Turku http://pelisuomi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/taxonomy/term/135735/all Sun, 07 Oct 2018 18:07:47 +0300 fi Turku ja kaivinkoneet ( ei mummo tiennyt) http://pekka-juhanielomaa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/262193-turku-ja-kaivinkoneet-ei-mummo-tiennyt <p>Ei tainut kukaan Turkulainen tajuta, millaisen kaaoksen toriparkin kaivuut ja siihen valmistuminen aiheuttaa keskustassa. Liikennejärjestelyt uusiksi ja kaivetaan, joka ainoata keskustan kadun pätkää. Laskimme lasten koulumatkalla Portsasta-Maariankadulle 8 kaivinkonetta, siinäpä oli alakoululaisille tehty haastetta kerrakseen koulumatkaan.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Eikä siinä vielä kaikki...</p> <p>&nbsp;</p> <p>Tähänpäivään mennessä ei ole selvinnyt Toriparkin hyötyä kaupungillemme ja varsinkaan keskustalle? Päättäjämme vain päättivät asian kaiken maailman koukeroiden kautta päätetyksi, tietämättä tänäpäivänäkään &nbsp; &quot;miksi ja mitä tapahtui ja kuka maksaa&quot;&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>Laitoin kaikille tuoreen kuvan Joensuun uudesta toriparkista, lauantai iltana klo 19. Siitä voi kaikki Einsteinit vetää pipoa päähän ja ihmetellä, että miten tulee Turun keskustassa asiat menemään.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Ehdotin jo aikoinaan TurunSanomien kolumnissani, että jos torin alle kaivetaan, niin kaivetaan uima ja jäähalli. Olen edelleen samaa mieltä.</p> <p>&nbsp;</p> <p>Turun Päättäjät, &nbsp;teitä viedään kuin Ellun kuuluisaa kanaa, jälleen kerran...</p> <p>&nbsp;</p> <p>Pekka-Juhani Elomaa ( PS)</p> <p>Tapahtumia tarkkaileva merimies Turun Portsasta</p> <p>&nbsp;</p> <p><a href="mailto:Pekka-Juhani.elomaa@turku.fi">Pekka-Juhani.elomaa@turku.fi</a></p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div> Ei tainut kukaan Turkulainen tajuta, millaisen kaaoksen toriparkin kaivuut ja siihen valmistuminen aiheuttaa keskustassa. Liikennejärjestelyt uusiksi ja kaivetaan, joka ainoata keskustan kadun pätkää. Laskimme lasten koulumatkalla Portsasta-Maariankadulle 8 kaivinkonetta, siinäpä oli alakoululaisille tehty haastetta kerrakseen koulumatkaan.

 

Eikä siinä vielä kaikki...

 

Tähänpäivään mennessä ei ole selvinnyt Toriparkin hyötyä kaupungillemme ja varsinkaan keskustalle? Päättäjämme vain päättivät asian kaiken maailman koukeroiden kautta päätetyksi, tietämättä tänäpäivänäkään   "miksi ja mitä tapahtui ja kuka maksaa" 

 

Laitoin kaikille tuoreen kuvan Joensuun uudesta toriparkista, lauantai iltana klo 19. Siitä voi kaikki Einsteinit vetää pipoa päähän ja ihmetellä, että miten tulee Turun keskustassa asiat menemään.

 

Ehdotin jo aikoinaan TurunSanomien kolumnissani, että jos torin alle kaivetaan, niin kaivetaan uima ja jäähalli. Olen edelleen samaa mieltä.

 

Turun Päättäjät,  teitä viedään kuin Ellun kuuluisaa kanaa, jälleen kerran...

 

Pekka-Juhani Elomaa ( PS)

Tapahtumia tarkkaileva merimies Turun Portsasta

 

