*

Janne Paalijärvi Internetin ja ihmisen puolella

Islantilaiset poistivat jumalanpilkan, joko olisi aika Suomessa?

  • Jumalanpilkkapykälien aika olisi mennä. Kuva: CC BY 2.0 Flickr/whateverjamesinstitches
    Jumalanpilkkapykälien aika olisi mennä. Kuva: CC BY 2.0 Flickr/whateverjamesinstitches
  • Katkelma Piraattipuolueen puolueohjelmasta.
    Katkelma Piraattipuolueen puolueohjelmasta.
  • Eräät aikalaiset symppasivat demareiden ehdotusta vuonna 1910. Kuva: Vapaa Ajatus
    Eräät aikalaiset symppasivat demareiden ehdotusta vuonna 1910. Kuva: Vapaa Ajatus

Islannin parlamentti on poistanut jumalanpilkkapykälän rikoslainsäädännöstään. Mainio homma! Propsit paikalliselle Piraattipuolueelle, joka laittoi asian alulle. Voisimmeko me Suomessa ottaa mallia asiasta? Täällä mm. demarit ovat ehdottaneet asiaa vuonna 1910, mutta mitään ei ole tapahtunut. Jumalanpilkkapykälien poistaminen on ollut Suomen Piraattipuolueen ohjelmassa jo pitkään.

Asia on nyt ajankohtaisempi kuin vuosiin. 12 uhria vaatinut Charlie Hebdon isku oli uskonnollisten ääriryhmien suora hyökkäys sananvapautta vastaan. On suorastaan kornia, että julkaistaessa näitä satiirilehden teoksia Suomessa niistä on hyvä mahdollisuus joutua käräjille painimaan jumalanpilkkatuomioista.

Heti Charlie Hebdon iskujen jälkeen puoluejohtajat ryömivät koloistaan toistelemaan, kuinka nyt täytyy tehdä jotakin ja lainsäädäntöä muuttaa. Sananvapaudesta oli tullut hetkeksi hipsteriä. Savun laskeuduttua ei sitten oikeasti ole kuulunut yhtään mitään. Kävi niinkuin entiselle pojalle, joka oli ensimmäistä kertaa tyttöä riiaamassa: mykäks löi. Katsottaessa nykyisen hallituspohjan kärkiministerien uskonnollisia taustoja on myös arvattavaa ja melko selvää, että jumalanpilkkapykälille ei ole tapahtumassa mitään kehitystä.

On suorastaan outoa, että vielä 2010-luvulla meillä vallitsee käsitys, että jumalat tarvitsevat maallista erityissuojelua. Minkälainen jumala tarvii ihmisen tuekseen? Eikö se ole itseasiassa suurta jumalanpilkkaa, että lainsäädännön voimin uskottelemme, että jumalat tarvitsevat itseään puolustaakseen maallisia apuja, kuten poliisia ja valtakunnansyyttäjiä? Ei näissä jutuissa ole mitään järkeä.

Jumalanpilkka on poistettava lainsäädännöstä. Yksi tapa tähän on vaikuttaa poliittisesti ja allekirjoittaa Piraattipuolueen puoluerekisterikortti, ohjeet löytyvät osoitteesta: http://allekirjoita.fi

Janne Paalijärvi - http://paalijarvi.fi/

Facebook: https://www.facebook.com/paalijarvi

Twitter: https://twitter.com/paalijarvi

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (19 kommenttia)

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

Miksi Jumalaa pitää pilkata? Monillehan on kyse jostakin jota ei ole.

Käyttäjän usvi kuva
Janne Paalijärvi

Ei toki ole pakko olla Esko Aho jos ei taho.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Sitähän minäkin joskus tässä ihmettelen. Mksi pilkkaisin jotain olematonta, eihän siinä mitään järkeä ole. Kyllähän uskontoja voi arvostella muutenkin. Henkilökohtaisesti en tunne tarvetta jonkinlaiseen rienaamiseen asian suhteen.

Tarja Parkkila

näillä lakeuksilla....

Onko teillä olemassa jokin havainto, johon aiotte kirveenne iskeä, sitten kun laki on poistettu.

