*

Janne Paalijärvi Internetin ja ihmisen puolella

Oulu

Oulusta UNICEFin Lapsiystävällinen kunta?!

Oulu hakee UNICEFin Lapsiystävällinen kunta -tunnustusta. Tähän tavoitteeseen päästäkseen Oulun kaupungissa on otettu vuoden 2016 alusta käyttöön UNICEFin lapsiystävällinen kunta -toimintamalli, jossa Oulu sitoutuu kaksi vuotta kestävään kehittämistyöhön lasten parhaaksi. Tämä malli perustuu YK:n lapsen oikeuksien sopimukseen.

Lapsiystävällisessä kunnassa tulisi päätöksenteossa ottaa huomioon lasten etu ja mielipiteet. Tähän työkaluna käytetään mm. lapsivaikutusten arviointia.

Sivakan tuottovaatimus voisi käynnistää vuokrankorotuskierteen

Oulun kaupungin valmisteilla olevat uudet omistajapoliittiset linjaukset sisältävät monia suuria, potentiaalisesti suoraan lompakoissa näkyviä miinoja tavallisen kansan kannalta.

Liikuntaresepti otetaan käyttöön Oulussa

Oulun kaupunginvaltuuston kokouksessa 5.6.2017 jättämäni valtuustoaloite nimeltään "Liikuntaresepti-toimintamalli käyttöön Oulussa" (linkki) sai kaupunginhallituksen kokouksessa 2.10.

Hailuodontien ylityskohdat Salonpään koulun kohdalla pikaisesti turvallisiksi

Olen saanut vanhemmilta huolestuneita yhteydenottoja Hailuodontien ylityskohtien vaarallisuudesta Salonpään koulun kohdalla. Yhdestä tietooni tulleesta vaaratilanteesta on jopa tiedotettu poliisille.

Saarekkeet ja 60 km/h nopeusrajoitus eivät yksinkertaisesti riitä hidastamaan liikennettä riittävästi, joten tulee etsiä lisäkeinoja turvata koululaisille turvallinen koulutie. Tulee selvittää peltipoliisien ja/tai suojatien käyttöönoton mahdollisuus. Myös muita vaihtoehtoja tulee punnita.

Uusi kevyen liikenteen väylä Hailuodontien varteen

Hailuodontien varrelta puuttuu kevyen liikenteen väylä väliltä Pajuniemi-Lauttaranta. Kyseistä vaarallista Hailuodontien pätkää käyttävät jalan, juosten, pyöräillen ja rullaluistellen niin kuntalaiset kuin turistitkin.

Varjakansaaren vierasvenesataman laituri tulee kunnostaa tai uusia

Oulunsalon Varjakan alueen kehittämisestä kerrotaan Oulun kaupungin sivulla seikkaperäisesti.

Varjakan aluetta on jo hienosti ennallistettu ja kehitetty. Vaikkakaan yhteistyökumppania Varjakan matkailualueen kehittämiseksi ja toteuttamiseksi ei ole löytynyt, ei kyseistä kulttuurihistoriallisesti merkittävää aluetta tule alasajaa, vaan etsiä uusia keinoja kehittää aluetta edelleen.

Hailuodon tieyhteys = rahakone

On se kumma, ettei Hailuodon kiinteää liikenneyhteyttä saada rakennettua. Tällä hetkellä rakentamisen aloittaminen on kiinni valtion rahoituksesta. Sekä Hailuodon että Oulun valtuustot ovat Hailuodon tieyhteyden hyväksyneet. Pohjois-Pohjanmaan Ely-keskus on saanut kyseisen tieyhteyden suunnitteluun valtiolta rahaa vuoden 2016 lopulla. Mutta missä viipyy valtion rahoitus varsinaisen rakentamisen toteuttamiseen?!

Onko Oulun kaupungin omistaman vuokra-asuntokannan tuotettava voittoa?

Oulun kaupunginvaltuusto linjaa syksyllä kaupungin omistajapolitiikkaa. Konsernihallinnon esitys sisältää muutoksen Oulun kaupungin omistaman Sivakka-yhtymä Oy:n asemaan. Esityksenä on laatia suunnitelma, jonka mukaan yhtiö maksaa omistajalle eli Oulun kaupungille tuottoa ensi vuodesta alkaen. Tämä tärkeä yksityiskohta poikkeaa aiemmasta linjasta.

Erinomaista Vuosaaren vanhusten kotihoidon mallia harkitaan myös Oulussa

Eilen Ylellä uutisoitiin Vuosaaren vanhusten kotihoidon hyvin onnistuneesta työaikakokeilusta, joka on leviämässä myös muihin Helsingin kotihoidon yksiköihin.

Vuosaaren toimintamallissa työpäivät on muutettu yhdeksän tuntia pitkiksi, ja viikonloppuisin henkilökuntaa on töissä lähes kuten arkenakin. Lisäksi työpäiviä saa olla peräkkäin enintään neljä, minkä jälkeen on oltava vähintään kaksi vapaapäivää.

Katse isoihin kokonaisuuksiin Oulussa

Monet tahot ovat pelotelleet Oulun karmeasta taloustilanteesta. Erityisesti velkaantumisen on kerrottu olevan kohtuutonta. Todellisuudessa tilanne on isossa mittakaavassa toinen. Oulu ei ole perikadon partaalla.

Oulun kaupunkikonsernin (johon kuuluvat tytäryhtiöt, osakkuusyhtiöt, säätiöt ja kuntayhtymät) nettotulos viime vuodelta oli 53 miljoonaa euroa. Kaupunkikonsernin asukaskohtainen velka oli samana vuonna 4358 euroa. Vertailukohdiksi kelpaavissa Turussa kyseinen lukema oli 6975 euroa ja Tampereella 5740 euroa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Sivut

Julkaise syötteitä