Pekka-Juhani.elomaa@turku.fi

]]>
0 http://pekka-juhanielomaa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/262193-turku-ja-kaivinkoneet-ei-mummo-tiennyt#comments Iso vitsi Toriparkki Turku Turuntauti Sun, 07 Oct 2018 15:07:47 +0000 Pekka-Juhani Elomaa http://pekka-juhanielomaa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/262193-turku-ja-kaivinkoneet-ei-mummo-tiennyt
Paperittomien tilapäisellä hätämajoituksella ei ole aikarajaa http://pirjolampi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/259964-paperittomien-tilapaisella-hatamajoituksella-ei-aikarajaa <p>Turun sosiaali- ja terveyslautakunta teki 16.5.2018 päätöksen hätämajoituksen tarjoamisesta laittomasti maassa oleville.&nbsp; Majoituspaikkana toimii Varisuolla sijaitseva tavallisen kerrostalon kolmio, jossa aikaisemmin on ollut Tyttöjen Talo toimintaa. Muualla Suomessa ei tällaista majoitustapaa ole käytössä.</p><p>Sovin tutustumiskäynnistä SPR: n koordinaattori Miska Keskisen kanssa ja kävinkin siellä muutama päivä sitten. Keskustelumme sujui asiallisissa merkeissä mutta herätti mielessä paljon kysymyksiä.</p><p>&nbsp;</p><p>Asiakkaat voivat tulla tiloihin klo 18.30 ja heidän pitää poistua aamulla klo 10 mennessä tavaroineen päivineen. Majoitustilaa on kuudelle henkilölle. He saavat kaupungilta maksusitoumuksen, jolla ostavat ruokatarvikkeet. Tällöin heidän henkilöllisyytensä tulee myös selville. Näin minulle vakuuteltiin. Onhan heillä paperit, joissa heidän henkilötietonsa ovat ja päätös siitä, ettei heillä ole oleskelulupaa Suomessa. Ruokansa he valmistavat itse ja hoitavat itse myös siivouksen. Paikan päällä on aina yksi SPR:n työntekijä. Kaikkiaan heitä on palkattu kolme. Heidän tehtävänään on koordinaattorin mukaan auttaa ja neuvoa kaikin tavoin näitä majoittuvia heille kuuluvista oikeuksista ja avun saannista kuten esim. uuden turvapaikkahakemuksen täyttämisessä. Kun kysyin, eikö heillä ole STM:n ohjeistuksen mukaan ensisijaisesti tarkoitus yrittää ohjata kyseiset henkilöt vapaaehtoisen paluun piiriin kotimaahansa, vastaus oli, että kyllä he sitäkin tekevät.</p><p>&nbsp;</p><p>Minulle vakuutettiin myös, että poliisit tietävät &rdquo;käytännössä&rdquo; kaikki henkilöt jotka siellä majailevat. Totta vai tarua? Poliisit eivät siellä muuten käy kuin jos heidät sinne kutsutaan tai heillä on vahva epäily tai syy siihen, että heidän etsimänsä henkilö voisi siellä olla. <strong>Lautakunnalta saamastani selvityksestä​ (1)</strong>&nbsp;ilmenee kuitenkin, ettei SPR kerää tai tarkista henkilötietoja ilman asianomaisen suostumusta. Tähän asiaan kysyin selvennystä lautakunnan virkamieheltä koska sattumalta muutamalta tuntemaltani poliisilta kysyttyäni kukaan heistä ei edes tiennyt kyseisen paikan olemassa-oloa. Vastauksena oli, että tämä asia kuuluu ulkomaalaisvalvonnan alaisuuteen.</p><p>Sain itse ajan tasalla olevat tiedot tilan käytöstä yöpymisvuorokausien ja henkilömäärien mukaan kesä ja heinäkuun ajalta. Yöpyjiä on ollut keskimäärin kaksi.&nbsp; Heinäkuussa useampia henkilöitä. Kahden kk:n aikana on yöpynyt 6 eri henkilöä. <strong>Käyntipäivääni mennessä yksi ja sama henkilö oli yöpynyt siellä joka ikinen yö eli</strong> <strong>siis jo lähes 3 kuukautta. </strong>Tämä hämmästytti minua suuresti. Tämäkö on tilapäistä hätämajoitusta?</p><p>&nbsp;</p><p>Mieleeni nousi jotenkin tunne siitä, että SPR on ottanut tehtäväkseen kaikkien kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneitten auttamisen siten, että he löytäisivät jonkun keinon saadakseen jäädä maahamme. Kun yöpyjä saa jätettyä uuden turvapaikkahakemuksen hän siirtyy taas turvapaikanhakijaksi ja siis vastaanottokeskuksen palvelujen piiriin. Kun keinot on kaikki käytetty eikä oikein pätevää syytä enää keksitä hakemuksen uusintaan, hätämajoitus pelastaa. Kysyinkin kuinka kauan tämä majoitus voi kestää. Vastauksena oli, ettei sitä ole määritelty. Minulle esitettiin vastakysymyksenä, mihin he sitten menisivät? Vastaukseni oli, että säilöönottokeskuksiin odottamaan palauttamista kotimaahan.&nbsp;</p><p>Kukaan hätämajoituksesta poistunut ei ollut saamieni tietojen mukaan siirtynyt vapaaehtoisen paluun piiriin. Vaikka asiaa ei minulle suoraan kerrottu, tein siis johtopäätelmän, että he olivat siirtyneet uuden turvapaikkahakemuksen myötä johonkin vastaanottokeskukseen. Päätelmäni voi tietysti olla myös väärä. Mieleeni juolahti myös ajatus siitä eikö tälle yhdelle vakioasiakkaalle ollut löytynyt enää tai vielä &nbsp;&nbsp;syytä uuden hakemuksen tekemiseen. Eikö hänet pitäisi silloin virkavallan toimesta poistaa maasta?</p><p>&nbsp;</p><p>Näissä hätämajoituspäätöksissä vedotaan <strong>sosiaalihuoltolain &sect; 21</strong> suomaan mahdollisuuteen kohdistaa lyhytaikaista ja kiireellistä apua myös laittomasti maassa olevalle esim. hätämajoituksen muodossa. Onko lähes kolme kuukautta lyhyt aika? Eikö aika pitäisi jotenkin määrittää tarkemmin?</p><p>&nbsp;</p><p>Miksi me emme huolehdi omista asunnottomistamme, jotka yöpyvät porraskäytävissä ja roskalaatikoissa?</p><p>Onko heidän palveluohjauksestaan huolehdittu riittävästi? Turussa ainoa &rdquo;hätämajoitus&rdquo; heille on Sillankorvan ensisuoja.</p><p>Turun kaupungilla näyttää nyt olevan varaa käyttää pääosin yhden henkilön jatkuvaan majoittamiseen puolessa vuodessa 128&nbsp;500 euroa. Henkilön, jolla maamme oikeuslaitoksen mukaan ei ole oikeutta oleskella maassamme. Tätä puitesopimusta ei pidä mielestäni jatkaa enää ensi vuonna. Huomioni kiinnittyi myös saamassani kaupungin vastauksessa mahdollisesti Kelan maksamaan toimeentulotukeen, josta neuvottelut ovat ilmeisesti kesken.</p><p>&nbsp;</p><p>Pahinta tässä asiassa on se, että meidän lainsäädäntömme mahdollistaa tämän. Jos tämä verovaroin ylläpidettävä laittomien maassa olevien hätämajoitus lisääntyy maassamme, se on selkeä houkutin jäädä Suomeen. Kuten saamassani kaupungin vastauksessa todetaan, jos soteuudistus toteutuu, järjestämisvastuu siirtyy kunnilta maakunnille. Onko tähän mahdollisesti tulevat uudet maakunnat valmiita?</p><p>Keskustelumme lopuksi totesimme Miska Keskisen kanssa olevamme yhdestä asiasta samaa mieltä. Tämä kaikki on kiinni poliittisista päätöksentekijöistä.</p><p>&nbsp;</p><p>Pirjo Lampi</p><p>&nbsp;</p><p>Viittaus 1: <a href="http://ah.turku.fi/sosterla/2018/0822010t/3761271.htm" title="http://ah.turku.fi/sosterla/2018/0822010t/3761271.htm">http://ah.turku.fi/sosterla/2018/0822010t/3761271.htm</a></p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div> Turun sosiaali- ja terveyslautakunta teki 16.5.2018 päätöksen hätämajoituksen tarjoamisesta laittomasti maassa oleville.  Majoituspaikkana toimii Varisuolla sijaitseva tavallisen kerrostalon kolmio, jossa aikaisemmin on ollut Tyttöjen Talo toimintaa. Muualla Suomessa ei tällaista majoitustapaa ole käytössä.