Käyttäjän usvi kuva
Janne Paalijärvi

Kyllä työsarkaa riittää. Etenkin kansalaisiin kohdistuvasta kyttäämisestä, valvonnasta ja holhoamisesta on "hyvä" ammentaa.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

On useita asioita Suomessa, mistä on vaiennettu tai tehty väärin eikä ole kerrottu kuin joskus medioille. Niiden eteen katsotaan ja tehdään töitä sekä taataan oikeudet, sillä minä puolustan sellaisia asioita mitä ei kansalainen tiennyt omaavansa oikeudet kohdatessaan oikeassa elämässä ja lopulta huomasi kuka niitä loppujen lopuksi puolustaisi. Ei ainakaan nykyinen oikeuslaitos vaan ihan muut tahot, ketkä tietävät kertoa asioiden todellisen tilan, elleivät halua viedä asiaa sinne toistuviin huomautuksiin olevaan Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelle.

Käyttäjän JiriNieminen kuva
Jiri Nieminen

Niin kauan kuin perussuomalaiset tai KD ovat hallituksessa, niin ainakaan hellituksen esitystä jumalanpilkkalain poistosta ei tule.

Myös keskustalle ja ehkä kokoomukselle kyseisen lain poistaminen ottaisi koville.

Käyttäjän KimmoHoikkala kuva
Kimmo Hoikkala

Kyllä Jumala pienen pilkan jos isommankin kestää. ;)

Käyttäjän tiipou kuva
Teemu Havulinna

Kun otetaan huomioon, että jumalien pitäisi olla ihan kykeneviä itse päättämään loukkaantuvatko ja alkavatko jatkotoimenpiteisiin, niin koko jumalanpilkkalaki on oikestaan vain äärimmäinen holhouksen muoto...

Suomalaiset lainsäätäjät tietävät jumalia paremmin mikä jumalia loukkaa ja näin asettavat itsensä Jumalan yläpuolelle :D

Tietysti kun tätä lakia sitten sovelletaan vain äärimmäisen harvoin, tästä on tullut vain työkalu, joka mahdollistaa mielivaltaisen lainkäytön...

Käyttäjän MarkoMjlnirParkkola kuva
Marko Parkkola

Päinvastoin! Minusta jumalanpilkasta pitäisi rangaista aina. Otetaan pari esimerkkiä.

Raamattu, Toinen Mooseksen kirja 20. luku
2 Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta.
3 Sinulla ei saa olla muita jumalia.

Tämä pilkkaa kaikkia muita uskontoja. Kristityt on saatava vastuuseen jumalanpilkasta.

Koraani, Lehmän suura
22. Jumala on tehnyt maan teille lepopaikaksi ja kaartanut taivaan ylitsenne, Hän antaa vettä taivaasta ja sillä kasvattaa hedelmiä ravinnoksenne. Älkää siis asettako Jumalan rinnalle muita Hänen vertaisikseen vastoin parempaa tietoanne.

Koraani pilkkaa muita uskontoja. Muslimit on saatava vastuuseen jumalanpilkasta.

Ja jokainen uskonto pilkkaa meitä ateisteja. Haluan jokaisen uskonnon edustajalle sakkorangaistuksen ja hengellisille johtajille vankeutta!

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

M.P.>..... Haluan jokaisen uskonnon edustajalle sakkorangaistuksen ja hengellisille johtajille vankeutta!....

ooo

Sinulla taitaa ottaa lujille. Hellitä.
Todellinen ateisti salaa ateisminsa.

Käyttäjän MarkoMjlnirParkkola kuva
Marko Parkkola

Tarkoitatko että laki ei koskekaan kaikkia?

