Janne Paalijärvi Internetin ja ihmisen puolella

Karmea tietoturvamoka mustissa laatikoissa: Suomalaisautot seurattavissa netissä

  • Kuva 1: Mustien laatikoiden valmistajan nettisivu, joka juoruaa autoilijoiden sijaintitiedon.
    Kuva 1: Mustien laatikoiden valmistajan nettisivu, joka juoruaa autoilijoiden sijaintitiedon.
  • Kuva 2: Kuvan 1 koordinaatit asetettuna kartalle Google Mapsiin. Auto on pysähtynyt S-marketin viereen.
    Kuva 2: Kuvan 1 koordinaatit asetettuna kartalle Google Mapsiin. Auto on pysähtynyt S-marketin viereen.
  • Kuva 3: Seuratun auton reitti menomatkalla Hämeenlinnasta Kuohijärvelle.
    Kuva 3: Seuratun auton reitti menomatkalla Hämeenlinnasta Kuohijärvelle.
  • Kuva 4: Seuratun auton matkan kohteeksi paljastui kesämökki.
    Kuva 4: Seuratun auton matkan kohteeksi paljastui kesämökki.
  • Kuva 5: "Jäniskevennys": Järjestelmällä oli mahdollista seurata jopa kuskin burgerinsyöntiä.
    Kuva 5: "Jäniskevennys": Järjestelmällä oli mahdollista seurata jopa kuskin burgerinsyöntiä.

Viime aikoina mediassa on ollut keskustelua maanteiden yhtiöittämisestä ja suomalaisten autoihin pakolliseksi kaavaillusta ns. mustasta laatikosta. Itselläni heräsi huoli autoilijoiden yksityisyydensuojasta ja tietoturvasta. Kävi ilmi, että karmeasta tietoturvaongelmasta johtuen näitä mustia laatikoita sisältäviä autoja pystyi seuraamaan netin kautta reaaliajassa.

Kuinka seuranta onnistui?

Tämänhetkisen tiedon mukaan tietoturvaongelma löytyi nololla tavalla: Siihen riitti yksi Google-haku mustia laatikoita valmistavan yrityksen domainiin. Kun paljastuneella verkkosivulla valitsi mustan laatikon tyypin ja 6-numeroisen tunnisteen, sivu rupesi puskemaan auton koordinaatteja näkyviin. Näitä koordinaatteja pystyy iskemään esim. Google Mapsiin ja katsomaan, missä autot ovat menossa. Kuvassa 1 on näkymä laatikkovalmistajan koordinaattisivulta ja kuvassa 2 sijaintietojen mäppäytyminen kartalle. Minkäänlaista varsinaista tietoturvaratkaisua sivulla ei ollut, mikäli generoitavissa olevaa 6-numeroista tunnistetta ei lasketa sellaiseksi.

Esimerkkiauton seuranta

Seurasin erästä autoa netissä sunnuntaina 8.1.2017. Auto lähti hämeenlinnalaiselta asuinalueelta klo 12.09. Auto poikkesi ensin paikallisessa S-marketissa ilmeisesti jonkinlaisten tarvikkeiden ostoa varten klo 12.12. Marketista ajettiin ulos 12.23 ja suunnaksi otettin läheisen Kuohijärven itäpuolinen ranta-alue. Paikalle saavuttiin klo 13.25. Kohde paljastui kesämökiksi Google Streetviewin perusteella (kuva 4).

Kesämökiltä lähdettiin kohti Hämeenlinnaa noin klo 14.15. Matkalla pysähdyttiin Kauppakeskus Tuulosen Hesburgerissa syömässä klo 14.45. Takaisin lähtöpisteeseen auto saapui klo 15.39.

Laitevalmistaja paikkasi alustavasti tietoturvaongelman klo 18.50.

Seuranta ja Suomi

Vaikka tässä tapauksessa seurannan alla oli vain yksi auto, todennäköisesti seurantaa olisi voinut suorittaa myös tuhansille muillekin autoille, joihon musta laatikko oli asennettu Suomessa.  Mielenkiintoisena yksityiskohtana todettakoon, että kaikki projektin autoilijat eivät ole mukana koska ehdoin tahdoin pitäisivät seurannasta. Syyt voivat olla ihan talouspohjaisiakin. Esimerkiksi, mikäli haki työ- ja elinkeinoministeriön ns. energiatukea sähköautolle, seurantalaite autossa oli pakollinen kolmen vuoden ajan.

Hämmentävää oli myös se, että autoilijan piti maksaa laitteesta vielä erikseen hankintahinta ja kuukausittaiset käyttökulut. Luulenpa, että lystin kustantajana olisivat autoilijat myös siinä tilanteessa, että järjestelmä olisi pakollinen kaikille autoille. Laitteiston kustannusten on julkisuudessa sanottu olevan halpoja, on puhuttu "parista sadasta eurosta". Testilaitteet ovat kuitenkin maksaneet jopa tuhat euroa...

Mustat laatikot ovat uhka autoilijan tietoturvalle ja yksityisyydensuojalle

Hallituksen kaavailemat mustat laatikot ovat vakava uhka autoilijan tietoturvalle ja yksityisyydensuojalle. Kuvitellaanpa tilannetta, jossa autojen mustien laatikoiden pakko olisi mennyt eduskunnassa läpi. Kuvitellaan edelleen, että näitä asennuksia olisi tehty autoihin vaikkapa miljoona. Jos joku löytää tässä vaiheessa vastaavankaltaisen reiän, hän voi käyttää tietoja rikolliseen toimintaan todella tehokkaasti. Pahimmassa tapauksessa seurantaan ei tarvita kuin Internet-yhteys ja tietokone, mikä tekee potentiaalisten uhrien profiloinnin helpoksi. Monet rikolliset maksaisivat myös maltaita, mikäli saisivat tietoonsa reaaliaikaisesti kaikkien poliisiautojen liikkumiset. Todennäköisempi uhkakuva on kuitenkin tilanne, jossa murtomiehet seuraavat autojen liikkeitä netissä ja päättelevät, milloin on kannattavaa mennä murtokeikalle.

On ymmärrettävää, että järjestelmät ovat kehitysvaiheessa ja bugeja ja ongelmia löytyy etenkin aluksi. Paljastunut tietoturvaongelma antaa kuitenkin erittäin piittamattoman kuvan autoihin mustia laatikoita haluavien tahojen suhtautumisesta autoilijoiden yksityisyydensuojaan ja tietoturvaan niin poliitikkojen kuin laitevalmistajienkin osalta. Jos haluaisin Suomeen lisää massiivista kansalaisten valvontaa, käyttäisin siihen ehdottomasti juuri näitä autojärjestelmiä. Toivon kuitenkin sydämeni pohjasta, että näitä vekottimia ei saada ikinä määrättyä pakollisiksi autoihin.

 

Janne Paalijärvi - http://paalijarvi.fi/

Facebook: https://www.facebook.com/paalijarvi

Twitter: https://twitter.com/paalijarvi

 

Päivitys 2017-01-09 klo 10.35: Lisätty maininta todennäköisimmästä hyökkäysskenaariosta

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

41Suosittele

41 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (82 kommenttia)

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka

Erinomaista salapoliisityötä. Onneksi olkoon! Olisi ainesta uutiseksi asti.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Jenni Tamminen,
referoitte sitten taas suoraan kirjoituksen uutiseksi harrastamatta mitään kritiikkiä. Esimerkiksi tuo viittaus poliiseihin on aivan puutaheinää, kuten täällä jo osoitin.

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka Vastaus kommenttiin #22

Tuo mahdollinen ajatusvirhe että bokseja käytettäisiin myös poliisiautoissa on jutun painoarvoon suhteutettuna varsin pieni.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #30

Timo,
olisivat sitten jättäneet sen referaatistaan pois ja keskittyneet siihen olennaiseen jutussa, mikä sitten pitää paikkansa.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Jenni Tamminen,
lukaiskaapa joskus blogikirjoitukseni tästä uutisointitavastanne ja poiminnoistanne. Siellä on 66 kommenttia aiheesta ja odottelemme kovin teidän vastinettanne asiaan - edes yhtä avointa vastausta.

http://nikokaistakorpi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/22...

