*

Janne Paalijärvi Internetin ja ihmisen puolella

Pelkoa ja inhoa jokeribussissa

  • Sain "mielenkiintoista" asiakaspalvelua tässä 550-bussissa tähän aikaan. Kuskin naama peitetty hienotunteisuussyistä johtuen.
    Sain "mielenkiintoista" asiakaspalvelua tässä 550-bussissa tähän aikaan. Kuskin naama peitetty hienotunteisuussyistä johtuen.

Oli maanantainen alkuilta ja kiire. Piti päästä 550- bussilla Otaniemeen. Juostuani töistä kodin ja kaupan kautta pysäkille näinkin pian tulevan 550-bussin. Bussi pysähtyi ja kömmin sisään. Siitä alkoivat vaikeudet.

Maksettuani kaupungin sisäisen matkani otin askeleen kohti vapaita penkkejä bussin takaosassa. Samassa bussi kurvasi tiukasti takaisin tielle pysäkiltä, jolloin horjahdin kohti pystytolppaa. Näin 60% selkäinvalidina tämmöinen paiskautuminen ei normaalistikaan tunnu mukavalta, mutta nyt vielä lisäksi käteni kolahti pystytolpan stop-painikkeeseen. Syntyi jokaisen bussimatkustajan kammoama virhepainallus.

Mietin silmänräpäyksen. Jos pyytäisin kuskia jättämään painalluksen huomiotta, se saattaisi aiheuttaa omanlaisensa kohtauksen, jos joku haluaisi oikeasti jäädä seuraavalla pysäkillä. Jos en tekisi mitään, joku toinen voisi jäädä seuraavalla pysäkillä ihan normaalisti. Ja pahimmassa tapauksessa, mitä voisi tapahtua? Jos kukaan ei jäisi pysäkillä, pyytäisin vaan joviaalisti anteeksi ja matka jatkuisi ilman suurempaa hässäkkää. Olin väärässä.

Bussi ajoi seuraavalle pysäkille, eikä kukaan jäänyt pois. Alkoi seuraava sananvaihto bussikuskin kanssa.

Minä: "Sori, tää oli väärä hälyytys!"

Bussikuski: "Olisit voinut sanoa, että ei tartte pysähtyä!"

Minä: "No kyllähän siitä ois sekava tilanne syntynyt jos joku muu olisi oikeasti halunnut jäädä pois..."

Bussikuski: "Olisin voinu valon sammuttaa!"

Minä: "Anteeks kauheesti, anteeks hirveesti!"

Bussikuski: "Ei hätää, mää oon täällä tuntipalkalla..."

Tämmösiä tällä kertaa. Kyllä se niin on, että suomalaisen suorituksen bussissa on oltava aina 100-prosenttinen, muuten hän on vaikeuksissa; joskus ongelmana on väärin päin kädessä oleva matkakortti ja toisinaan "idioottimatkustajat", jotka painavat stop-nappulaa itselleen tuntemattomilla seuduilla reittioppaan ohjeiden mukaan. Ei kyllä tunnu hyvältä kun matkustajien ainoa funktio bussikuskeille tuntuu olevan ravan tuominen bussin lattialle ja kuskien mielen pahoittaminen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Ihan normipalvelua Suomessa. Julkisella puolella se on vielä huonompaa.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

Otsikko oli osuva erääseen tapaukseen HKLn bussissa.

Nainen nousi Meilahden pysäkiltä bussiin ja yritti maksaa matkansa setelirahalla. Kuljettaja sanoi kuuluvalla äänellä, että ei hänellä ole antaa takaisin rahasta. Paljastui, että nainen ei osannut suomea ja tarjosi hämmentyneenä seteliä uudelleen kuljettajalle. Kuljettaja huusi lujaa, että bussi ei pysy aikataulussaan naisen vuoksi. Hän kertasi vielä kuuluvalla äänellä: NAISEN vuoksi.

Ihmiset bussissa katselivat kiusaantuneina toisiaan. Minä vapisin suuttumuksesta ja menin antamaan kuskille kolikoita, että nainen pääsi jatkamaan matkaansa.

