*

Janne Paalijärvi Internetin ja ihmisen puolella

Kaikki blogit puheenaiheesta Yksityistäminen

Valinnanvapautta

”Valinnanvapaus”, suomennettuna palvelujen altistaminen omistajaluokan välistävedolle, on absurdi näyttö siitä, miten ideologiaa syötetään kuin käärmettä pyssyyn niin että siinä Pirkkalan monistekin kalpenee – sehän koski vain yhtä kuntaa, yhtä ainetta ja yhtä luokkatasoa, ”valinnanvapaus” koskisi kaikkia suomalaisia.

 

Rautatieliikenteen yksityistämisestä

En ole juurikaan käyttänyt junaa tai linja-autoa liikkumiseen viimeisinä vuosikymmeninä.   Oma auto on tuntunut välttämättömältä sijoitukselta ja sitäpaitsi elämänlaatua parantavana asiana ylivoimaisen tärkeänä hankintana. Toisaalta, jos on ollut jonkinlainen oma autonrisa käytössä, niin mikään julkinen kulkuneuvo ei ole tuntunut edulliselta vaihtoehdolta.

Raha on kansan vihollinen

Raha on tänä päivänä välttämättömyys. Ei ehkä silloin jos keskittyy vain hengissä pysymiseen mutta mikäli tahtoo pysyä osana yhteiskuntaa ja alistua normeihin kuten vaatteiden käyttöön, terveydenhuoltoon ja monipuoliseen ravitsemukseen, on raha melkeinpä ensimmäinen edellytys. Mikäpäs siinä, raha on käytännöllistä, sen arvo on periaatteessa universaali ja teoriassa helposti mitattavissa. Raha on myöskin kaikkien saatavilla. Ei tarvitse nylkeä oravia tai haihduttaa kuutiotolkulla merivettä saadakseen tarvitsemansa. Ei...

Voiko koko valtion yksityistää?

Keskusta vetoisella hallituksella on ollut kova kiire yksityistää kansallisomaisuus. Viimeisimpänä sankaritekona mainittakoon toimet rautatieliikenteen yksityistämiseksi. Kuten myöhemmin Ministeri Berner itse totesi, on myynnistä keskusteltu ulkomaalaisten toimijoiden kanssa ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa on rautatieliikenne siirretty ulkomaille veronsa maksavien yritysten omistukseen.

 

Valtion rautatiet

Junailu halutaan yksityistää.  Voisiko jotenkin yksityistää myös  veroineni maksama  ratojen hoito, jotta todella edullisesti matkailisimme?

Vihreät yliarvioivat kannatuksensa - Hallituksen tukeminen voi tulla kalliiksi

Hiljaisuus on ohitse.

Ministeri Anne Berner (kesk.) tunnusti viimein, mitä hän on touhunnut menneen kevään ja kuluvan kesän aikana. Hallitus on päättänyt myydä osan valtion raideliikenteestä.

Kaupalle kasvonsa antaneen liikenne- ja viestintäministeri Bernerin mukaan raideliikenteen rahoituksesta tulee entistä läpinäkyvämpää, jos junaliikenne kilpailutetaan.

Kolmas vaihtoehto

Euroopan Unionissa pitävät valtaa puolueet, joiden tavoitteena on tehdä EU:sta liittovaltio. Tällöin EU-mailla olisi yhteinen verotus ja budjetointi.

On tärkeää tiedostaa, että nykymallin mukainen EU ei tule jatkumaan. Valtaa pitävät esittävät ainoana vaihtoehtona liittovaltiokehityksen syventämistä. Koska valtaosa eurooppalaisista ei hyväksy liittovaltiota, ovat valtaapitävät päättäneet viedä tavoitteensa maaliin keinoja kaihtamatta.

Yksityistämisen valheet

Sipilän hallitus ja edeltäjänsä ovat ajaneet julkisten palveluiden ja valtion omaisuuden sekä omistamien yhtiöiden myyntiä. Meille väitetään, että tämä on trendi maailmalla, joka tuottaa tuotteita ja palveluita tehokkaammin. Puhutaan myös siitä, ettei julkisen sektorin kuulu omistaa ja pyörittää yrityksiä. Omistajaohjaus on liian vaikeaa virkamiehille ja poliitikoille. Siitä ei saada koskaan kuulemma tehokasta. No tämä kaikki on valhetta.

KESTÄVÄTKÖ HALLITUKSEN SOTE-FAKTAT?

Sipilän hallitus on vaikeassa asemassa yrittäessään selvitä sosiaali- ja terveydenhuollon markkinoistamisuudistusta kohdanneesta kritiikistä kuntavaalien alla. Kritiikkiä tulee niin erilaisten asiantuntijoiden, oppositiopuolueiden ja ulkomaisten arvioitsijoiden kuin myös hallituspuolueiden omien aktiivijäsenten ja kunnissa ja kuntayhtymissä olevien edustajien taholta. Niin kutsuttuun sote -valinnanvapauslakiesitykseen tulleista yli 600 lausunnosta valtaosa on vahvasti kriittisiä. Lisäksi satoja lausuntoja ovat olleet hyväksymässä myös hallituspuolueiden aktiivijäsenet.

 

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Sivut

Julkaise syötteitä