Käyttäjän KimmoHoikkala kuva
Kimmo Hoikkala

Voihan mustasta laatikosta tehdä samanlaisen kuin lentokoneissa eli se kerää ajotiedot muistiinsa, mutta sitä ei kytketä internettiin.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Kaikki on tietysti mahdollista, jos kustannuksilla ei ole väliä ja aikataulu asetetaan sellaiseksi, että tarvittavat tekniset ja kustannusselvitykset, testaukset, ongelmien ratkaisut ja muuta vastaavat ehditään kunnolla toteuttaa. Tässä tapauksessa kyllä on näkyvissä kiusallisen selkeästi ne kaikkein perinteisimmät puhalluksen oireet. Pyritään ajamaan asiaa eteenpäin sellaisella aikataululla, että mitään tarpeellisia riskien ja ongelmien analyysejä ja ratkaisuja sen enempää kuin vaihtoehtoisten ratkaisujn analyysejäkään ehdittäisi tehdä. Tällaisessa tapauksessa markkina pyritään petaamaan yhdelle toimittajalle, joka pystyy hinnoittelemaan haluamaansa tasoon ja myöhemmin rahastamaan esiin pompanneiden ongelmien ratkaisuilla tai ratkaisuyrityksillä. Menetelmä on sama jota Guggenheimin kauppamiehet yrittivät. Paljon kaunista puhetta ja ilmasta vedettyjä lupauksia mutta tarkemmalla tutkimisella ainoa konkreettisesti käteen jäävä asia oli kauppamiehen rahastusautomaatti. Toivottavasti tulos on myös täällä kertaa sama.

Käyttäjän KimmoHoikkala kuva
Kimmo Hoikkala

Itse kannatan autojen IoT-liittämistä ja sitten laitetaan kolarinvälttämiseuranta semiautopilotilla tai täysautopilotilla.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #10

Hyvä toteamus,
itse väitän, että kymmenen jopa viiden vuoden päästä valmistettavissa autoissa on joka ikisessä yhteys ja paikannus jo tehdasasennuksena. Tulevaisuuden autot ja jopa osa nykyautoista tarvitsee yhteyden jo nyt jatkuviin päivityksiin ja ilman paikannustakaan ne eivät toimi halutusti.

Tätä ei tunnuta sisäistävän, musta laatikko olisi vain väliaikaisratkaisu nykyiselle autokannalle. Tietoturvan eteen on tehtävä rajusti töitä, mutta yksi tällainen moka ei ole osoitus siitä, etteikö tällaisia järjestelmiä vois rakentaa turvallisesti.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas Vastaus kommenttiin #13

Kolme (paljon pahempaa) mokaa, jotka nyt ensimmäiseksi muistin:

- Nissan Leafin appi toimi (aivan samoin kuin nämä Semelin boksit) pelkän sarjanumeron perusteella ja ilman autentikointia; jos arvasit numeron (tai osasit katsoa sen esimerkiksi tuulilasin alareunasta), saatoit seurata autoa, kytkeä sen ilmastoinnin / lämmityksen pois (eli tyhjentää akun muutamassa tunnissa), jne. Omistajan tietämättä.

- Tesla Model S:ää on pystytty jopa kauko-ohjaamaan Internetin välityksellä ilman autentikointia; käyttämään jarruja, kaasua, ohjausta. Tesla on korjannut tietoturva-aukkoja sitä mukaa kun niitä on ilmennyt, mutta perusongelma säilyy - auto on kytketty verkkoon ja riippuvainen siitä, eikä sen kriittisiä järjestelmiä ei ole erotettu ulkomaailmasta muuten kuin softalla.

- Yhdysvalloissa monien vakuutusyhtiöiden käyttämät "mustat laatikot" ovat tehneet vanhanaikaisistakin autoista haavoittuvia; jos tietoturvatutkija on arvannut IP-osoitteen tai puhelinnumeron, on pystynyt ottamaan hallintaansa ensin 3G-modeemin, ja sen jälkeen kirjoittelemaan OBD2-väylälle mitä huvittaa. Tätä kautta pystyy häiriköimään erilaisia asioita, autosta riippuen lukitusta, jarruja, kaasua, ohjausta, turvalaitteita, mittaristoa, moottorin säätöjä...

Näitä reikiä on korjailtu sitä mukaa kun niitä on julkaistu. Kukaan ei tiedä, miten paljon ei ole julkaistu. Esimerkiksi valtioille työskentelevät hakkerit eivät useinkaan kerro löytämistään haavoittuvuuksista, vaan säästävät ne ns. pahan päivän varalle.

Kyse ei siis todellakaan ole yksittäisestä mokasta, vaan "esineiden Internetissä" pandemian lailla rehottavasta ongelmasta.

Laitteiden tietoturva on samalla tasolla kuin kotitietokoneissa oli parikymmentä vuotta sitten. Kulkuneuvojen kytkeminen Internetiin on vain paljon vastuuttomampaa, sillä vaarassa ei ole ainoastaan data, vaan sekä käyttäjien että sivullisten henki ja terveys.

Tuomas Santakallio Vastaus kommenttiin #23

Juuri näin. Ennen oli lentävä lause: "Mitä jos Microsoft suunnittelisi auton niinkuin se suunnittelee PC:n käyttöjärjestelmän?" Nyt sitä vanhaa vitsiä sitten sovelletaan käytännössä.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #23

Ville,
kritiikkisi näitä kohtaan on ihan oikeutettua.

Minkä luulet olevan toteutuva vaihtoehto:
1) Näiden kehittely lopetetaan, koska niistä ei saada koskaan turvallisia?
2) Kehittelyä jatketaan ja ne yleistyvät, tietoturvan parantamiseen ja haavoittuvuuksien vähentämiseen kiinnitetään enemmän huomiota?

Pick your guess, itse lyön vetoa kakkosesta.

Käyttäjän SariKarlstrm kuva
Sari Karlström

Tuolta voit käydä katsomassa reaaliajassa missä mikäkin lentsikka lentelee =)

https://www.flightradar24.com

Käyttäjän MarcusWestermark kuva
Marcus Westermark

Kiinnostava ja tärkeä löytö, jota olen seurannut Twitteristä.

En kuitenkaan ole luopumassa sen enempää netistä kuin kännykästä, vaikka jostain sovelluksesta tai laitteesta löytyy tietoturva-aukko. En myöskään vaadi hallitusta niitä kieltämään.

Kudos silti huomiolle, tärkeää työtä.

Jari-Matti Mäkelä

Tietoturva ei tässä olekaan ainut ongelma vaan yksityisyysongelma ja kalteva pinta, kun tietoja halutaan myöhemmin käyttää esim. törkeän ja sitten kevyemmän rikollisuuden torjuntaan ja esim. autojen ohjaamiseen ojaan / etäsammuttamiseen. Kaikkien Suomessa kulkevien ajoneuvojen sijaintitiedoista (ja myöhemmin ohjausmahdollisuudesta) seuraa valtava vastuu. Tästä vastuunkannosta on loistavia esimerkkejä, kun meillä poliisit voivat urkkia ihmisten yksityisasioita vailla pelkoa rangaistuksista (rikokset ehtivät vanhentua ja tuoreistakin rikkeistä saa korkeintaan sakkoja) ja poliisissa on töissä jopa huumeparoneita. Hyödyt ja haitat eivät ole ihan balanssissa.

Paljonko laitteiden ylläpito mahtaa maksaa. Tietoturva ei pysy ajantasaisena kerran autoon asennettavalla laitteella, jota ei päivitellä virallisessa merkkihuollossa asianmukaisin sertifioiduin välinein. Jos erilaiset autojen tuunaamiseen erikoistuneet nyrkkipajatkin voivat näitä järjestelmiä asennella, jokuhan voi mahdollisesti askarrella gps-tietoja feikkaavan lähettimenkin sinne.

Petri Turunen

Harmi ettei GDPR ole vielä voimassa. Olisi voinut tuo moka maksaa jopa 20 miljoonaa euroa.

Käyttäjän TarjaElonen kuva
Tarja Elonen

Janne Paalijärvelle kiitos erinomaisesta julkaisusta.

Juuso Hämäläinen

Tärkeää tietoa kansalle, vaikka se typeryyttään sanoo, ettei ole väliä, saa seurata, en tee mitään salattavaa.

Kun autolla ajon lisäksi seurataan henkilön viestiliikenne, emailit, mielipiteet, ystäväpiiri, perustiedot, terveystiedot, varallisuustiedot, työsuhteet, jäsenyydet, somepuuhat sekä tietohaut ja talletetaan tiedot pian täälläkin eikä vain USAssa niin seurannan väärinkäyttö alkaa.