Sovin tutustumiskäynnistä SPR: n koordinaattori Miska Keskisen kanssa ja kävinkin siellä muutama päivä sitten. Keskustelumme sujui asiallisissa merkeissä mutta herätti mielessä paljon kysymyksiä.

 

Asiakkaat voivat tulla tiloihin klo 18.30 ja heidän pitää poistua aamulla klo 10 mennessä tavaroineen päivineen. Majoitustilaa on kuudelle henkilölle. He saavat kaupungilta maksusitoumuksen, jolla ostavat ruokatarvikkeet. Tällöin heidän henkilöllisyytensä tulee myös selville. Näin minulle vakuuteltiin. Onhan heillä paperit, joissa heidän henkilötietonsa ovat ja päätös siitä, ettei heillä ole oleskelulupaa Suomessa. Ruokansa he valmistavat itse ja hoitavat itse myös siivouksen. Paikan päällä on aina yksi SPR:n työntekijä. Kaikkiaan heitä on palkattu kolme. Heidän tehtävänään on koordinaattorin mukaan auttaa ja neuvoa kaikin tavoin näitä majoittuvia heille kuuluvista oikeuksista ja avun saannista kuten esim. uuden turvapaikkahakemuksen täyttämisessä. Kun kysyin, eikö heillä ole STM:n ohjeistuksen mukaan ensisijaisesti tarkoitus yrittää ohjata kyseiset henkilöt vapaaehtoisen paluun piiriin kotimaahansa, vastaus oli, että kyllä he sitäkin tekevät.

 

Minulle vakuutettiin myös, että poliisit tietävät ”käytännössä” kaikki henkilöt jotka siellä majailevat. Totta vai tarua? Poliisit eivät siellä muuten käy kuin jos heidät sinne kutsutaan tai heillä on vahva epäily tai syy siihen, että heidän etsimänsä henkilö voisi siellä olla. Lautakunnalta saamastani selvityksestä​ (1) ilmenee kuitenkin, ettei SPR kerää tai tarkista henkilötietoja ilman asianomaisen suostumusta. Tähän asiaan kysyin selvennystä lautakunnan virkamieheltä koska sattumalta muutamalta tuntemaltani poliisilta kysyttyäni kukaan heistä ei edes tiennyt kyseisen paikan olemassa-oloa. Vastauksena oli, että tämä asia kuuluu ulkomaalaisvalvonnan alaisuuteen.

