halpoja. Lopputulos diesel hinta nousi melkein bensan tasolle.
Ostakaa vähäpäästöinen bensa-auto kun hallitus haluaa puhtaanpaa ympäristöä.
Lopputulos on että bensaa menee liian vähän kaupaksi ja siten pitää keksiä muita autoiluja rokottavia veroja...

Siis tehkää mitä tahaansa niin maksupuolella olet!

Käyttäjän AriRyynnen kuva
Ari Ryynänen

Sinänsä aika mielenkiintoista, en oikein nyt tiedä, että ovatko päättäjämme todellakin noin tietämättömiä, missä tapauksessa heidän pitäisi tajuta erota, vai yrittävätkö he tietoisesti huijata kansalaisia, jolloin heidät pitäisi välittömästi erottaa, varat jäädyttää ja saattaa korvausvastuuseen teoistaan. Paitsi eihän siellä niin paljoa ole selkärankaa, että omia virheitä voisi myöntää ennen kuin ei ole enää mitään muuta vaihtoehtoa.

Seppo Paasikallio

Päättäjien pitää koko ajan seurata NWO porukan vaatimuksia ja niillä on hieman vaihtelevia elementtejä vielä kuvioissa. Suomalaisten pitää ymmärtää, että kun kaikkea ei voi vielä paljastaa tulevasta poliisiurkinnasta, niin siitä syntyy väkisinkin pieniä kohelluksia.

Käyttäjän Savolax kuva
Jukka Heikkinen

Samaan aikaan hallitus vonkaa suurempia " työssäkäynti alueita".
Siis duunari jolle tarjotaan töitä esim. 60km päästä ja "julkisia" ei ole tarjolla niin omaan piikkiin menee...
Haluaako nykyinen hallitus että kaikki muuttaa tuleviin suuriin "pääkaupuihinkin"?

Ilkka Salonen

On selvää, että Jorma Ollila ajaa tavalla tai toisella Shellin asiaa, vaikka sanookin, ettei Shellillä ole edes huoltamoita Suomessa. Nykyinen polttoainevero kohdistuu kulutukseen. Ottaako uudistus kilometrien lisäksi huomioon autotyypin polttoainekulutuksen? Jos ottaisi, miksi tarvittaisiin näin vaikea tapa hoitaa nykyinen polttoainevero? Epäilen, että on tarkoitus rakentaa yhteiskunnan varoilla infrastruktuuri tulevia autopalveluita ja itseohjautuvia autoja varten. Näiden järjestemien kehityksessä lienee Shellilläkin näppinsä mukana. Niiden avulla saadaan nimittäin autoilua ja bensankulutusta lisättyä. Tässä blogissa ollaan kiinnostuneita yksityisyyden suojasta, joka on myös tärkeä. Kehottaisin miettimään bisnesmiehen ehdotusta myös hänen edustamansa firman bisnesten kannalta.
Ilkka Salonen, Helsinki

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Lainasin pätkän kommentistani Tuomas Aarnin blogista "Satelliittien valtio":

Kuten vanha sanonta kuuluu: "Pirulle kun antaa pikkurillin, vie se koko käden".

Sormenjälkitietojen antamisessa on oltu jo varoitettu aikaa sitten, että kuka näitä viranomaisia valvoo ja viheltäisi pelin heti poikki?

Satelliittiseurannastakin oli varoiteltu ihan samoista perusteluista kuten sormenjälkitiedosta ja silti vähäteltiin meitä yksityisyyden suojan ja sananvapauden puolustelijoita. Kaikki mitä ollaan vuosia sitten ennustelleet eri uhkaskenaarioista ovat tähän päivään asti toteutuneet. Koska sitten pitää alkaa vakavasti ottaa kirjoitukset ja puheet todesta?

Ensin lupailtiin ettei sormenjälkiä tulla käyttämään muualla kuin passeissa, nyt halutaan niitä laajentaa.

Sama lupailu on nyt sitä ettei ihmisiä seurailla. En usko pätkääkään. IT-hankkeistakin puhuttiin, että kuinka edullista ja kannattavaa se loppupelissä on. Reisille meni nekin, tulivat lopulta maksamaan yhden nollan lisää tai ainakin kymmenkertaisena.

Nyt hirvittää tämä Valtro-projekti, missä lupaillaan pysyvän aikataulussa...

Käyttäjän JoniNevalainen kuva
Joni Nevalainen

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/ol...
"Verotustiedot otetaan katsastuksen yhteydessä ja katsotaan henkilön kotipaikka samalla. Siinä on eri asuinalueet huomioiva kilometripohjainen verotus. Kustannus, heittoarviolta ehkä 100 000 euroa luoda tuo syöttö- ja laskentajärjestelmä ja kytkeä se jo olemassaoleviin tietojärjestelmiin."

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Itselläni on käynyt mielessä niinkin raadollinen ajatus, että nyt kannattaisi katsoa ainakin Ollilan osalta, minkälaisten yritysten osakkeita tuolla heebolla on.

Janne P Hukkinen

Enpä usko, että rahalla on tässä juurikaan merkitystä verrattuna muihin asioihi verrattuna. Ollilalla on riittävästi rahaa ja Suomi on (Shellille) mitättömän kokoinen markkina. Todennäköisempää on, että teknologiasta haluttaisiin sijaintiin perustuva mekanismi-infrastruktuuri, jolla liikennevirtoja voitaisiin ohjailla monilla eri tavoilla. Potentiaalia kyllä on, harmi vain, että yksityisyyden negatiivista potentiaalia ei ymmärretä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Sivut