Tietotekniikkaa tuntemattomille on kerrottava, että henkilöprofiileja voidaan luoda ja viestiliikennettä analysoida ohjelmallisesti ilman, että yksikään ihminen analysoi näitä tietoja. Tämä mahdollistaa massojen seurannan.

USAssa on nähty karmaisevalla tavalla, että seurantaa ja profilointia tekevät valtion laitokset säädättävät itselleen sopivat lait. Nykyään ei urkkijoilla ole mitään todellista estettä kerätä tietoa kenestä tahansa jatkuvasti. Eikä urkinnan kohde saa koskaan tietää onko hänestä kerätty mitä tietoja, ovatko ne oikein ja annettu kenelle mitä tarkoitusta varten. Urkintaorganisaatiot myyvät tietoja myös yrityksille. Se on kasvava jättibisnes.

Tärkeintä on ymmärtää, että valtioiden tekemällä urkinnalla ei ole juuri mitään tekemistä turvallisuutemme ja terrorismin torjunnan kanssa. Ne ovat vain tekosyitä seurannan laajentamiselle.

Käyttäjän HannuValtonen kuva
Hannu Valtonen

Antaa palaa vaan. Mehän vaadimme jo politiikoilta ja muilta päättäjiltä läpinäkyvyyttä toimissaan. Mitä salattavaa meillä tavallisilla pulliaisilla on avoimuudessamme, mikäli vastine avoimmuudesta on riittävän hyväksyttävä.

Jouko Vanne

Vähän kaukaa haettua, mutta ... Terroristit tulevat olemaan kiinnostuneita tästä suomalaisesta innovoinnista. Hakkeroimalla järjestelmä voidaan tienvarsipommi räjäyttää kun mahdollisimman täysi bussi tulee kohdalle, ei tarvitse itse värjötellä tien varressa.

Poliisin nopeusvalvonta ja osa muustakin liikennevalvonnasta voidaan lopettaa. Peltipoliisit myydään romukauppiaille, tutka- ja kamera-autot myydään, sillä tien jokainen metri on peltipoliisi. Ylinopeus kirjauttuu ajoneuvosta reaaliaikaisesti keskusvalvomoon, joka kirjoittaa automaattisesti rangaistusvaatimuksen ja lähettää sen sähköpostilla jokaiselle pakolliseksi tulevaan suomi.fi -osoitteeseen.

Juorulehdet voivat selvittää kenen auto on ollut kenenkin pihalla miten pitkään ja mihin vuorokauden aikaan.

jne. jne.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

Hatunnosto Paalijärvelle tästä! Toivottavasti päättäjät ottavat vielä järjen käteen ja luopuvat tuosta typerästä ideasta!

Käyttäjän SamuliRahikainen kuva
Samuli Rahikainen

Ja tästä on lyhyt matka siihen että auton nopeudet sekä muut rikkeet kerätään tätä kautta, ja sen jälkeen valtion kirstu ei ole enää ikinä tyhjä.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Janne Paalijärvi,
kirjoituksessasi on paljon hyvää asiaa. Syyllistyt kuitenkin myös tarpeettomaan uhkakuvien maalaamiseen kuten: "Monet rikolliset maksaisivat myös maltaita, mikäli saisivat tietoonsa reaaliaikaisesti kaikkien poliisiautojen liikkumiset."

Varmaan maksaisivat, mutta tällä asialla on siihen kovin vähän yhteyttä. Jo tänä päivänä jokaikinen poliisiauto on paikannuksessa ja sen sijainti on viranomaisilla tiedossa. Poliisi toimii yhtenä viranomaisista omassa valtakunnallisessa viranomaisverkossaan, jonne muilla ei ole pääsyä. Verkko on myös fyysisesti eriytetty.

Voit koittaa murtautua sinne niitä poliisiautojen tietoja kaivelemaan. Suosittelen alkuun vaikka tutustumaan Kansalliseen tietoturvakriteeristöön KATAKRI:in ja sen korkeampiin turvatasoihin. Sen jälkeen luulen sinun jättävän yrityksen tekemättä.
http://www.defmin.fi/puolustushallinto/puolustusha...

Tarvittaessa Suomessa osataan tehdä hyvinkin korkean turvatason järjestelmiä.

Käyttäjän JormaTuomainen kuva
Jorma Tuomainen

Tosin sitten on ne poliisit ja niiden kynnys rekisteritietojen laittomaan käyttöön ei todistetusti ole suuri ja poliisipäälliköt pyörittää stadin huumebisnestä niin voipi olla että tiedot vuotaa sieltä aika nopeasti...

Käyttäjän JarnoSiivola kuva
Jarno Siivola

Vaikka poliisiautojen sijaintitiedon löytäminen vielä olisi vaikeaa, se helpottuu kovasti kun KAIKKIIN autoihin asennetaan tämä Bernerin ministeriön kovasti ajama purkki.
Sillä pitäähän myös viranomaisten ajamat kilometrit jokaiselta tieosuudelta saada talteen jotta tiedetään mikä tieosuuden todellinen liikennemäärä on.
Näin ollen Paalijärvi kirjoittaa täysin aiheesta.

Toisekseen mikään tietoturvasuojaus ei loppujen lopuksi ole täydellinen, kaikki on murrettavissa.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Jarno Siivola,
älä nyt viitsi, aivan hyvin voidaan jättää poliisin ajoneuvot pois lain piiristä.

Kaikki on murrettavissa juu, on maailmassa paljon tähdellisempääkin kaiveltavaa, kun autosi liikkeet ABC:lle ja takaisin. Tuolla perusteella jätetään vaikkapa kaikkien terveystiedot tallentamatta, kun kaikki voidaan murtaa.

Käyttäjän JormaTuomainen kuva
Jorma Tuomainen Vastaus kommenttiin #20

Se on kyllä väärin että tietoja taidetaan tallentaa Kantaan eikä potilas voi sitä kieltää. Se että oikeutta yksityisyyteen rikotaan jossain asiassa ei tarkoita että sitä pitäisi loukata myös liikkumisvapauden osalta.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #24

Jorma Tuomainen,
en ole ihan varma saako kieltää, mutta en suosittele. Taustatiedot saattavat pelastaa henkesi, jos joku päivä sinut tuodaan sairaalaan vaikkapa tajuttomana.

Käyttäjän JormaTuomainen kuva
Jorma Tuomainen Vastaus kommenttiin #26

Kanta on mun osaltani tyhjä, täällä Viron puolella on hiukan enemmän dataa. Terveysdata saattaa pelastaa, tuo stasi-tyylinen autojen seuraaminen tuskimpa.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen Vastaus kommenttiin #26

Niko, asioilla on aina kaksi puolta. Ajattele, jos kaikkiin ihmisiin asennettaisiin paikannustiedot sisältävä mikrosiru jo synnytyslaitoksella (ja se sitten aina vaihdettaisiin päivitettyyn, kun tekniikka edistyy), niin esimerkiksi metsään eksynyt lapsi, vanhus tai vaeltaja löydettäisiin tämän perusteella. Positiivista vai mitä? Mutta haluammeko olla isoveljen seurannassa koko ajan? Toiset ehkä haluavat, toiset eivät.

Tärkeä pointti on, tulemmeko aina elämään demokraattisessa oikeusvaltiossa. Näitä seurantajärjestelmiä ei ehkä nyt käytettäisi kansalaisten yksityisyyttä vastaan ja heidän kansalaisoikeuksiensa rajoittamiseen, mutta tilanne voisi muuttua. Sitäpaitsi, on helppo kuvitella, että jo nyt kansalaisten ajotapaa ja -nopeuksia seurattaisiin tällä järjestelmällä ja sakko tai korotettu vakuutusmaksu tulisi postissa, kuten moni on jo täällä tuonutkin esiin. Syitähän kyllä keksittäisiin: liikenneturvallisuus, valtion rahantarve, vakuutusmaksujen oikeudenmukainen kohdistaminen jne. Ja taas monien mielestä tämä olisi ihan ok. Itsestäni kyllä tuntuisi kurjalta huomata, että "oho tuossa olikin kuudenkympin rajoitus, sakko tulossa tai kiihdytinköhän liian nopeasti, taitaa vakuutusmaksu nousta".

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #82

Sori Pekka kun en ole aiemmin vastannut, pitkistä ketjuista välillä hankala löytää.