Sain itse ajan tasalla olevat tiedot tilan käytöstä yöpymisvuorokausien ja henkilömäärien mukaan kesä ja heinäkuun ajalta. Yöpyjiä on ollut keskimäärin kaksi.  Heinäkuussa useampia henkilöitä. Kahden kk:n aikana on yöpynyt 6 eri henkilöä. Käyntipäivääni mennessä yksi ja sama henkilö oli yöpynyt siellä joka ikinen yö eli siis jo lähes 3 kuukautta. Tämä hämmästytti minua suuresti. Tämäkö on tilapäistä hätämajoitusta?

 

Mieleeni nousi jotenkin tunne siitä, että SPR on ottanut tehtäväkseen kaikkien kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneitten auttamisen siten, että he löytäisivät jonkun keinon saadakseen jäädä maahamme. Kun yöpyjä saa jätettyä uuden turvapaikkahakemuksen hän siirtyy taas turvapaikanhakijaksi ja siis vastaanottokeskuksen palvelujen piiriin. Kun keinot on kaikki käytetty eikä oikein pätevää syytä enää keksitä hakemuksen uusintaan, hätämajoitus pelastaa. Kysyinkin kuinka kauan tämä majoitus voi kestää. Vastauksena oli, ettei sitä ole määritelty. Minulle esitettiin vastakysymyksenä, mihin he sitten menisivät? Vastaukseni oli, että säilöönottokeskuksiin odottamaan palauttamista kotimaahan. 

Kukaan hätämajoituksesta poistunut ei ollut saamieni tietojen mukaan siirtynyt vapaaehtoisen paluun piiriin. Vaikka asiaa ei minulle suoraan kerrottu, tein siis johtopäätelmän, että he olivat siirtyneet uuden turvapaikkahakemuksen myötä johonkin vastaanottokeskukseen. Päätelmäni voi tietysti olla myös väärä. Mieleeni juolahti myös ajatus siitä eikö tälle yhdelle vakioasiakkaalle ollut löytynyt enää tai vielä   syytä uuden hakemuksen tekemiseen. Eikö hänet pitäisi silloin virkavallan toimesta poistaa maasta?

 

Näissä hätämajoituspäätöksissä vedotaan sosiaalihuoltolain § 21 suomaan mahdollisuuteen kohdistaa lyhytaikaista ja kiireellistä apua myös laittomasti maassa olevalle esim. hätämajoituksen muodossa. Onko lähes kolme kuukautta lyhyt aika? Eikö aika pitäisi jotenkin määrittää tarkemmin?

 

Miksi me emme huolehdi omista asunnottomistamme, jotka yöpyvät porraskäytävissä ja roskalaatikoissa?

Onko heidän palveluohjauksestaan huolehdittu riittävästi? Turussa ainoa ”hätämajoitus” heille on Sillankorvan ensisuoja.

Turun kaupungilla näyttää nyt olevan varaa käyttää pääosin yhden henkilön jatkuvaan majoittamiseen puolessa vuodessa 128 500 euroa. Henkilön, jolla maamme oikeuslaitoksen mukaan ei ole oikeutta oleskella maassamme. Tätä puitesopimusta ei pidä mielestäni jatkaa enää ensi vuonna. Huomioni kiinnittyi myös saamassani kaupungin vastauksessa mahdollisesti Kelan maksamaan toimeentulotukeen, josta neuvottelut ovat ilmeisesti kesken.

 

Pahinta tässä asiassa on se, että meidän lainsäädäntömme mahdollistaa tämän. Jos tämä verovaroin ylläpidettävä laittomien maassa olevien hätämajoitus lisääntyy maassamme, se on selkeä houkutin jäädä Suomeen. Kuten saamassani kaupungin vastauksessa todetaan, jos soteuudistus toteutuu, järjestämisvastuu siirtyy kunnilta maakunnille. Onko tähän mahdollisesti tulevat uudet maakunnat valmiita?

Keskustelumme lopuksi totesimme Miska Keskisen kanssa olevamme yhdestä asiasta samaa mieltä. Tämä kaikki on kiinni poliittisista päätöksentekijöistä.

