*

Janne Paalijärvi Internetin ja ihmisen puolella

Kaikki blogit puheenaiheesta Ajokortti

Anne Berner, LVM ja ajokortin uudistaminen

Tänään saimme jälleen lukea Anne Bernerin että Liikenne- ja viestintäministeriön uutisia kaavaillusta ajokorttiuudistuksesta. Kyllä, ajokortti Suomessa on kallis, mutta LVM:n keinot hinnan alentamiseen käsittämättömät.

Uutinen: http://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotimaa/berner-ajokortin-myöntämistä-17-vuotiaille-ammattikuljettajaksi-kouluttautuville-harkitaan/ar-BBEqftn?ocid=sf

Rajoitetun ajo-oikeuden käyttöönotto lisäisi harrastusten saavutettavuutta

Eilen julkaistiin työryhmän raportti siitä, miten taataan jokaiselle lapselle  vähintään yksi mieluisa harrastus. Opetus ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen on oikeassa siinä, että on asia tärkeä. Myös oman kuntamme hyvinvointityön tavoitteeksi on asetettu, että jokaisella lapsella ja nuorella tulee olla vähintään yksi harrastus ja yksi ystävä.

Kaksi nuorta kuoli mopoauton ja pakettiauton kolarissa

Uutinen on järkyttävä (linkki). 17-vuotiaat tyttö ja poika menehtyivät Sastamalassa mopoauton ja pakettiauton nokkakolarissa valtatie 12:lla.

Pakettiautoa ajanut 1980-luvulla syntynyt mies selvisi hengissä, ja hän on sairaalassa. 

Josko nuoret olisivat ajaneet autoa, tältäkin törmäykseltä olisi ehkä vältytty, tai he olisivat ainakin selvinneet hengissä auton turvatyynyjen ansiosta. 

Trafi haluaa lisätä liikenneitsemurhia

Trafi on ehdottamassa lääkäreille lisättyä velvollisuutta poistaa ajokortti mielenterveysongelmaisilta tavoitteena liikenteessä tehtyjen itsemurhien ehkäisy.

Tällainen "uudistus" toimii itseään vastaan. Se lisää itsemurhia!!!

Itsemurhaa suunnitteleva ihminen potee masennusta ja toivottomuutta elämänsä suhteen. Kun häneltä viedään ajokortti, lisää se toivottomuutta ja tunnetta että kaikki on mennyt ja toivoa ei ole. Kynnys itsemurhan tekoon madaltuu.

Lisää oikeuksia 16-vuotiaille

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on uudistamassa ajokortin suoritusvaatimuksia. Ajokorttiopetusta uudistamalla ja digitalisaatiota hyödyntämällä tavoitteena on muun muassa alentaa tolkuttoman kalliiksi tullutta ajokortin hankintaa. Samalla olisi tilaisuus tarkastella ajokortti-iän laskemista 16-vuoteen

Mopokorttiuudistus oli autokoulujen rahastus

Vuonna 2011 Suomessa tuli voimaan uusi ajokorttilaki, jonka perusteella ennen teoriakokeella suoritettavan mopokortin vaatimuksiin lisättiin pakollista ajo-opetusta ja käytännön ajokoe. Kun ennen uudistusta mopo- ja traktorikortin sai noin sadalla eurolla, uudistuksen jälkeen kortin kokonaishinnaksi muodostui noin 500€, josta 400€ menee autokoululle.

Ajokortin hinnaksi sata euroa

Ajokortti on asia, jossa ilmenee moni Suomessa pielessä oleva asia. Sitä koskeva lainsäädäntö on hyvin raskasta, ajo-opetuksen tarjoamisen kilpailua rajoitetaan keinotekoisin pykälin, kaikki erilaisin kyvyin varustetut henkilöt pakotetaan samanlaisen autokouluputken läpi ja hyvin korkea hinta rajaa ajokortin köyhimpien nuorten ulottumattomiin. Itse näen autolla ajamisen perustaitona, jonka tulisi olla mahdollisimman helposti kaikkien saatavilla.

Liikennelain opiskelu peruskouluun

Jokainen kansalainen on kulkiessaan osa liikennettä. Liikenneturvallisuutta opetetaankin tärkeytensä vuoksi jossain määrin aina päiväkoti-ikäisistä ylöspäin. Tavallinen järkevä autoilija ymmärtää lapsia nähdessään etteivät liikennesäännöt ole pienokaisille selkeitä ja suhtautuvatkin heihin asianmukaisella varovaisuudella. Mutta jo varhaisnuorten, puhumattakaan aikuisista sen edellytetään ymmärtävän liikenteen säännöt.

Autoilun alasajo on pysäytettävä

Liikenne- ja viestintäministeriön laatiman selvityksen mukaan Suomessa aiotaan vähentää yksityisautoilua kymmenillä prosenteilla aivan lähimpien vuosien aikana. Tämä on ministeriön mukaan tarkoitus toteuttaa kasvattamalla merkittävästi autoilun ennestäänkin kohtuuttoman raskasta verojen ja maksujen rasitetta. Auto ja autoilija joutuvat entistä enemmän lypsylehmiksi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Sivut

Julkaise syötteitä