*

Janne Paalijärvi Internetin ja ihmisen puolella

Päälleajoautot kiellettävä kokonaan!

  • Berliinissä ja Nizzassa käytetyt isokokoiset ns. päälleajoautot pitäisi kieltää. Kuva: CC BY-SA 2.0 Flickr/kkraft
    Berliinissä ja Nizzassa käytetyt isokokoiset ns. päälleajoautot pitäisi kieltää. Kuva: CC BY-SA 2.0 Flickr/kkraft

Berliinin ja Nizzan surullisten tapahtumien jälkeen herää jälleen kysymys, mihin tarvimme ihmisten tehokkaaseen tappamiseen soveltuvia autoja? Meidän on otettava nyt ensiaskeleet ja selvitettävä, miten eräät autotyypit saataisiin kiellettyä kansalaisilta.

Isojen tila-autojen, kuormurien ja maastureiden ominaisuuksiin kuuluu, että autolla voi ajaa monen ihmisten päälle nopeasti kaasua painamalla. Näitä niinsanottuja päälleajoautoja hankitaan usein esimerkiksi perheen kuljettamista tai työasioita varten.

Päälleajoautojen salliminen sen takia, että on olemassa myös eräitä arkitilanteita ja työtehtäviä, joissa kyseisiä kapistuksia voidaan myös käyttää, ei ole perusteltua. Kieltämällä päälleajoautot luvallisten autojen joukosta poistetaan tehokkaimmin tappamiseen sopiva autotyyppi. Logistiikastaan ja työstään luopumaan joutuville löytyy varmasti sellaisia muotoja, joissa käytetään pienimassaisia ja vaarattomia liikkumisvälineitä.

Mikäli päälleajoautojen kieltäminen kokonaan kohtaa poliittista vastustamista, voitaisiin näiden käyttöä hankaloittaa muuten. Esimerkiksi automaattivaihteiset päälleajoautot voitaisiin muuttaa manuaalivaihteisiksi. Toinen mahdollisuus on rajoittaa autojen tankkikokoa. Mahdollisuuksia on monia, nyt vain hihat heilumaan!

Janne Paalijärvi

Facebook: https://www.facebook.com/paalijarvi

Twitter: https://twitter.com/paalijarvi

 

Päivitys 2016-12-22: Lisätty Berliinin tapahtumat.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (23 kommenttia)

Käyttäjän Savolax kuva
Jukka Heikkinen

Kuorma-autoista tulee tehdä luvanvaraisia. Luvan hakijan tulee esittää poliisille todistus vähintään kaksi vuotta kestäneestä aktiivisesta kuorma-autoharrastuksesta, ja tämän jälkeen lääkäri tekee lääkärintarkastuksen ja lisäksi tehdään soveltuvuustesti. Lupa myönnetään korkeintaan vuodeksi kerrallaan. Erityisen vaarallisiin autoihin, kuten täysperävaunuyhdistelmiin, ei siviileille myönnetä lupia lainkaan, paitsi keräilytarkoituksiin.

Replika-kuorma-autot sekä sellaiset romutetut autot jotka voidaan muuttaa ajokuntoisiksi, vaativat jatkossa luvan.

Jos omistaa yli viisi kuorma-autoa, ne tulee säilyttää lukitussa autotallissa virranjakajan kansi irroitettuna sekä polttoaine erillään.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Ja joka kolmas vuosi pitäisi luvanhaltijan osallistua pari viikkoa kestävään koulutukseen jonka päätteeksi suoritetaan teoreettiset ja käytännön soveltuvuustestit. Testien epäonnistuessa tulisi luvanhaltijan pitää vuosi ehkä kaksi ns. välivuotta jonka jälkeen hän voisi hakea lupaa jälleen jolloin häntä käsiteltäisiin uutena luvanhakijana kaikkine velvoitteineen.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Lisäksi kaikkien kuorma-autonkuljettajien ilmottauduttava aina ajoon lähtiessään poliisille. Silloin on ilmoitettava ajon tarkoitus ja ajoreitti. Lisäksi kaikki kuorma-autot saatava realiaikaiseen gps-seurantaan.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Tota noin, dieselautoissa ei ole virranjakajaa...eikä uudemmissa henkilöautoissakaan.

Juhani Nurminen

Jos autossa ei ole virranjakajaa niin sellaisen käyttöön voi jatkossa saada luvan vasta kun autoon on lisätty virranjakaja jonka kannen irroittaminen estää auton käynnistämisen.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen Vastaus kommenttiin #11
Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Eräs läheinen kaverini ja sukulaisenmies on ammatiltaan rekkakuski. Tähän päivään asti suhtauduin häneen positiivisesti mutta nyt taitaisin poistaa fb-kaveruuden jos hän olisi somessa. Ainakin kai varmaan alan propagoida massatappovälineen tuomittavuudesta sosiaalitoimen ja suvaitsevaisuuden puutteiden aiheuttamien radikalisoitumistekijöiden syyllistämisagendan lisäksi...

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Asiaan:

Ampuma-aseet tullaan keräämään kansalaisilta joka tapauksessa pois tavalla tai toisella, koska ne ovat liittovaltiokehityksen tiellä poliittisen eliitin suurin uhkatekijä.