Olet mielestäni oikeilla jäljillä pohdinnoissasi. Pakkoa pitäisi välttää viimeiseen asti. Paikannuksella on monia käyttökohteita ja lisää keksitään, yksityisyyden suhteen joudutaan sitten pohtimaan hartaudella.

Esimerkiksi joku aika sitten oli pohdinnassa hanke, jossa Hätäkeskuksella olisi mahdollisuus rajata kartalta alue, jonne voitaisiin kaikkiin matkapuhelimiin lähettää hätäviesti. Esimerkiksi vaikka Olkiluodon ydinvoimalan kilahtaessa voitaisiin ennakkoon määriteteltyjen skenaarioiden pohjalta lähettää vaikutusalueelle tekstiviesti sisältäen toimintaohjeita. En tiedä onko näitä pohdintoja jatkettu, järjestelmän kustannukset olivat tuolloin liian korkeat varsinkin viestien mahdollisesti ruuhkauttaessa tukiasemat jne..

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #24

tupla, sori. ei saa poiskaan.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama Vastaus kommenttiin #20

Aiempana kirjoitit: "Itse väitän, että kymmenen jopa viiden vuoden päästä valmistettavissa autoissa on joka ikisessä yhteys ja paikannus jo tehdasasennuksena. Tulevaisuuden autot ja jopa osa nykyautoista tarvitsee yhteyden jo nyt jatkuviin päivityksiin ja ilman paikannustakaan ne eivät toimi halutusti."

Ajaako poliisi siis jatkossa vanhemmilla autoilla?

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #25

Jussi,
ei aja, asiaan löytynee ratkaisu, jossa hyödynnetään tiedonsiirtoon erillistä olemassaolevaa suljettua viranomaisverkkoa. Jos ratkaisuja halutaan, niitä saadaan kyllä synnytettyä. Mutta hyvä yritys silti! ;-)

Käyttäjän JormaTuomainen kuva
Jorma Tuomainen Vastaus kommenttiin #29

Datayhteyden saa autoista poistettua (tai aktivoitua niin että se toimii vain kun haluat). Paikannus taas ei vaadi datayhteyttä. Tässä ollaan luomassa järjestelmää jota väkivallalla pakotetaan pitämään päällä.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #35

Jorma,
ei sitä nyt ehkä ihan väkivallalla pakoteta vai meinaatko, että poliisisetä pamputtaa kunnes lyöt plugin kiinni? ;-)

Mutta huolesi yksityisyydestä on ihan aiheellinen.

Kuvasi pohjalta tuli mieleen, että meinaakohan Berner jättää kaksipyöräiset rauhaan?

Käyttäjän JormaTuomainen kuva
Jorma Tuomainen Vastaus kommenttiin #41

Jos siitä tulee laki niin väkivallan uhalla se on silloin määrätty. Vai mihin meinaat että lopulta johtaa jos poistat laitteen, poliisi ottaa kiinni, antaa sakot, et maksa, jne?

Käyttäjän JormaTuomainen kuva
Jorma Tuomainen Vastaus kommenttiin #41

No kunhan se jättää kaikki Viron kilvissä olevat vehkeet rauhaan ni oon ihan tyytyväinen :D

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #43

Jorma,
pikku sivuhuomio, kohta ei auta Viron kilvet eikä kaksipyöräisyys, tolppasakko lävähtää: "Samalla perustellaan, että "jos sanktion määrääminen olisi hallinnollista, ja vain rekisterikilpi kuvattaisiin, ulkomaalaiset ja kaksipyöräiset moottoriajoneuvot tulisivat mukaan täysimääräisen valvonnan piiriin"." http://yle.fi/uutiset/3-9370615

Enää ei siis tarvitsisi tunnistaa kuljettajaa, joten autot ja moottoripyörät voidaan valokuvata takaa ja lasku haltijalle.

Mä ihmettelen kuinka tämä aihe ei kiinnosta juuri ketään, sakkohin todennäköisesti massiiviset korotukset tulossa, kirjoitin tästä blogin taannoin:
http://nikokaistakorpi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/22...

Käyttäjän JormaTuomainen kuva
Jorma Tuomainen Vastaus kommenttiin #62

No ei oo kameroista tullu lappuja suomen kilvilläkään (mopolla jokunen välähtänyt tosin). Tuohon auttaa kun noudattaa rajoituksia (ainakin kameran kohdalla).

Käyttäjän JarnoSiivola kuva
Jarno Siivola Vastaus kommenttiin #20

Mutta miksi jätettäisiin poliisin ajoneuvot tästä pois?
Eihän siihen ole mitään hyvää syytä, ainakaan jos yksityisen ja yritysten hallinnassa olevat autot on seurannan piirissä.

Tässähän vain halutaan selvittää tiestön käyttöä ja myös poliisin ajoneuvot ovat osa sitä. Tuloksethan vääristyvät jos poliisien ajoneuvojen liikehdinnät eivät näy tuloksissa.

Haluan toisaalta kyllä tietää omien ajonevojen liikkeet ABC:lle ja takaisin sillä näissä tapauksissa on aina kyseessä ajoneuvon luvaton käyttöönotto :D

Terveystiedot sais jäädäkin tallentamatta, eipä niitä ole tähän mennessäkään tarkistettu vaan on aina alettu tekemään "uutta diagnoosia" vaikka vanhan tutun vaivan takia päätyisi sairaalaan.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #51

Jarno,
kuitti ABC:stä oli loistava! :-)

Varmaan syy poisjättöön olisi varmuuden maksimointi ja tiestön käytön suhteen poliisin osuus nyt kovin merkittävä - paitsi jos pikkutien päässä on tunnettu taparikollinen Arska, jonka luokse pitää painaa alvariinsa.. ;-)

Samankaltaisia kokemuksia on terveystiedoista, mutta ehkä joku päivä homma toimii suunnitellusti. Viime käynnillä koko terveysaseman kompuutterit oli pimeänä..

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Epäilen vahvasti että olet väärässä tässä.

TETRA-verkon pakettidata on kaupallisiin 3/4G-verkkoihin verrattuna käsittämättömän hidasta (vuonna 2010 mitattu muutamia kilobittejä sekunnissa). Eivätkä liittymät taida olla ihan halpojakaan?

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Ville,
ajatuksesi pohjalla on se, että TETRA jäisi ikuisiksi ajoiksi jatkokehittämättä tai korvaamatta, näin tuskin käy. Liittymät eivät ole halpoja, mutta kansallisuudeen turvallisuuden takia tällainen verkko on haluttu luoda - ja syystä kuten olemme voineet havaita.

Jos tarkoitat, että sitä käytettäissin tähän mainittuun autojen seurantaan, niin ei takuulla. Sitä en ole kommenteillani tarkoittanut.

Käyttäjän KimmoSainio kuva
Kimmo Sainio Vastaus kommenttiin #31

Niko,

TETRA on täysin erillinen verkko, omine päätelaite-, tukiasema- ja tiedonsiirtolaitteistoineen. Fysiikan lait ovat sellaiset että mm. tukiasemien peittoalueiden koko (kantama) määrittää kuinka suuri tiedonsiirtokapasiteetti palvelulla voi olla. Mitä suurempia datanopeuksia haluat, sen tiheämmässä noita tukiasemia pitää olla. Suurimpien kapasiteettien aikaansaamiseksi TETRA verkkoon tarvittaisiinkin aika kallista päivitystä, ihan siis teorian kannalta tarkasteltuna, aivan kuten yleisten puhelinverkkojen kehitys 2G->3G->4G on aina vaatinut huikean investoinnin.

Ei ole Niko realistista ajatella että veronmaksajien varoilla tehtäisiin miljardiluokan investointia jotta viranomaiset saisivat kivemmat datayhteydet.

Sitäpaitsi TETRA on standardi, en ole seurannut viime vuosikymmeninä sen kehitystä liiemmälti, mutta epäilen ettei sieltäkään hirveästi tukea löydy tällaiselle sovellukselle.

Eiköhän ainoa pragmaattinen vaihtoehto olisi joko jättää viranomaiset seurannasta pois tai sitten käyttää samoja yhteyksiä kuin muutkin käyttäisivät.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #48

Kimmo,
eihän viranomaisverkkoa nyt tämän takia kehitetä mihinkään. Joka tapauksessa myös viranomaisten tiedonsiirtomäärät kasvavat koko ajan ja tarve tietoturvalliselle tavalle säilyy niin poliisilla kuin puolustusvoimilla.

