*

Janne Paalijärvi Internetin ja ihmisen puolella

Liikennepolitiikka

SAK:n Hievanen pisaroi

SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen julkaisi tänään henkilöjunaliikenteen kilpailua koskevan lyhyehkön kirjoituksen. Hievanen näkee hallituksen suunnitelmissa lähinnä epävarmuustekijöitä ja kustannusten nousua.

Tiistai aamun ratoksi

Näin puolessa välissä kuuttakymmentä, vajaakuntoisena ja pitkäaikaistyöttömänä, kun ei sopivaa hommaa enää tahdo löytyä edes julkiselta sektorilta, sitä miettii kaikenlaisia ideoita joilla voisi alkaa elättämään itseään. Jonkin aikaa mietittyäni, sainkin aivan loistavan idean ja ajattelin ottaa sen nyt tässä esille keskusteltavaksi.

Kuljetusliitot sotajalalla Eduskuntaa vastaan

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin julkistama henkilöjunaliikenteen kilpailun toteuttamisesitys on saanut Veturimiesten liiton lisäksi sotajalalle myös muita kuljetusliittoja.

Kansallisomaisuuden tuhoamista

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin eilen julkistama henkilöjunaliikenteen kilpailun toteuttamisesitys on saanut kritiikkiä monelta taholta.

Mullistaako UPM Uruguayn rautatieliikenteen?

Toukokuussa 2017 Uruguayssa kerrottiin maan hallituksen ja suomalaisen metsäteollisuusyhtiö UPM:n päässeen sopuun sekä uudesta tehdasinvestoinnista että siihen liittyvistä infrahankkeista. Yhtiön uudelle tehdaslaitokselle perusparannetaan olemassa oleva rata, mutta johtaako tämä valtion koko rautatieliikenteen uudistumiseen?  

Taustaa

Ilmastonmuutoksen torjuminen ei odota

Ilmastonmuutoksen torjuminen on meidän tämän ajan päättäjien historiallinen velvollisuus. Meidän on jätettävä maapallo elinkelpoisena tuleville sukupolville. Ilmastonmuutoksen torjuminen ei ole helppoa, se vaatii meiltä muutoksia, ja se vaatii meiltä myös investointeja. Ilmastonmuutoksen torjuminen on kuitenkin helpompaa ja halvempaa kuin tekemättä jättäminen. Jos ilmastonmuutosta ei saada pysäytettyä ajoissa, tulee sen inhimillinen ja rahallinen hinta olemaan sietämätön.

Suomen ylikulutuspäivä liian varhain

Me suomalaiset käytämme oman osuutemme maailman luonnonvaroista loppuun tämän vuoden osalta jo huhtikuussa. Päivä tulee vastaan joka vuosi aiemmin. Jos kaikki maailman ihmiset eläisivät kuin me, tarvittaisiin yli kolme maapalloa.

Kun maapalloja on kuitenkin käytettävissämme vain yksi, on meidän vähennettävä luonnonvarojen ylikulutusta ja ilmastoa lämmittävien kasvihuonekaasupäästöjen määrää. Siksi meidän täytyy:

Unohdetaan ideologiat: Tehdään aidosti vihreä Helsinki

Kaupunkisuunnittelussa eturyhmät määräävät. Pyöräilijät ennen autoilijoita: Suljetaan sillat ja tunnelit autoilta. Lapsiperheet ennen yksinasuvia: Rajoitetaan yksiöiden määrää. Hallintoportaat ennen kaikkia muita: Määrätään talojen väri, kattokulma ja pintamateriaali viraston mahtikäskyllä.

Kansanedustaja Taimela ja Juhani Ahon Rautatie

Kansanedustaja Katja Taimela vaati tänään, että liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner lopultakin avaa julkiseen keskusteluun hallituksen suunnitelmat henkilöjunaliikenteen avaamisesta kilpailulle (Taimela lienee haistanut pelin paikan viikonlopun uutisista, joiden mukaan hallituspuolueissa olisi eripuraa asiasta).

Liikennepolitiikka ja alueellinen elinvoima

Liikenneyhteydet ovat alueellisesti erittäin tärkeitä. Talousmaantieteen perusteella alueiden kehitys ja vaurastuminen ovat muiden tekijöiden ohessa riippuvaisia liikennejärjestelyistä. Toimivat maantie-, rautatie- ja lentoyhteydet tuottavat seurannaisilmiönä alueellista hyvinvointia asukasmäärän, työpaikkojen ja yritystoiminnan kasvun kautta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Sivut

Julkaise syötteitä