Vain kolhoosien vanhimmille jätetään kassakaapissa säilytettäviksi vanhat yksipiippuiset Baikal-haulikot ja niihin kourallinen patruunoita, joista niistäkin pidetään hyvin tarkkaa kirjaa.

Kuorma-autoilusta on ainakin Suomessa tehty jo taloudellisesti niin haastavaa, että alan yrittäjien kannattaa ajaa autonsa lähimpään suohon.

Nuoret taas eivät saa nykyaikaista rekkaa enää edes liikkeelle.

Käyttäjän pekuchka kuva
Pekka Karttunen

Mäkiautot kaikille, ja kaikki asumaan mäen päälle, Halpa ratkaisu.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Janne on sisäistänyt suomalaisuuden todella juuria myöten. Kuorma-autot pois Suomen teiltä.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Meni vähän mauttomaksi. Jos nyt ei kuitenkaan heti käytettäisi tätä ihmishenkien menetystä jonkin toisen asian ajamiseen, kiitos.

Käyttäjän AirZero kuva
Eetu Rantakangas

Viimeistään viikon kuluessa ihmishenkien menetyksellä aletaan kuitenkin ajaa jotain toista asiaa. Parempi iskeä jo sitä ennen väliin satiirilla. Jää populisteille ja signaloivalle lainsäädännölle vähemmän tilaa keskustelussa.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Satiiri on hyvä tapa käsitellä vaikeita asioita. Sen avulla ne voidaan nähdä uudesta näkökulmasta.

Juhani Nurminen

Juurikin noin. Ja tässä minä sain jälleen kuningasidean!

Nykyisin kun Suomessa asiat ovat niin, että mikä ei ole erikseen lailla kiellettyä on lähtökohtaisesti sallittua.

Lakeja tulee muuttaa niin, että jatkossa kaikki mikä ei ole nimenomaisesti sallittua on kiellettyä. Ihan jopa kävelemistä ja syömistä myöten. Ja tutkinto tarvitsee tietyn iän jälkeen olla jokaisella joka syö, juo, kävelee, tai mitä tahansa tekeekin. Alle 12-vuotiaat saisivat noita toteuttaa luvan omaavan henkilön valvonnassa ilman henkilökohtaista lupaa, paitsi vihreäsilmäiset.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Mautonta on tekovälineen korostaminen tekoon johtaneiden syiden sijaan. Se että kyseessä oli tällä kertaa hyötyajoneuvo laittoman aseen sijaan ei poista sitä että teon taustalla on jokin syy.

Sairas ihminen keksii teolleen aina välineen, siksi välineestä puhuminen on turhaa. Puhutaan mielummin syistä, ja haetaan niihin ratkaisut.

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Lisäksi manuaalisesti ajaminen pitää estää ja autojen hallinta pitää olla täysin tietokoneen hallinnassa. Nizzassakin olisi heti tullut virhe "Auto on suorittanut laittoman toiminnon ja se pysäytetään."

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Internetistä olen lukenut, että noheva insinööri voisi ainakin teoriassa tulostaa toimivan päälleajoauton 3d-tulostimella. Myös tulostimien luvanvaraisuutta harkitsemaan kannattaisi siis asettaa komitea.

Käyttäjän TommiMkinen kuva
Tommi Mäkinen

Tuli mieleen, että olisiko näissä kuolemissa suurin syyllinen G-voimat, eikä se, että jää renkaitten alle? Tommoi 5-10tonnin auto kun tulee naamaan, vastaa varmaan G-voimissa sitä, että ajaa henkilöautolla pitkälti toista sataa peruskallioon?

Käyttäjän ollimarkkanen kuva
Olli Markkanen

Kielletään siis varmuuden vuoksi myös G-voimat! Hieno ehdotus. Hyvä että asia lähti etenemään.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Kiihtyvyyden kannalta on aivan sama, törmääkö 80 km/h nopeudella a) peruskallioon, b) henkilöautoon, c) kuorma-autoon.

Henkiin voi jäädä, paljolti riippuen miten päin osuu, mutta ei siinä kellekään mitenkään hyvin käy.

Henkilöautolla törmäillessä on kyse aika eri asiasta. Kropan edessä on tyypillisesti viitisensataa kiloa metallia, joka on suunniteltu rusentumaan tarkassa järjestyksessä, vipuamaan matkustamoa ylöspäin - ja ennen kaikkea, asteittain pysähtymään jo "kauan" ennen matkustajia.

Käyttäjän AnneMikkola kuva
Anne Mikkola

Auttaisikohan se, jos ihminen ei saisi ollenkaan ajaa autoa. Olisi vaan niitä Tesloja vai mitä ne on, jotka joskus vaan vahingossa ajaa päälle, mutta ei koskaan tarkoituksella.

Käyttäjän ollimarkkanen kuva
Olli Markkanen

No siihen se on onneksi menossa. Teslahan ei vielä kelpaa, kun sen automaattiohjausta ei ole luvattukaan täysautomaattiseksi, vaan pitäisi pitää kädet ratilla ja niin edelleen, se on vain avustava. Tulevaisuudessa kuitenkin ohjatut kielletään.

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen

Aika erikoista, että tuollainen terroriteko saa vitsinikkarit intoutumaan herjanheittoon ja pilailuun. Sairaitten aivojen sairaita tuotoksia!
Häpeällistä "osanottoa" vainajien omaisia kohtaan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Sivut