KATAKRIn mukaan ylimmän turvatason asioita suojataan myös fyysisesti, fyysisesti eriytetty verkko on edelleen turvallisin vaihtoehto - siitä ei pääse mihinkään. Paljonko se maksaa ja halutaanko/joudutaanko investoinnit tekemään on sitten oma kysymyksensä. Näissä kansallisen turvallisuuden vaatimissa asioissa ei muuten liiemmälti kansalta kysellä...

Kyllä viranomaisverkkoasiat ovat pohdinnassa eikä TETRA tule jäämään viimeiseksi ratkaisuksi. Samoja tarpeita on maailmallakin ja asiat tulevat muuttumaan.

Käyttäjän lindapelkonen kuva
Linda Pelkonen

Hyvä kirjoitus. Teimme siitä pienen jutun myös Uuden Suomen uutispuolelle:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/211829-suomalaist...

t. Linda / US

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Linda Pelkonen,
referoitte sitten taas suoraan kirjoituksen uutiseksi harrastamatta mitään kritiikkiä. Esimerkiksi tuo viittaus poliiseihin on aivan puutaheinää, kuten täällä jo osoitin.

Matti Auer

Se, että näiden seuralaitteiden tietojen keräys annetaan yksityisten yritysten käsiin on vähintäänkin arveluttavaa. Jo nyt esimerkiksi yksityiset pysäköinninvalvontafirmat jakelevat toisilleen autojen omistajien tietoja, jolla he tehostavat valvontamaksujen perimistä Trafin rekisterille annetusta tietojen luovutuskiellosta huolimatta.

Jotain saman tyyppistä tulee taatusti olemaan myös näiden seurantalaitteiden kanssa ja näitä ongelmia emme vielä osaa ennakoida tai edes kuvitella.

Tuomas Santakallio

Keskitetty, valtiollinen seurantajärjestelmä nyt ei vain toimi.

Keskitetyissä tietojärjestelmissä on jo perustavanlaatuinen arkkitehtuuriongelma, joka altistaa erityisesti laajat tietojärjestelmät tietomurroille alttiiksi. Viittaan tällä nimenomaan datan ja sen hallinnan turvallisuuteen. Vaikka tunnistautuminen oltaisiin hajautettu, keskitettu datan hallinta altistaa klassiselle bysanttilaiskenraalin ongelmalle.

Vaikka tämä ongelma ratkaistaisiin lohkoketjulla, ja data hajautettaisiin salakirjoitettuna pilveen, ja järjestelmä toimisi teknisesti mainiosti, jäisi jäljelle keskitetty hallintavalta. Heti kun järjestelmä oltaisiin kytketty päälle, muodostuisi kiusaus väärinkäyttää sitä, tai ainakin maksimoida sillä tehtävä voitto.

Mikään ei sitten estäisi seuraavaa hallitusta myymästä verovaroin rakennettuja teitä ulkomaisille suursijoittajille, ja näitä sijoittajia nöyryyttämästä tiet rakentanutta ja teiden rakentamiset jo kertaalleen maksanutta Suomen kansalaista.

Ei tämä kuulosta ollenkaan reilulta.

Samaan aikaan, lohkoketjupohjaiset sovellukset voivat jo nyt tuottaa lisäarvoa tienkäyttäjille.

Muistan hyvin myös sen, että kun viimeksi olin poliittisesti aktiivinen, eräs pääpointtini oli uuden teknologian ja uusiutuvan energian sovellusten laajamittainen pilotointi. Eräs hanke, josta puhuin - ja joka ammuttiin paikallispolitiikassa alas loanheiton kera - oli Solar Roadways. Nykyisin tämäntyyppiset hankkeet ovat menneet hurjasti eteenpäin. Esimerkiksi Ranskassa maan johtava tieverkon rakennusyhtiö Colas kaavailee jopa tuhannen kilometrin aurinkopaneeliteitä. Investointi maksaisi itsensä takaisin muutamassa vuodessa. http://www.wattwaybycolas.com/en/ Yksityiset palveluntarjoajat pystyvät Ranskan systeemissä tulemaan mukaan ilman laajamittaista, tunkeilevaa, keskitettyä tietojenkeruuta ihan asiakkaan omalla suostumuksella. Näin myös yrityksen on tuotettava voittoa, eikä se vain loisi julkishallinnon kustannuksella. Ranskassa muuten on tietulli - moottoriteillä. Sekään ei perustu kyttäämiselle, vaan ihan tienkäytölle. Moottoritietä ei edes ole pakko ajaa, koska vaihtoehtoinen väylä on kuitenkin olemassa.

Mutta joo. Suomi taitaa olla ainoa maa, missä dieselautoja ei olla vetämässä pois markkinoilta, kun meillä on se puubiodiesel. Aivan kuin muualla ei oltaisi biodieselin ympäristövaikutuksista tietoisia. Mitä tässä nyt oikein yritän sanoa? Luddiitit ja opportunistit voivat ehkä hidastaa kehitystä, mutta Suomi ei oikein voi yksin jäädä jälkeen maailman kehityksestä ja samaan aikaan kuvitella olevansa edistynyt kansakunta. Jotenkin monesta asiasta kaipaisin avointa, aikuista keskustelua.

Mutta ei tämä minun ongelmani ole, koska jatkossa äänestän Suomen edustuksesta ulkomailla. Äänioikeutetut nyt sitten valitsevat sellaisen hallituksen, mikä heitä miellyttää. Varmasti tämä liikennelaki sitten on ensi vaaleissa puheenaihe.

Käyttäjän JormaVesa1 kuva
Jorma Vesa

Mää voisin jopa maksaa Bernerin ja Sipilän paikkatiedoista, tosin uskon että näiden kohdalla tiedot saattas saada jo ilmaiseksi.

Käyttäjän ollip1 kuva
Olli-Pekka Jalovaara

Mitään verotuksellista tarvettahan tällaiselle ei ole olemassa. Tietullit olisi paljon helpompi, halvempi ja tasapuolisempi. Automaattiluku vain tietullialueelle saapuville. Jos siis tällaista haluttaisiin. Mutta tietty kysymys, miksi nykyinen verotuksen taso ei muka riitä?

Lisäksi voin vakuuttaa, että sellaista autoilijaa, joka ei halua itseänsä seuravaan, ei saada seurattua. Eli jos joku haluaa, ettei tuolla seurata häntä, siihen löytyy kyllä sitten tekniikka ja tällöin kansalaiset joutuvat eriarvoiseen asemaan. Ihan sama minkälainen musta boksi ja kuinka hienoa tekniikkaa siihen laitetaan, sen toiminta saadaan kyllä teknisesti blokattua yhden auton osalta.

Eli taas yksi turha rahareikä. Kiitos kirjoituksesta! Janne, hyvää työtä.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Olli-Pekka,
toteat:"Lisäksi voin vakuuttaa, että sellaista autoilijaa, joka ei halua itseänsä seuravaan, ei saada seurattua. Eli jos joku haluaa, ettei tuolla seurata häntä, siihen löytyy kyllä sitten tekniikka ja tällöin kansalaiset joutuvat eriarvoiseen asemaan."

Tämä on ajatuksena yhtä kestävä, kuin jättää kokonaan valtion verot keräämättä, koska joku voi niitä kuitenkin kiertää. Kansalaiset ovat siten eriarvoisessa asemassa, vai mitä?

Käyttäjän ollip1 kuva
Olli-Pekka Jalovaara

Niko, miksei suunnitella sellaista systeemiä, joka on lähtökohdaltaan parhaiten tasa-arvoinen sekä suojaa yksityisyyttä?
Niko, kannattaa pohtia asiaa usealta näkökulmalta, eikö niin?

Tässä tapauksessa monet ihmiset eivät lähtökohtaisesti halua itseään seurattavan ja elämän laadun vuoksi. Kuka haluaa tilanteen, jossa tietää olevansa seurattavissa jonkun tuntemattoman / naamattoman tahon osalta milloin vain? Jotkut, ehkä haluavat itseänsä seurattavan, mutta minä näen sellaisen maailman ääliömäisenä ja elämän laatua laskevana sekä myös riskinä. Uskoisin,e ttä tällaisia ihmisiä löytyy ja tällöin myös halu blokata tälllaiset seurantalaitteet kiinnostavat. Itse haluan maksaa verot mutta en missään nimessä suostu tällaisiin seurantalaitteisiin.

