*

Janne Paalijärvi Internetin ja ihmisen puolella

Kaikki blogit puheenaiheesta Tieliikenne

Lopulta jäljelle jää vain aito kulutusvero

Liikenneministeri Anne Berner on nyt julkaissut ennenkuulumattoman kulutukseen ja sen haittajälkeen perustuvan liikennekäyttäytymisveron eli ”maksat siitä mitä käytät, kulutat ja jätät jälkeä ympäristöön ja tiestöön eli väylästöön”

 

Tieverkon yhtiöittämisestä liikenneverkkoyhtiöksi

Tänään saimme sitten nähdä ja kuulla miten liikenne- ja viestintäministeri Berner esitteli jo etukäteen kohua aiheuttaneen esityksensä. Asia on ollut tapetilla jo hetken aikaa, ja se on tuntunut muuttuneen jo monta kertaa tähän mennessä kohujen ja vastustuksen vuoksi, erityisesti tiettyjen osa-alueiden kohdalla. Tässä kerään muutaman ajatuksen, jotka mielestäni olisi hyvä muistaa niin tässä tapauksessa kuin yleisesti.

Tieliikenneonnettomuudet vähentyneet

Vuoden 2016 *tammi-elokuussa Suomessa tilastoitiin 3 066 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Onnettomuuksissa kuoli 152 ja loukkaantui 3 831 ihmistä. Kuolleiden ja loukkaantuneiden määrä on laskenut edellisestä vuodesta: surmansa saaneita oli 26 ja loukkaantuneita 347 vähemmän kuin vuoden 2015 vastaavana aikana.

Venäläistä rulettia suojatiellä

Auto ajoi holtittomasti ihmisten päälle Siilitien metroaseman lähettyvillä uudenvuoden aattona. Saatujen tietojen valossa syynä tapahtuneeseen oli todennäköisesti kuljettajan sairaskohtaus, eikä tahallisuudesta ole näyttöä.

Kehä I:sen 20 miljoonan remontti maksaakin meille 1,3 miljardia!

Sujuvaa liikennettä Kehä I:lle – tavoite hyvä – toteutus tosin osoittaa järjen köyhyyttä

Miten on mahdollista lamauttaa pääkaupunkiseudun ja Suomen vilkkain väylä KEHÄ I lähes kahdeksi vuodeksi? Töitä työmaalla tehdään vain aamuvuorossa. Työt kolmeenvuoroon! Maksamme 20 miljoonan euron urakasta ruuhkissa 1.3 miljardia euroa pelkästään välillisinä työajanmenetyskustannuksina.

Täytyy myöntää, että Liikennevirasto oli oikeassa ilmoittaessaan, että Kehä I:sen remontti puurouttaa liikennettä entisestään.

Liikenneväylien yhtiöittäminen olisi tervetullut uudistus

Anne Bernerin esitys liikenneväylien yhtiöittämisen selvittämisestä nousi varsin yllätyksettömästi kohu, joka kirvoitti väärinymmärtäjistä jälleen tuskanparahduksia. Vasemmistoliiton Hanna Sarkkinen oikein "järkyttyi kansallisomaisuuden yksityistämisestä" vaikka tällä hetkellä vasta selvitetään rakennemuutoksen vaihtoehtoja, ei suinkaan olla yksityistämässä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Sivut

Julkaise syötteitä