Simo Partanen

Kiitos yleistyksestä. Tiedän, että minua ei tuo sinun tekstisi tarkoita, mutta silti yleistit sen hienosti. Onnittelut!

On ihan hirveän kiva aina lukea alalla pitkään olleena, miten me kuljettajat ollaan ihan syvältä, kokoajan. Näköjään luomme pelkotiloja, emme ajattele asiakasta ja rasistejakin vielä ollaan. Inhottavia, ikäviä ihmisiä.

Itseasiassa, inhosta. Tässä jokunen vuosi sitten baarissa vapaalla ollessa yksi tilitti, että on niin raskasta olla työtön. Minä kysyin, että onko ajokortti. On. No, puoli vuotta ja minä tiedän 100% varman työpaikan. Älä, mikä? Linja-autonkuljettaja. HYI HELV..., en ikinä, voi v***u en varmana ole koskaan mikään v***n bussikuski. No, älä sitten tilitä minulle. Arvostus alaa kohtaan on kova, eikö?

Kyllä minä niin mieleni pahoitin, osunee meihin molempiin? :) Herää vain kysymys, onko nyt tilanne todellakin ollut noin hirveä? Pelkoa aiheutti...

En aja pääkaupunkiseudulla. Pitää muistaa, että on kuljettajia ja on kuljettajia. Jokainen on omanlaisensa. Osa on hyviä ja osa... No, kuljettajia.

Pitkät tarinat voisi uran vaiheilta kirjoittaa kuljettajista ja eritoten asiakkaista. Niitä on NIIN moneen junaan.

Pelkotilasta vanha vitsi...

Pappi ja linja-autonkuljettaja kuoli samaan aikaan ja taivaan porteilla Pietari sitten pysäytti ja tuumi, että on ruuhkaa, toinen vain pääsee sisään. Pappi tietysti sanoi, että minä, koska olen Herraa palvellut ansiokkaasti monta vuotta, vaan Pietari sanoi, että ei käy. Miksi, pappi tulistui. Pietari selitti. Kun sinä saarnasit väki nukkui, mutta kun tuo kuljettaja ajoi, väki rukoili. Kumpi oli hyödyllisempi?

Nyt pitää lähteä perjantai-iltaan töihin kiusaamaan ihmisiä ja aiheuttamaan inhottavia pelkotiloja :) Jos joku nyt ei ymmärtänyt, tuo oli sarkasmia.

Käyttäjän usvi kuva
Janne Paalijärvi

Asiakaspalveluammatissa on vähän sama kuin politiikassa. Tiimin pitää toimia asiakaslähtöisesti. Jos yksi mokaa, koko tiimi kärsii.

Eipä tuosta työllisyystilanteesta ainakaan täällä voi sanoa juuri mitään, vastahan noin vuosi takaperin pk-seudun liikennöitsijät irtisanoivat porukkaa.

"Pelkoa ja inhoa" on viittaus Hunter S. Thompsonin elämään osittain pohjautuvaan "Fear and Loathing in Las Vegas"-elokuvaan. Kyllä siinä silti iskee pienet inhot pintaan kun asiallisesti yrität pyytää anteeksi ja kuski aloittaa kauhean hässäkän. Itsehän en edes ole arinta ihmistyyppiä ja voin vain kuvitella sitä tilannetta, jos joku oikeasti hiljainen ja ujo matkustaja joutuu bussissa julkisen höykytyksen kohteeksi. Eihän sitä kukaan halua.

Käyttäjän Petrustaskinen kuva
Petrus Taskinen

Pääkaupunkiseudulla on tällä hetkellä huono työtilanne, koska bussilinjastoa harvennettiin kehäradan takia ja sama tapahtuu uudelleen kun länsimetro aukeaa. Pidemmällä aikavälillä töitä kyllä löytyy, koska eläköitymistä tapahtuu paljon. Toivottavasti robottibussit tulevat pian, niin asiakaspalvelusta tulee vähintäänkin tasalaatuista. :D

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Sivut