 

Pirjo Lampi

 

Viittaus 1: http://ah.turku.fi/sosterla/2018/0822010t/3761271.htm

 

 

 

 

 

 

]]>
4 http://pirjolampi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/259964-paperittomien-tilapaisella-hatamajoituksella-ei-aikarajaa#comments Hätämajoitus Paperittomat Selvityspyyntö SPR Turku Fri, 24 Aug 2018 15:28:05 +0000 Pirjo Lampi http://pirjolampi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/259964-paperittomien-tilapaisella-hatamajoituksella-ei-aikarajaa
Natsit ja natsien koirat http://iiroorava.puheenvuoro.uusisuomi.fi/259707-natsit-ja-natsien-koirat Katsoin muutamia videoita natsien marssista ja kaikessa vastenmielisyyden keskeltä huomasin erityisen huolestuttavan seikan. Natseilla oli kaukaasiankoiria ja saksanpaimenkoiriakin. Tunnen kaukaasiankoiran hyvin ja niillä on ihan mieletön suojeluvaisto omistajaansa ja laumaansa kohtaan. Koirahan ei välitä omistajansa aatemaailmasta tai siitä, vaikka omistaja olisi terroristi. Kaukaasiankoira saattaa kasvaa lähemmäs satakiloiseksi ja natsit voivat hyvinkin olla kouluttaneet koiransa niin, että sitä voi käyttää tarpeen vaatiessa aseena. Kaukaasiankoira ei välttämättä pysähdy edes poliisin luotiin. Jos noiden koirien suojeluvastoa vielä lähtee pennusta pitäen ns. "yllyttämään", ni koirasta saattaa tulla arvaamaton ja suojeluvaisto saattaa muuttua aggressiivisuudeksi vieraita ihmisiä tai eläimiä kohtaan. Jos poliisi haluaa ottaa natsin kiinni, jolla on kaukaasiankoira, niin siihen tarvitaan 10 poliisia, joista muutama menettää henkensä. Poliisi ottaa kyllä natsien vastustajia "varmuuden vuoksi" kiinni, mutta antaa tollasten olla kadulla. Olen muutenkin sitä mieltä, että isoille koirille tulisi olla "ajokortti" ja poliisin pitäisi pystyä takavarikoimaan tälläisiltä ihmisiltä koiria, koska yksi kaukaasiankoira voi saada pahempaa jälkeä, kuin veitsi.<div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div> 65 http://iiroorava.puheenvuoro.uusisuomi.fi/259707-natsit-ja-natsien-koirat#comments Koira Natsi Natsit Poliisi Turku Sun, 19 Aug 2018 15:30:33 +0000 Iiro Orava http://iiroorava.puheenvuoro.uusisuomi.fi/259707-natsit-ja-natsien-koirat Virallinen Suomi unohti terrori-iskun uhrit ja antoi areenan radikaaleille http://vpleivo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/259666-virallinen-suomi-unohti-terrori-iskun-uhrit-ja-antoi-areenan-radikaaleille <p>&nbsp;</p><p>Turussa natsit osoittivat mieltä ja natseja vastaan osoitettiin mieltä. Joku perussuomalainen kävi kukittamassa aurajoen mullikuoron mylviessä ja yleisesti väki näytti lähinnä olevan pussikaljoittelemassa. Vastarintaliikkeen roskajoukko masinoi kansainvälisen kaartin paikalle ja kotimaan hurut tuntuivat olevan Turussa oikein kattavasti edustettuina.&nbsp;</p><p>Miten Turun kaupungin virallinen uhreja kunnioittava muistotilaisuus menikään? Eihän tällaista päivää ole voitu jättää natsien ja natsien vastustajien temmellyskentäksi?&nbsp;</p><p>Paitsi että elämme Suomessa. Näköjään sekä Turku että valtio voivat jättää tällaisen tosiasiallisesti huomiotta. Niinpä sitä sitten nostetaan huomion keskipisteeksi heidät, jotka eniten ääntä pitävät. Taas ovat natsit vastustajineen temmeltäneet ja &quot;kansallismieliset&quot; järjestelleet tapahtumiaan.&nbsp;</p><p>Rehellisesti sanoen tämä päivä oli farssi. Tänään olisi pitänyt muistaa uhreja ja vastustaa yhteiskuntaa repiviä voimia. Poliittisen johdon niin Turussa kuin valtakunnan tasollakin olisi ollut syytä osoittaa vähän arvojohtajuutta. Nyt se ei olisi edes vaatinut mitään kovinkaan erikoista. Muttai ei.&nbsp; Sen sijaan homman annettiin mennä haudoilla tanssimiseksi ja tragedian politisoimiseksi samalla, kun vähä-älyisimmät pääsivät toteuttamaan itseään kainaloitaan tuulettelemalla ja rähisemällä.&nbsp;</p><p>Ei näin, ei todellakaan näin.</p><p>&nbsp;</p><p>Palautetta voi lähettää osoitteeseen&nbsp;<a class="mailto" href="mailto:vpleivo@gmail.com"><u>vpleivo@gmail.com</u></a></p><p><br />Jos haluat saada blogin parhaat palat Facebook-seinällesi ja aiheisiin liittyviä uutisia, käyhän tykkäämässä&nbsp;<a href="https://www.facebook.com/KitinaaNalakamaasta" target="_blank"><u>Kitinää Näläkämaasta FB-sivuani.</u></a>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p><a href="https://www.facebook.com/Veli-Pekka-Leivo-256153654500775/" target="_blank"><u>Poliitikko-profiilini naamakirjasta myös nimelläni Veli-Pekka Leivo</u></a>&nbsp;- siellä käsittelen enemmän, mutten ainoastaan Kajaanin ja Kainuun asioita sekä turvallisuuspolitiikkaa.&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p><br /><a href="https://www.youtube.com/playlist?list=PLs0kPPyCWaPg0tuFIqqU6Hqsekra8iuAe">YouTube-kanava löytyy myöskin</a>, mutta siellä ei ole vielä mitään. Laittakaa kuitenkin seurantaan, jos jatko kiinnostaa.&nbsp;</p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div>  

