Janne Paalijärvi Internetin ja ihmisen puolella

Kaikki blogit puheenaiheesta Autoilu

Vähemmän veroja, enemmän autoja

Liikenne -ja viestintäministeriön ilmastopolitiikan työryhmä on julkaissut toimenpideohjelman päästöjen vähentämiseksi. Helsingin Sanomien mukaan "asiantuntijat tekisivät autoilusta niin kallista, että kaikki vaihtaisivat menopeliä."

Autoilijoiden maksuja halutaan korottaa ja polttomoottoriautot kieltää. Sinisille se ei käy. Autoilijoilta kerätään jo nyt yli kahdeksan miljardia euroa vuodessa. Jokaisen suomalaisen pitää voida liikkua sujuvasti asuinpaikasta riippumatta. Pitkospuiden päässä ei voi käyttää joukkoliikennettä, koska sitä ei ole.

Viiksihipsterit kurittavat maaseutua ja autoilijoita

Vihreiden kansanedustaja Emma Kari on viime viikkoina paljastanut puolueensa kynnyskysymykset vaatimalla polttomoottoriautojen käytön ja maahantuonnin kieltämistä, lihansyönnin rajoittamista ja kansallista lentoveroa.

Vihreät kurittavat maaseutu-Suomea. Vihreille ei riitä, että maaseudun elinkeinoa yritetään heikentää lihansyöntiä rajoittamalla, vaan järkevä liikkuminenkin yritetään estää.

Mikä ihmisiä kiinnostaa

Aloite dieselautojen käyttövoimaveron poistamisesta sai vuorokaudessa yli 100 000 kannattajaa. Harva aloite saa näin uskomattoman suuren suosion. Asia on ollut esillä aiemminkin, mm. 2007 kun Vihreät otti asian puheeksi.

Autoilija kansakunnan rahoittaja!

Mitä sitä kiistämään, koen vihaisia tunteita kun lentokoneilla lentävä elämysporukka marssii ilmaston takia, sillä lentoliikenne on ihan oikea ongelma.

Ei suomalainen yksityisautoilu ole, se on niin kallista että ainoastaan isänmaan todellinen ystävä ajaa huvikseen.

Missä ovat laskelmat siitä, että mitä maksaa globaalisti se, jos sähköautoilu nousee kukoistukseen? (polttomoottori vaihdetaan sähkömoottoriin ja akkuihin)

Onkohan tässä taas yksi lobattu polku jolla päästään rahastamaan, kuten tuulivoimalla Suomessa.

 

Sähköistetään liikenne ja viherretään sähkö

Suomessa on Euroopan vanhin autokanta. Syynä tähän lie autoilun ja auton hankinnan kova verotus. Tänä hiilitietoisuuden aikana hiilijalanjälkeä tulisi ajatella elämän eri osa-alueiden kantilta, ja yksi näistä on liikenne. Jos sähköntuotantomme olisi vielä mahdollisimman ekologista – ideaalitilanteessa ydinvoimaa uusiutuvien tuella – niin sähköistämällä liikenteen leikkaisimme hiilidioksidipäästöjä reilusti.

 

Kuinka lujaa kevytauton tulisi kulkea?

Kuinka lujaa kevytauton tulisi kulkea? 45 vai 60 km/h? Jotain siltä väliltä? Päätämme asiasta liikenne- ja viestintävaliokunnassa. Kerro mielipiteesi.

Tarkemmin asiasta:

Eduskunta on alkanut käsitellä hallituksen esitystä nk kevytautoista. Kyse on uudesta ajoneuvotyypistä, joka on tarkoitettu nuorten, eli 15-17 vuotiaiden käyttöön.

Kevytautot – liikenteen sujuvoittamiselle lisää haasteita ja kannusteita?

Hallitus on tuonut eduskuntaan esityksen kevytautoista. Tavallisia autoja alettaisiin muuntaa 15-17-vuotiaiden menopeleiksi rajoittamalla niiden nopeus 45 kilometriin tunnissa. Ajatuksena on lisätä nuorten  turvallisuutta tieliikenteessä, kun mopoautojen eli kevyiden nelipyörien tilalle voitaisiin ottaa turvallisemmalla korirakenteella varustettuja vaihtoehtoja. Ehkä ne olisivat myös ajan oloon edullisempia, vaikka kyse olisikin vuosimalliltaan melko uusista autoista. Siinä esityksen hyvät puolet yhdestä lähtökohdasta ja tulokulmasta tarkasteltuna. Mutta vain yhdestä.

Kypsyyttä ja yleisten etujen arvostamista toivoisi kaikilta autoilijoilta

Iltalehti uutisoi 25.9. 2018 (https://www.iltalehti.fi/autouutiset/6c9a020e-dc6b-4d60-8885-4ba60acd15ed_oa.shtml) Suomessa lähtevän uusien ”peltipoliisien” kokeilu käyttöön. Uudet nopeudenvalvontakamerat valvovat jopa 150 metrin etäisyydeltä kamerasta ylinopeutta.

Vihrein vaihtoehto

Vihrein vaihtoehto Turusta saapui tänään Helsinkiin tunnin myöhässä, pääradan R:t puoli tuntia. Teknisiä vikoja. Ihmettelen paljonko yhteiskunnalle maksaa (kymmenien) tuhansien ihmisten seisottaminen junissa aamusta iltaan. Kiky -säästöt hupenevat muutamassa viikossa. Mutta VR:n ja Ratahallinnon ei tarvitse tehdä menetyksistä mitään kustannus-hyötyanalyysiä, saati sitten verrata raideliikenteen ja maantieliikenteen kustannuksia ja hyötyjä.

Siniset eivät hyväksy vihersanelua

Vihreät kertoivat viikonloppuna puoluevaltuuston kokouksessaan haluavansa tehdä lihasta kalliimpaa, jotta sitä syötäisiin vähemmän. Vihreät ovat selvästi luopuneet tavoittelemasta pääministeripuolueen asemaa, ja kosiskelevat enää vain ydinkannattajiaan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Sivut

Julkaise syötteitä