Maksakoon tätä kautta sitten verot ne, jotka haluavat itselleen seurannan, minä haluan maksaa toista kautta.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #49

Olli-Pekka,
parasta on suunnitella sellainen systeemi kuin kuvaat ja kannattaa pohtia monelta näkökulmalta kuten sanoit.

Tämähän ei ole mikään jo valittu vaihtoehto vaan käsittääkseni yksi mahdollinen sellainen. Lopullinen valinta voi olla joku aivan muu ja sisältää osia tästä tai olla sisältämättä.

Ymmärtääkseni tätä nyt sitten selvitetään ja esitetyistä vaihtoehdoista hallitus tekee valinnan. Siihen lienee kansalisten mielipiteellä suuri vaikutus - ainakin pitäisi olla.

Haluan nyt sanoa saman kuin muutaman kerran aiemminkin vastaavissa keskusteluissa tästä asiasta:
Minä jaan huolen yksityisyydestä enkä suinkaan ole päätynyt siihen, että tämä ratkaisu olisi välttämättä paras. Se mitä en halua on, että sen vastustaminen perustuu väittämiin, jotka eivät pidä paikkaansa - niitä oion, kun niitä tulee jatkuvalla syötöllä.

Yksityisyyden suojelu on todella hyvä peruste ja arvovalinta, jota en suinkaan halua kiistää. Lähinnä olen objektiivisuuden asialla virheellistä tietoa vastaan.

PS. George Orwell sanoisi tänään varmaan: I wrote 1984 as a warning, not a fucking instructions manual.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Erinomaista ja välttämätöntä kritiikkiä itse teknistä toteutusta kohtaan.

Toisena pointtina toisin esille, että järjestelmä, joka sillä pyritään korvaamaan, ei ole rikki, vaan toimii hienosäädettynä vaikka maailman tappiin. Hienosäätö ei edes maksa käytännössä mitään verrattuna miljoonien teknisien vempeleitten päivittämiseen ja korjaamiseen.

Vaikka teknisesti lähes kaikki on mahdollista, ihan kaikkeen mahdolliseen ei kannata ryhtyä. Tämä hanke ylittää typeryydessään taannoisen paskalain.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Voit Timo olla hyvinkin oikeassa. Itse näen pari hyvää vaihtoehtoa toiminnalle:
1) Päätetään yksityisyyden vaarantumisen pohjata, että turha tätä edes selvittää.
2) Selvitetään tämäkin malli suhteessa muihin vaihtoehtoisiin malleihin, ja jos selvitykset ovat asiantuntevia ja kunnolla tehty, niin päädytään oikeaan vaihtoehtoon, vaikkapa sitten tuohon esittämääsi vaihtoehtoon.

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Tässä kyselyrajapinta, tai no, pelkkä lomake, oli julkisesti netissä. Ikinä ei tiedä, mitä ei-julkisia vastaavia on ja kenellä. Enpä yllättyisi jos yrityksen koneilta löytyy takaovi järjestelmään. Sen verran arvokasta tietoa on.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Tuosta merkittävimmästä asiasta eli yksityisyydestä vielä.

Tällä hetkellähän ymmärtääkseni hätäkeskuksella on hätätilanteessa oikeus paikantaa puhelin ja poliisilla rikoksien selvittämiseksi voidaan näitä tietoja käyttää erillisellä luvalla riittävän vakavien tapauksien ollessa kyseessä. Varsinkin poliisilla olis haluja laajempaakin käyttöön, mutta niitä ei olla laila säädetty annettavaksi. Suposta jne en sitten tiedä onko jotain terrosrismi tms poikkeuksia olemassa, ei liene tässä niin relevanttia. Paikannus voidaan siis teknisesti tehdä koska vaan, mutta laki rajaa sen käyttöä.

Tässä liikenneratkaisussa kerättäisiin paikannustietoa verotus- tai käyttömaksun toteuttamiseksi. Validi kysymys on, onko tarpeen vaarantaa yksityisyys rahan keräämisen vuoksi? Alan itse kallistua pohdinnassani sille suunnalle, että ei kannata. Näin vaikka ratkaisu voitaisiin tehdä myös siten, että vain tarvittavat tiedot otetaan.

Tämä on sitten kunkin mietittävissä oleva asia järjestelmän mahdollisiin hyötyihin verrattuna. Vastustus tuntuu olevan kovaa ja toivottavasti hallitus sen ottaa huomioon.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Linkkiasemiin perustuvan matkapuhelinpaikannuksen tarkkuus on satoja metrejä kaupungeissakin. Sivummalla voi olla kilometrejä, tai jopa kymmeniä kilometrejä. Käytännössä siis tiedetään, minkä tukiaseman kuuluvuusalueella henkilö on, muttei paljon enempää.

http://www.112.fi/hatatilanne/matkapuhelinpaikannus

Tuolla ei siis saada selville esimerkiksi henkilön vierailua Hesburgerissa tai jossain tietyssä asunnossa. Ja vaikka saataisiin, se ei tietenkään ole mikään perustelu sille, että jokaista pitäisi seurata 24/7.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Jussi,
toteat: "Linkkiasemiin perustuvan matkapuhelinpaikannuksen tarkkuus on satoja metrejä kaupungeissakin."

Tämä on aivan täyttä puppua, kaupungissa päästään nykyään lähes siihen Hesburgerin tasoon. Olen näiden asioiden kanssa tehnyt töitä parisenkymmentä vuotta ja ei pidä paikkaansa. Tuo taso oli joskus gsm:n alkutaipaleella. Verkon tihennyttyä ja mittauksen parannuttua taso on paljon parempi.

Ei gps:lläkään saada tietoa välttämättä vaikkapa kerrostalon asunnosta, seinät ja katot estää etkä varmaan autoasi ainakaan sinne aja.

Itse olen muuten ottanut käyttöön vapaaehtoisesti 112-sovelluksen älypuhelimessa, jolla Hätäkeskus saa minulta suoraan tarkat koordinaatit hätäpuhelun yhteydessä. Olen siis vapaaehtoisesti luopunut yksityisyydestäni siksi, että metsissä samoilessani tarvittaessa tieto mahdollisessa hätätilanteessa menisi tarkkana auttajille.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama Vastaus kommenttiin #57

Miksi annat tarkat koordinaatit hätäkeskukselle, jos kerran hätäkeskuksen sivut ovat "täyttä puppua" ja sinut voidaan paikantaa tarkasti linkkimastojen avulla?

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #58

Jussi,
kerroin juuri esimerkin eli siksi, että liikun paljon luonnossa tiettömillä taipaleilla ja siellä se on merkittävästi tarkempi. Lisäksi siksi, että minulle siinä ei ole mitään ongelmaa, teen sen vapaaehtoisesti, jotta hätätilanteessa apu tulisi nopeammin ja heidän työnsä olisi helpompaa. Miksi ihmeessä en tekisi näin halutessani? Tarkkuus on kait 5-10 metrin luokkaa riippumatta siitä, olenko maalla vai kaupungissa poislukien rakennusten sisällä.

Hätäkeskus toteaa linkkaamallasi sivulla:
"Käytännössä paikannustarkkuus on kaupunkialueilla noin 50–400 metriä, esikaupunkialueilla noin 100–1000 metriä ja taajamien ulkopuolella sekä isoilla vesistöalueilla noin 1–5 kilometriä"

Siitä itse poimit "satoja metrejä kaupungissakin", jos tuo 400 metriä on yläraja, johon todella harvoin joudutaan, niin lausumasi ei oikein kuvannut asiaa objektiivisesti. Hitusen tarkoituhakuinen tulkinta..