Turussa natsit osoittivat mieltä ja natseja vastaan osoitettiin mieltä. Joku perussuomalainen kävi kukittamassa aurajoen mullikuoron mylviessä ja yleisesti väki näytti lähinnä olevan pussikaljoittelemassa. Vastarintaliikkeen roskajoukko masinoi kansainvälisen kaartin paikalle ja kotimaan hurut tuntuivat olevan Turussa oikein kattavasti edustettuina. 

Miten Turun kaupungin virallinen uhreja kunnioittava muistotilaisuus menikään? Eihän tällaista päivää ole voitu jättää natsien ja natsien vastustajien temmellyskentäksi? 

Paitsi että elämme Suomessa. Näköjään sekä Turku että valtio voivat jättää tällaisen tosiasiallisesti huomiotta. Niinpä sitä sitten nostetaan huomion keskipisteeksi heidät, jotka eniten ääntä pitävät. Taas ovat natsit vastustajineen temmeltäneet ja "kansallismieliset" järjestelleet tapahtumiaan. 

Rehellisesti sanoen tämä päivä oli farssi. Tänään olisi pitänyt muistaa uhreja ja vastustaa yhteiskuntaa repiviä voimia. Poliittisen johdon niin Turussa kuin valtakunnan tasollakin olisi ollut syytä osoittaa vähän arvojohtajuutta. Nyt se ei olisi edes vaatinut mitään kovinkaan erikoista. Muttai ei.  Sen sijaan homman annettiin mennä haudoilla tanssimiseksi ja tragedian politisoimiseksi samalla, kun vähä-älyisimmät pääsivät toteuttamaan itseään kainaloitaan tuulettelemalla ja rähisemällä. 

Ei näin, ei todellakaan näin.

 

Palautetta voi lähettää osoitteeseen vpleivo@gmail.com


Jos haluat saada blogin parhaat palat Facebook-seinällesi ja aiheisiin liittyviä uutisia, käyhän tykkäämässä Kitinää Näläkämaasta FB-sivuani. 

 

Poliitikko-profiilini naamakirjasta myös nimelläni Veli-Pekka Leivo - siellä käsittelen enemmän, mutten ainoastaan Kajaanin ja Kainuun asioita sekä turvallisuuspolitiikkaa. 

 


YouTube-kanava löytyy myöskin, mutta siellä ei ole vielä mitään. Laittakaa kuitenkin seurantaan, jos jatko kiinnostaa. 

]]>
49 http://vpleivo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/259666-virallinen-suomi-unohti-terrori-iskun-uhrit-ja-antoi-areenan-radikaaleille#comments Natsit Terrorismi Turku Vastarintaliike Sat, 18 Aug 2018 17:51:59 +0000 Veli-Pekka Leivo http://vpleivo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/259666-virallinen-suomi-unohti-terrori-iskun-uhrit-ja-antoi-areenan-radikaaleille
Älkää tulko Turkuun puukottamaan! Olemme rauhan kansa! .. tai olemmeko tuota? http://aulissaarijrvi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/257065-alkaa-tulko-turkuun-puukottamaan-olemem-rauhan-kansa-tai-olemmeko-tuota <p>Arabikevään miesten pitää mennä USA:han ja NATO- maihin, jotka alueitanne ovat vuosia pommittaneet ja vallannut sotilaskäyttöönsä, sekä öljyn varastamiseen. Samalla muistelette sitä arabikevään kiihkoisia, ulkomailta lietsottuja mielenosoituksianne. Silloinhan te tahdoitte kiihkeästi länsimaista &rdquo;muutosta&rdquo; maailmaanne. Halusitte tappaa johtajanne Gaddafista Husseiniin ja ottaa joukkotappo-orgiat käyttöönne.</p><p>NATO on sen myönteisen, mukavan länsimaisen muutoksen nyt tuonut Marokosta Afganistaniin saakka. Siinä on muutoksessa puolentusinaa entistä valtakunnanjohtajaa tapettu ja vangittu. Tilalle tuotiin luova natolainen kaaos ja tappaminen. Nyt te maksatte valtavasti mafialle, ihmiskauppiaille ja muulle maailman rosvosakille, että pääsette oleilemaan Suomeen!</p><p>Eurooppaan pyrkijöiden pitää katsoa kartalta NATO -maat ja vain niihin nyt pyrkiä loisteliaaseen vapauteen ja halpaan öljyn hintaan sopeutumaan. Suomihan ei ole siirtomaavalta ollut! Toisaalta on Suomikin siellä hosumassa niinistöläisten sotakiihkoilijoiden voimalla.</p><p>Vieläkö USA Turkin kanssa pommittaa kurdialueita?&nbsp;Sellaisen epäilyn luin Pravdasta. väitettiin USA:n&nbsp;pudottavan &quot;hävitetylle&quot; ISIS- luomukselleen taas täydennykseen aseita ja tarvikkeita C170 koneistaan? Nyt ne meinaa jo Ahvenanmaallekin kansannousua talveksi, kun lentelivät kai aselähetyksiensä kanssa ruottimielisten separatistien avuksi.</p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div> Arabikevään miesten pitää mennä USA:han ja NATO- maihin, jotka alueitanne ovat vuosia pommittaneet ja vallannut sotilaskäyttöönsä, sekä öljyn varastamiseen. Samalla muistelette sitä arabikevään kiihkoisia, ulkomailta lietsottuja mielenosoituksianne. Silloinhan te tahdoitte kiihkeästi länsimaista ”muutosta” maailmaanne. Halusitte tappaa johtajanne Gaddafista Husseiniin ja ottaa joukkotappo-orgiat käyttöönne.