Käyttäjän opwallin kuva
Olli-Pekka Wallin

Täytyy huomoida Islannissa lain edessä ja valtio ja oikeuslaitokset ei voi puuttua tästä lähtien siihen pilkataanko jonkun uskonnollisen yhteisön tunteita vai ei. Se että jotkut saattavat leipääntyä siitä ja käydä ampumassa loukkaajat on taasen toinen juttu.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Kirkon ja kristinuskon vastainen maine voi koitua Piraattipuolueelle heikkoudeksi, jos puolueen ohjelma ja julkinen esiintyminen kovasti sellaista kuvaa ulospäin antaa. Jokavuotiset uskonnonopetus-, Suvivirsi- ja jouluevankeliumikiistat ovat paikoin hyvinkin repiviä ja voivat selkeästi vaikuttaa siihen, että yksin tällaisella perusteella monet suomalaiset tekevät puoluevalinnoissaan karsintoja, erityisesti suurimpien kaupunkikeskusten ulkopuolella. Tämä asia ilmeni demareillekin vaikeiden vuosikymmenten saatossa erilaisin tavoin kantapään kautta.

Käyttäjän jussikeskinen kuva
Jussi Keskinen

Pidän ateismin monia muotoja paljon ihailtavampina ja uskonnollisimpina, kuin monia uskonnollisia piirteitä mutta, jos ateismi koostuu pelkästään sisällyksettömistä väitteistä, joiden taustana on täydellinen tietämättömyys historiasta ja joissa soi vain omahyväisyyden kalsea ääni, se on todella halveksittavaa kuin minkä tahansa fundamentalismin muoto.

Joskus on vaikea suhtautua myönteisesti herjaavaan kirjoitteluun, joka on niin kovin, kovin muodissa ateistien piireissä ja joissa on tapana vääristellä totuuksia - esimerkkeinä Hitschens, Dawkins, Watson, Dennett ja mitä näitä nyt onkaan ... heidän näkemyksensä ihmiskunnan pahimmasta keksinnöstä on eettinen monoteismi, joka on ollut heidän mielestään kaiken pahan alku ja juuri, syyllinen sotiin ja kiihkoiluun sen sijaan, että he näkisivät vallan ja rahan yhteyden kaikkeen mahdolliseen väkivaltaan.

Raamattu kertoo näistä lopunajan pilkkaajista. He pilkkaavat paitsi Jumalaa, myös itseään ja kaikkia mahdollisia elämänmuotoja. He, nämä 2010-lukulaiset haluavat tehdä kaiken mitä haluavat ja tehdä sen heti, pilkaten näin kaikkea muuta paitsi omaa hedonistista minäänsä ja oikeastaan he pilkkaavat sitäkin ts. he laulavat kaikessa ylpeydessään itsensä suohon, laulettuaan ensin kateudessaan ja ylpeydessään kaikki muut tuhoon - välittämättä mistään muusta kuin omasta itsestään ja puolustavat defenssilinnakettaan kaikin mahdollisin valhein ja haluavat kaikki mukaan talkoisiin, koska eivät itse jaksa kantaa vastuuta he haluavat viedä kaikki muutkin hautaan, ikään kuin laajennettuun itsemurhaan.

Jumalan pilkka on aina rangaistavaa, siitä seuraa aina rangaistus. Mitä laki sanoo, sillä ei ole mitään merkitystä. Jumalan laki on aivan toisenlainen, se on täydellinen oikeudenmukaisuus, joka toteutuu – teetpä sinä tai ajattelet asioita miten tahansa.

Jokainen sekulaari uskonnonmuoto eli epäjumalanpalvelus vie tavalla tai toisella tuhoon. Kun katselen ympärilleni ja seuraan tapahtumia, en voi tulla muuhun johtopäätökseen.

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Tuo nykyinen laki on ongelmallinen lähinnä siitä syystä, että sitä on niin pirun vaikeaa rikkoa. Minä voisin tuuttaista vaikka minkälaista herjaa Internettiin, mutta en sitten niin millään saisi tuomiota jumalanpilkasta. Täytyisi olla vähintään kunnallistason persupoliitikko, että syyttäjää kiinnostaisi, ja silloinkaan tuomiota ei irtoaisi väärinpäinristejä piirtelemällä, vaan pitäisi kutsua Mohammedia pedofiiliksi. Sellainen laki on tosi huono, joka mahdollistaa näin mielivaltaisen tulkinnan, ja jonka edessä ihmiset eivät ole tasavertaisia.

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla

Ilman muuta täytyy säilyttää jumalanpilkka rikoksena, mutta siitä pitää tehdä asianomistajarikos.