Onko muuten käynyt mielessä, että Hätäkeskus ja Poliisi eivät ehkä välttämättä halua mainostaa mihin tarkimmillaan päästään? Kenties vaikkapa rikostutkinnallisista syistä? Ei se nyt suoranaista puppua ole, mutta ei nyt ihan kaikista tarkin lausuntokaan ole tästä asiasta.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Italiassa käytetään auton ”mustaa laatikkoa” muun muassa vakuutuksiin liittyen.
Kukahan tietäsi Italian Mlack Box –hankkeen nykytilasta enemmän? Onko Italia tämän sektorin keihäänkärki Euroopassa?
Tässä joitain linkkejä:
Syksyllä 2016 Italian senaatin teollisuuskomitea esitti Autojen Mustaa Laatikkoa (Car Black Box) pakollisiksi kaikkiin autoihin Italiassa vuoteen 2018 mennessä. Sielläkin keskustellaan yksityisyyden ym. tietosuojasta. Eräs näkökohta on vakuutusmaksujen ja varkaukisen sekä vakuutuspetosten torjunta. Noin 15,6 %:ssa viime vuoden ensimmäisellä neljänneksellä otetuista vakuutuksista sisältää Boxin.
https://forum.davidicke.com/showthread.php?t=310235

Corriere della Seran asiaa käsittelevä artikkeli; http://www.corriere.it/economia/16_agosto_02/rca-s...
*
”Telemaattinen Tulevaisuus toteutuu Italiassa.
Italiassa vakuutusyhtiöt ovat valtavirtaistaneet UBI:n, ja soveltavat kolmen tyyppisiä palveluita, jotka tähtäävät liikennepolitiikan kehittämiseen ja asiakastyytyväisyyteen.
Matteo Carbone`n artikkeli 1.10.2015 kertoo;

“The black box used for telematics makes it possible for insurers to enrich their auto insurance value proposition by adding services built upon data. These services represent a way of de-commoditizing the car insurance policy and are also a source of income. In the medium/long term, such services will become more and more important as the risks covered by car insurance decrease because of technological progress on security and connected cars. These services also increase the number of interactions with the client, creating a richer connection and improving customer satisfaction. This is true both for Italy and at an international level.
There are three macro categories when it comes to services:
1. Informational services related to the UBI (usage-based insurance) policy, typically delivered through a smartphone app or a dedicated area on a website. These services concern: quantification of pricing adjustment at the moment of the contract renewal based on previous driving behavior; coaching and advice regarding the style of driving; advice on how to save more while behind the wheel; “gamification” that allows a comparison of one’s own driving style with that of friends. A Canada-based company called Intact and Discovery, which is based in South Africa, can be considered among the most advanced examples that currently use this type of approach. According to recent data made available by a telematics service provider, four out of five clients owning a telematics insurance policy check put their driver score at least once a month. Furthermore, there is evidence that remote coaching programs can lead to concrete results in modifying driving behavior.
2. Product offers related to the client’s automobile — like Discovery has done in South Africa with the Tires or like Allstate Rewards — or insurance policies sold “on the go” using data collected from the boxes installed on cars (a process known as reverse geocoding). Tokio Marine (Japan-based) and telephone operator NTT Docomo have shown that impulse “cross-selling” of low-value insurance coverage is a valid approach.
3. Services related to the customer journey in a connected car.”
Lue koko juttu täältä; http://insurancethoughtleadership.com/the-future-o...
*
BBC kertoi jo 3-vuotta sitten nuorten kuskien vakuutuksiin liittyvästä mustien laatikkojen käytöstä, joka jo tuolloin oli kovasti lisääntynyt. Vakuutusyhtiöt määrittelivät seurantalaitteen avulla vakuutusriskit kohdalleen (?), ja vakuutusmaksuihin saattoi saada jopa tonnin (1000 £) alennuksen… Mm. autovarkauksissa paikannintekniikalla on merkitystä.
http://www.bbc.com/news/magazine-20143969
*
Tässä pari vuotta vanha juttu USA:sta, mutta antaa hieman käsitystä tuon hetkisestä tilanteesta Atlantin takana. Jutussa pohditaan mm. tietosuoja- ja häirintänäkökohtia.
http://www.usatoday.com/story/tech/columnist/koman...
*

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Tuo tonnin alennus vakuutusmaksuissa kiinnostaisi. Omassa autossa nykyinen vakuutusmaksu on 117 euroa vuodessa.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Suomessakin eri kokeiluja on ollut ainakin viimeisen kolmen vuoden aikana, ties vaikka joku vakuutusyhtiö hakisi kokeiluun nytkin.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001940240....

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama Vastaus kommenttiin #65

Varmasti hakevat ja tarjoavat vaikka mitä, mutta mikään laskelma ei voi osoittaa tuollaisen laitteen käyttöä minulle rahallisesti kannattavaksi. Viimeksi ainakin tarjosivat sellaista, jossa pelkkä käyttö maksaisi 20 euroa kuukaudessa - siis tuplasti sen mitä vakuutusmaksu on.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #66

Niin, en tiedä heidän maksuistaan ja muista etkä varmaan sinäkään kovin monen yhtiön osalta. Malleja tullee erilaisia. Laitoin vihjeen siksi, että joku kyseli kiinnostuneena, en puolustaakseni mitään blogin asiaa.

Yritin olla ystävällinen ja avulias, joka ei näemmä sekään täällä kelpaa.

PS. Olen tiimini kanssa aikanaan mm suunnitellut ja toteuttanut järjestelmän, jossa noin miljoonasta sähkömittarista luetaan dataa matkapuhelinverkossa joka päivä määriä, jotka hakkaavat tämän musta laatikko -ratkaisun datamäärät menen tullen sekä sitten tutkinut ja yhdessä yhteistyökumppanina kanssa toteuttanut mm tuollaisen vastaavan mustalaatikkoratkaisun Postin ajotavan seurantaan liittyvään pilottiin 4 vuotta sitten. Tiedän mistä puhun sekä järjestelmän toteutuksen osalta että paikannuksesta.

Olen nyt kuitenkin yli 50 kertaa täällä blogeissa oikonut vääriä käsityksiä, ei vaan enää jaksa - olkoon. Ei ole penniäkään enää kiinni näissä asioissa ollut yli kolmeen vuoteen.

Jatkakaa hyvät herrat, minä poistun muihin rientoihin.

Käyttäjän HannuRahunen kuva
Hannu Rahunen

Elina, miksi tällä asialla on näin hirveä kiire? Yritetään saada Suomelle kansainvälistä julkisuutta, olemalla ensimmäisiä?
Yritä laittaa hiekkaa rattaisiin, jotta tämä asia ehditään miettiä ja valmistella huolella. Ollaan matkalla tekniseen kikkailuun, joka mahdollistaa vaikka minkälaista tietoturvan vaarantamista ja kaikenlisäksi ollaan perustamassa valtionyhtiö, joka vastaa - mistä? Haloo, nyt on keskustan sateenkaari miinoittamassa tulevaisuutta kohti tuntematonta!

Käyttäjän jukkainkeri kuva
Jukka Inkeri

Miksi siis tarvitaan "väliaikainen mustalaatikko" ? Meillä on jo käytössä ajomäärään ja kulutukseen perustuva maksu: polttoainevero. Se toimii kaikille kuluttajille, oli auto minkä maan rekisterissä tahansa. Mitä enemmän tai mitä enemmän kuluttava, maksat enemän. Ei tarvitse laskea ja arvata saksalaisten yms. ïlmoituksia. Polttoaineen jakelijat perivät jo nyt meiltä käyttömaksut korvauksetta, siihen ei taida Tieto ym. pystyvän. Aivan kuten kauppiaat hoitavat meidän puolesta korvauksetta ALV-tilitykset. Miksi maksaisimme maksun keräämisestä, kun se nyt hoituu talkoilla ?

Käyttömaksut joillekin tieosuuksille voidaan väliaikaisesti hoitaa muutenkin. Ei kun valitsemaan koettua tekniikkaa. Koskee silloin taas kaikkia käyttäjiä, kotimaasta riippumatta tai tekniikasta riippumatta. Noin tuli käsiteltyä ei polttoaineita käyttävät kulkuvälineet.

Joku "rajojen yli toimiva" geneerinen malli ja tekniikka, kuten keinotekoinen roaming on teleliikenteessä. Softasimmi yms IOT tekniikka, mutta ei vielä ... ensiksi kehitystä pienemmällä joukolla ja tarpeella kuin muutama miljoona autoa. Ja tietoturva heti mukaan eikä viimeisenä todeta että oho.

Insinöörit kyllä keksii ja ministerit saadaan helposti mukaan, mutta ei kaikkea ole pakko hankkia.

Kunhan saataisiin edes tietullit aluksi sinne minne halutaan. Sekin on ollut tämän maan päättäjille ihan ylivoimainen ongelma.

Ja ministerille tiedoksi: saariston lautat ovat osa tieverkkoa ihan kuten tie itsessään tai sillat tai ...