NATO on sen myönteisen, mukavan länsimaisen muutoksen nyt tuonut Marokosta Afganistaniin saakka. Siinä on muutoksessa puolentusinaa entistä valtakunnanjohtajaa tapettu ja vangittu. Tilalle tuotiin luova natolainen kaaos ja tappaminen. Nyt te maksatte valtavasti mafialle, ihmiskauppiaille ja muulle maailman rosvosakille, että pääsette oleilemaan Suomeen!

Eurooppaan pyrkijöiden pitää katsoa kartalta NATO -maat ja vain niihin nyt pyrkiä loisteliaaseen vapauteen ja halpaan öljyn hintaan sopeutumaan. Suomihan ei ole siirtomaavalta ollut! Toisaalta on Suomikin siellä hosumassa niinistöläisten sotakiihkoilijoiden voimalla.

Vieläkö USA Turkin kanssa pommittaa kurdialueita? Sellaisen epäilyn luin Pravdasta. väitettiin USA:n pudottavan "hävitetylle" ISIS- luomukselleen taas täydennykseen aseita ja tarvikkeita C170 koneistaan? Nyt ne meinaa jo Ahvenanmaallekin kansannousua talveksi, kun lentelivät kai aselähetyksiensä kanssa ruottimielisten separatistien avuksi.

]]>
0 http://aulissaarijrvi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/257065-alkaa-tulko-turkuun-puukottamaan-olemem-rauhan-kansa-tai-olemmeko-tuota#comments Nato Terroripuukottajat Turku Mon, 18 Jun 2018 09:37:33 +0000 Aulis Saarijärvi http://aulissaarijrvi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/257065-alkaa-tulko-turkuun-puukottamaan-olemem-rauhan-kansa-tai-olemmeko-tuota
Koulukoirat avuksi myös Turussa http://kaisorto.puheenvuoro.uusisuomi.fi/256862-koulukoirat-avuksi-myos-turussa <p>KOIRA on ihmisen paras ystävä, jota voidaan koulutettuna käyttää apuna arviolta yli 30 erilaisessa ammatissa. Koirien vaikutusta myös erityislapsiin on tutkittu: koira-avusteisen pedagogiikan avulla on saatu hyviä tuloksia muun muassa autististen lasten sosiaalisten taitojen, empatiataitojen ja kommunikaation kehittämisessä. Koulukoiran läsnäolo on auttanut oppilaita myös keskittymään tehtävien tekemiseen ja parantanut oppimistuloksia.<br /><br />Opetushallitus onkin myöntänyt Jyväskylän ammattikorkeakoululle rahoituksen opettajille suunnattuun koulutukseen &quot;koira-avusteinen työskentely oppimisen ja kasvun tukena&quot;. Koulukoiria työskentelee tällä hetkellä useilla paikkakunnilla ympäri maata, myös Varsinais-Suomessa Raisiossa ja Salossa.<br /><br />Kuitenkin Turun kaupungin sisäilmatyöryhmä on marraskuussa 2016 linjannut, etteivät koirat ole tervetulleita koulun sisätiloissa järjestettävään toimintaan. Päätöstä perusteltiin allergiasyillä, sillä noin 5 prosentilla koululaisista ja nuorista aikuisista on koira-allergia. Suurimmalla osalla heistä allergia on lievä.&nbsp;<br /><br />Myöhemmin ilmeni, että päätöksen sivuvaikutuksena kiellettiin myös koira-avusteinen työ Turun kouluissa, vaikka Turussa on tälläkin hetkellä ainakin 2-3 työtöntä, koulutuksen käynyttä koiraa kasvatusalan ammattilaisten työpareina.<br /><br />Tietääkseni Turun sisäilmalinjauksia, mukaan lukien koirakieltoa, tarkastellaan viimeistään syksyn aikana uudelleen. Vaikka Turun sivistystoimiala onkin viime aikoina saanut lähinnä kielteistä julkisuutta, luotan siihen, että virkamiehet osaavat käyttää asian suhteen maalaisjärkeä.&nbsp;<br /><br />Mahdollisiin allergioihin ja koirapelkoihin liittyvät käytännön kysymykset on onnistuttu selvittämään ja järjestämään kaikissa muissa kaupungeissa. Miksei tämä olisi mahdollista myös Turussa?</p><p>&nbsp;</p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div> KOIRA on ihmisen paras ystävä, jota voidaan koulutettuna käyttää apuna arviolta yli 30 erilaisessa ammatissa. Koirien vaikutusta myös erityislapsiin on tutkittu: koira-avusteisen pedagogiikan avulla on saatu hyviä tuloksia muun muassa autististen lasten sosiaalisten taitojen, empatiataitojen ja kommunikaation kehittämisessä. Koulukoiran läsnäolo on auttanut oppilaita myös keskittymään tehtävien tekemiseen ja parantanut oppimistuloksia.