Viljo Häggman

Niin, mitä te tavalliset kuolevaiset jumalien asioihin sekaantumaan.

Irene Routio

samaa mieltä:). Bussilastillinen turkkulaissi koki PSaision "Slavan" vaisuna, vaisusti todettiin, että odotettiin enemmän. Tykkäsin, vähän samat fiilikset ku "mamma miasta". Hyvin tehtyä viihdettä. Tykkään C.wurstista, mutta saisiolainen jeesuspilkka vesittää kristinuskon yhteiskuntakapinan ja radikaalin orjien uskon kaikkien yhtäläisestä ihmisarvosta. Samalla koen saision pilkkaavaan miesten heikkoutta ja feminiinisiä piirteitä. Vielä ristillä Jeesus evankeliumien mukaan osoitti "Äiti, katso poikasi. Poika, katso äitisi". Johannes oli Jeesuksen rakkain opetuslapsi, jolle höän uskoi äitinsäkin. Ei järkevälle Martalle.
Pasolinin Teorema ja evankeliumit ovat vasemmistolaiselta tasokasta kultt historiallistakin ut kuvitusta. Vähän monipuolisempaa kuin Saision. Saisio lässäyttää Paavalin säkeet homorakkaudeksi. Gandhin väitetään sanoneen hindu-muslimi konfliktista syyllisyyttä kantaneelle ja väkivaltaisuuksiinkin osallistuneelle: kasvata orpo vastakkaisen uskontokunnan (vihaamasi) lapsi kotonasi tämän vanhempien uskoon. Homopussailu tuntuu hieman lattealta. Taistolaisvuosina vain taiteesta, ei politiikasta kiinnostuneet tosiartistit joutuivat paitsioon. Ehkäpä PS yrittää nyt jumalanpilkkasyytteen (esim loppuratkaisun voimattomuus 16.10?) kautta avata asiaa ja hyvittäätosia artisteja?
Itse suutuin Jeesuksen "Che".n latistamisesta transvestiittiseksi keikistelyksi. 1980-l puhuttiin Latinalaisen Amerikan taistelevasta teologiasta ym. Jesse on antanut esikuvan työhön ja uhrautumiseen toisten puolesta. Jeesuskultti on radikaali. Jessen yhtk kapina kohdistui kirkkoinstituutioon. Monet "alkukristilliset", radikaalit valtionkirkon ulkopuoliset kristilliset liikkeet syntyivät kaiketi jo 100v sitten. Yhteiskuntapudokkaiden on helppo kiinnittyä erilaisten "missioiden" kautta yhteiskuntaan ja ihmisarvoiseen elämään.
Ihan rikkautta tuo jumalanpilkka. Olisi ihan hieno meriitti Pirkko saisiollekin, nuori kapinallinen vm 2015 kukkahattutätejä vastaan. Macholesbo uskaltaa. Kaikki kapinalliset eivät ole "CHE". Jeesuksessa kiehtoo nimenomaan alistumalla ylistyminen. Pasolinin "Teorema" jäi historiaan ja siellä pysyy, mutta Jeesuksen homous ja bi-taso esitettiin mustavalkoisenakin hienovaraisemmin ja jopa roomalaiskatolilaiset palkitsi. Vahinko, että jotenkin kaurismäkeläinen Paavali vastarintaliikkeen miehenä tössähti käsikirjoitusasteelle. Vaikutti pikkasen moniulotteisemmalta ku Saision tulkinta. Jeesus ei ole pelkästään valtionkirkon kukkahattutätien märkä päiväuni ristin varjossa. Jeesuksen ideologia eri yhteiskuntalk tasa-arvosta on Marxin Pääomankin taustalla. Sinänsä ikävä kristillinen kulttuurimonopoli antoi ne Saisionkin käyttämät pukstaavit ja innoitti kansakoulujen perustamiseen. Lukutaidon pelättiin veltostuttavan työväenluokan ja vaikeuttavan hyvien maatyöläisten saantia, siis lähinnä maatöihin. but I have said enough.. (Spinoza).

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Sivut