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

F-Securen Hyppönen mustan laatikon tietovuodosta:
”Karmaiseva esimerkki esineiden verkon ongelmista”.
”F-Securen tietoturvaguru Mikko Hyppönen on harmistunut, että uusien tuotteiden perusongelmat toistuvat jatkuvasti.
– Tämä on karmaiseva esimerkki siitä, mitä voi tapahtua, kun tietosuoja pettää. Juuri tällaista ihmiset ovat pelänneet, sanoo F-Securen tietoturva-asiantuntija Mikko Hyppönen viikonloppuna paljastuneesta mustan laatikon tietosuojavuodosta.

Hyppösen mukaan tietokoneiden tietoturva ja tietosuoja ovat nykyään hyvällä tasolla. Ongelmat koskevat esineiden internetiä.”

Lue koko juttu:
I-S, 9.1.2017 klo 16:24;
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-200000503828...

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Vaikka Hyppöstä arvostankin, niin mikä mahtaa olla herran päätehtävä F-Securen keulakuvana?
Markkinoida ratkaisuja, joilla palveluista mukaanlukien esineiden internet tehdään tietoturvallisia. Se on maailmanlaajuisesti F-Securen päätoimiala ja leivän lähde. Mitä enemmän huolta tietoturvasta, sitä paremmin kauppa käy.

Osta F-Securelta palveluja, niin näin ei käy. ;-)

Juhani Piri

Kyllä polttoaineverossa toteutuu käyttäjä maksaa periaate, mutta ne rahat kun ei mene sinne minne niiden kuuluisi, eli väylien ylläpitoon.

Tällaiset matolaatikot saa aina suljettua vaikka ajelisi 1000km päivässä, eikä laite rekisteröisi metriäkään. Siihenhän sitten pitäisi kehittää järjestelmä joka paljastaisi onko liikkeellä olevassa autossa matolaatikko päällä vai ei ja ei sekään ilmaista ole. No sitten varmaan nää matolaatkiot saa myös "rootattua" kuten kännykät ja näyttämään ihan eri paikannustunnistetietoa missä todellisuudessa on.

Aivan turhaa ajan- ja rahan tuhlausta koko matolaatikon väkisin puskeminen yksityisautoihin. Aivan selvästi tässä on tuttavien ja sukulaisten bisneksistä kyse kun näin voimallisesti ja pikaisella aikataululla nämä halutaan pakollisikis.

Berneri ulos ja Sipilä perässä. En tiedä mikä on, mutta Bernerin olemus oikein huokuu täyttä epärehellisyyttä.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Juhani,
toteat: "Tällaiset matolaatikot saa aina suljettua vaikka ajelisi 1000km päivässä, eikä laite rekisteröisi metriäkään. Siihenhän sitten pitäisi kehittää järjestelmä joka paljastaisi onko liikkeellä olevassa autossa matolaatikko päällä vai ei ja ei sekään ilmaista ole. No sitten varmaan nää matolaatkiot saa myös "rootattua" kuten kännykät ja näyttämään ihan eri paikannustunnistetietoa missä todellisuudessa on."

Yksi sinetti laatikkoon, katsastusasemalla kilometrien vertailu laitteen ja auton välillä sekä tarvittaessa tarkastus mikäli epäillään manipulaatiota (laatikko voi sisältää tähänkin logiikkaa).
Havaitusta manipulaatiosta vaikkapa sitten 5000 euron arviomaksu.

Eiköhän esim noilla saada yllättävän moni kikkailija rauhoittumaan.

Edelleen vastustan hanketta yksityisyyden kannalta enkä halua tämän tulevan, mutta tekniikka ei ole ongelma.

Sekä Bernerin että Sipilän saa kyllä mun puolesta taluttaa ulos. Itse en oikein ymmärrä kenen etua tässä ajetaan.

Juhani Piri

Aivan kun matkamittaria ei saisi pois päältä samalla tavalla kuin katkaisemalla laatikkoon menevät sähköt. Voidaan taas sitten selittää, että auto ollut pidempää rempassa ja siksi ei ole ollut akussa kiinni.

Tekniikkaa voi puskea laatikkoon vaikka miten, mutta sen hinta myös pompsahtaa samaa tahtia mitä enemmän varotoimia siihen pusketaan.

Ainahan sitä voi haaveilla jos millaisista sakkomaksuista, mutta se ei taas olekkaan niin helposti tehty kuin sanottu, ukso pois.

Kikkailijat löytävät aina halvan ja helpon tavan ohittaa tuollaiset järjestelmät ettei niistä jää edes kiinni.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #75

Juhani,
kaiketi kikkailijat löytävät, mutta riittävä arviomaksu pitänee kurissa ja voipi olla, että suurimmalta osalta lopuu kyvyt uudempien autojen kanssa.

Perusteena se, että joku kuitenkin tämän kiertää, on kuitenkin kestämätön. Samalla lailla voitaisiin vaikkapa jättää verot säätämättä ja keräämättä, koska joku niitä kuitenkin kiertää?

Tuollainen arviomaksu on ihan yleinen käytäntö - usko pois. Jos vaikkapa hävität parkkitalon lapun, niin halvalla et muuten sieltä ulos selviä Helsingissä. Muuten niitä "hukkuisi" alvariinsa.

Juhani Piri

#76

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701092200050908...

"Tieliikennemaksuihin tarvittavan tiedon ei kuitenkaan tarvitse olla niin yksityiskohtaisella tasolla. Valtionyhtiölle voi riittää esimerkiksi vain tiedot autolla ajetuista kilometrimääristä, Kenraali sanoo."

Mihin tarvitaan matolaatikoita kun tämä tieto otetaan jo nykyisin katsastuksen yhteydessä talteen. Eiköhän tässä ammuta siis kärpästä singolla ja kehitetään jotakin utopistista kun ratkaisu olisi täysin yksinkertainen.

Olen kyllä edelleenkin sitä mieltä, että polttoaineverotus edelleen on paras "käyttäjä maksaa" malli.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Juurihan Juhani itse kerroit kuinka helppoa tässä on huijata rukkaamalla sähköjä? Nyt se sitten taas toimiikin vallan hienosti... Tavoitteen mukaan vaihteleva linja sulla.

Juhani Piri

Näin sanoin, mutta se onnistuu ihan yhtä helposti kalliin matolaatikonkin kanssa. Miksi luoda kallis järjestelmä jonka voi kiertää, kun saman voi toteuttaa jo olemassa olevalla järjestelmällä (katsastuksen kilometritarkistus). Tai miksi edes toteuttaa kumpaakaan edellistä, kun ainoa tapa jolla varmasti saadaan kerättyä maksu käytön mukaan on verottaa polttoaineen käyttöä koska autot eivät liiku pyhällä hengellä.

Ehkäpä auton renkaisiin voisimme lisätä jonkin veron myös, koska nehän kuluttavat tienpintoja ja saastuttavat ympäristöä. Niitä käytetään niin polttomoottorivehkeissä kuin sähkökäyttöisissäkin ajoneuvoissa.

Polttoaineveroista (ja ehkä rengasveroista) kerätyt summat on vaan yksinkertaisesti kohdistettava tiestöön. Nykyisin näin ei ole.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #79

Juhani,
mitäpä tästä matolaatikosta vääntämään - otetaan madot ja mennään ongelle. :-)

Renkailla mahtaa olla jo mmelkoinen verotaakka ja kaiken maailman kierrätysmaksut. Tuosta polttoaineverosta taidat olla oikeassa, sillä kerätään rahaa kaikkialle muualle.

Tarvii koittaa löytää jostain tämän muutoksen viralliset tavoitteet, niin voi ihmetellä millä muulla keinoilla tämän voisi hoitaa.

Tämä yhtiöitys sotkee kuviota, yhtiöhän ei voi kerätä veroja vaan sen tulojen pitäisi perustua käyttömaksuihin. Käyytömaksut taas pitää kohdistaa eli jos vaikka Länsi-Suomi olisi jonkun yhtiön alue, niin sen maksut pitäisi kohdistaa siellä liikkuville.

Vaikea kuvio, tarvitsee hetki pohtia. Helpointa olisi unohtaa yhtiöitys, jolloin eri mahdollisuuksia olisi enemmän. Valtiollehan tämä kuvio näyttää hyvältä, kun verotus ja veroaste ei nouse - tulee vaan käyttömaksuja.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Jonkin verran olen nyt pohtinut ja kirjoitin tästä kokonaisuudesta blogin, minusta koko kuvio haiskahtaa pahalta.. :-(

http://nikokaistakorpi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/22...

Apuja kaivataan, jotta ajatus kehittyy ja kupletin juoni avautuu.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Sivut