Janne Paalijärvi Internetin ja ihmisen puolella

Kaikki blogit puheenaiheesta Uber

Liikennepalvelulaki ja sen useat ongelmat

Liikennepalvelulaki

Eilen saimme lukea Uber Tanskan toimista markkinoilla. Tanskan verottaja on hakemassa yli miljoonan euron maksamattomia veroja. Jopa 3 kpl 1195 Uber kuljettajasta maksoi veronsa. Sitä ei voida pitää hyvänä lukemana. Ruotsissa vastaava luku jakamistalouden piirissä oli se, että 1300 kuljettajasta ja Airbnb "yrittäjästä" 2 % maksoi verot. Suomessa vastaavaa tutkimusta ei ole tehty. 

Siilasmaan vastustama byrokratia taitaakin olla järkevää

Risto Siilasmaa on useissa yhteyksissä todennut, että byrokraattinen Suomi on disruptiiviselle eli kokonaisen toimialan mahdollisesti mullistavalle startupille vaikea paikka toimia, kuva. Uber on ollut yhtenä esimerkkinä.

Osmo Soininvaara ja taksialan ideologia

Vihreiden Osmo Soininvaara ottaa 12.12.2017 blogissaan (Osmosoininvaara.fi) kantaa Uberin tuloon markkinoille ja sen toimintaan haja-asetusseuduilla. 

Uber ja vapaampi taksisääntely vähentää humalassa ajamista

Economist on uutisoinut tutkimuksesta, jonka mukaan new yorkin osavaltion alueilla, joilla kyydinvälityspalvelu Uber on sallittu ja yleistynyt, alkoholin aiheuttamat liikenneonnettomuudet ovat selvästi vähentyneet. Vastaavaa kehitystä ei ole tapahtunut alueilla, joilla Uber on kielletty.

Skynet ei ole uhka - AI vie keskiluokan

#keskiluokka #uber #artificialintelligence #skynet #työmarkkinakierros

 

Historia ei toista itseään, mutta sieltä tutut mallit toistavat. Vielä 1500 -luvulla vieras kulkutauti oli jotain sellaista, jota koitettiin parantaa pappien toimesta. Papit olivat aikansa vanhimpia ja viisaimpia, mutta tuloksista päätellen heidän arvauksensa tarvittavista toimintatavoista epidemioiden hillitsemiseen eivät osuneet.

Liikennekaaren ongelmat ja väärät tulkinnat

 

Liikennekaari astuu voimaan 1.7.2018. Liikennekaaren tarkoituksena on vähentää turhaa sääntelyä Suomi Oy:stä. Liikennekaari on laaja ja monivaiheinen ja siksi se onkin jaettu kolmeen eri vaiheeseen. Tämä teksti käsittelee siitä ensimmäistä.

Ainoa ikinä käyttämäni pimeä taksi kuului Taksiliittoon

Taksiliitto on viime päivinä ollut tapetilla toiminnasta, jossa se keräsi alihankkijan avulla Uber-kuskeista noin 100 kuskin rekisterin. Tällä juridisestikin kyseenalaisella toiminnalla liitto taistelee pimeää taksitarjontaa vastaan. Olen itsekin ottanut kerran elämässäni pimeän taksin. Se kuului Taksiliittoon.

Uber ja vakuutukset

Olen monta kertaa kuullut vastaukseksi Uber kuljettajan tai sitä käyttävän asiakkaan suusta, kun kysymys on ollut: - "Mitä tapahtuu kolaritilanteissa"? - "Uberilla on vakuutus, joka korvaa automaattisesti tapaturmat miljooniin ja miljooniin asti. Uberilla on toimintavakuutus, Uberilla on ties mitä vakuutuksia". Siis mikä vakuutus Uberilla nyt on?

Jälleen kerran joudumme pettymään omaan näppäryyteemme. "Muista aina ensin lukea sen palvelun ehdot mitä aiot käyttää ja käytä sen jälkeen palvelua";näin oma isäni aikanaan totesi.

Uber, liikennekaari ja sääntely

UBER

1. yhtiöllä useita eri palvelumuototoja, joista vain ns. "kyydin jakamiseen" perustuva Uber POP on saanut markkinaosuutta. POP toimii tällä hetkellä Helsingissä, vaikka se on selkeästi laiton. Monessa maassa toiminta on pysäytetty tai yritetty pysäyttää. 

Uber ei kunnioita sellaisia lakeja tai määräyksiä, jotka eivät yhtiön mielestä ole heidän kannaltaan hyviä. Viranomaisilta vaaditaankin aktiivisia toimia, pelkkä laittomaksi toteaminen ei Uberia kiinnosta. Suomessa aktiivisuus on ollut laimeaa.

Taksisääntely ja liikennekaari

Taksiala vapautetaan Suomessa vuonna 2018. Olemme saaneet lukea lehdistä KKV:n, LVM:n, Taksiliiton ennusteita ja arvailuja tulevaisuudesta mm. hintapolitiikasta; nouseeko se vai ei? Faktaa on tarjolla muualta:

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Sivut

Julkaise syötteitä