Opetushallitus onkin myöntänyt Jyväskylän ammattikorkeakoululle rahoituksen opettajille suunnattuun koulutukseen "koira-avusteinen työskentely oppimisen ja kasvun tukena". Koulukoiria työskentelee tällä hetkellä useilla paikkakunnilla ympäri maata, myös Varsinais-Suomessa Raisiossa ja Salossa.

Kuitenkin Turun kaupungin sisäilmatyöryhmä on marraskuussa 2016 linjannut, etteivät koirat ole tervetulleita koulun sisätiloissa järjestettävään toimintaan. Päätöstä perusteltiin allergiasyillä, sillä noin 5 prosentilla koululaisista ja nuorista aikuisista on koira-allergia. Suurimmalla osalla heistä allergia on lievä. 

Myöhemmin ilmeni, että päätöksen sivuvaikutuksena kiellettiin myös koira-avusteinen työ Turun kouluissa, vaikka Turussa on tälläkin hetkellä ainakin 2-3 työtöntä, koulutuksen käynyttä koiraa kasvatusalan ammattilaisten työpareina.

Tietääkseni Turun sisäilmalinjauksia, mukaan lukien koirakieltoa, tarkastellaan viimeistään syksyn aikana uudelleen. Vaikka Turun sivistystoimiala onkin viime aikoina saanut lähinnä kielteistä julkisuutta, luotan siihen, että virkamiehet osaavat käyttää asian suhteen maalaisjärkeä. 

Mahdollisiin allergioihin ja koirapelkoihin liittyvät käytännön kysymykset on onnistuttu selvittämään ja järjestämään kaikissa muissa kaupungeissa. Miksei tämä olisi mahdollista myös Turussa?

 

]]>
0 http://kaisorto.puheenvuoro.uusisuomi.fi/256862-koulukoirat-avuksi-myos-turussa#comments Erityisopetus Koirat Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Turku Thu, 14 Jun 2018 04:06:00 +0000 Kai Sorto http://kaisorto.puheenvuoro.uusisuomi.fi/256862-koulukoirat-avuksi-myos-turussa
Miksi Turun porvarit juhlivat "Turun vapautumisen" 100-vuotispäivää? http://timokrkkinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/254251-miksi-ihmeessa-turun-porvarit-juhlivat-turun-vapautumisen-100-vuotispaivaa <p>Suomen Turussa juhlittiin lauantaina 14.4. 2018 pömpöösisti tilaisuudessa, jonka nimi oli <a href="http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3913589/Satavuotiasta+suojeluskuntaa+juhlittiin">&quot;Maanpuolustusjuhla - Turun Suojeluskunta 100 vuotta&quot;</a>.&nbsp; Eriskummallisessa tilaisuudessa kuulemma huokui &quot;arvokkuus ja suuri isänmaallisuuden tunne&quot;.</p><p>Tumma puku ja kunniamerkit. Suomen lippu saapui saliin ja yleisö lauloi Lippulaulun. Laivaston soittokunta soitti Sven Dufvan.</p><p>Etelä-Suomen sotilasläänin viimeinen komentaja, prikaatikenraali Pertti Laatikainen asteli puhujapönttöön pitämän juhlapuhetta ja lausui: &quot;Oli pelko helmikuussa 1918 palanneiden jääkäreiden jakautumisesta kahtia. Pelko osoittautui turhaksi, kun sadoista työläisjääkäreistä lähes kaikki asettuivat valkoisten puolelle&quot;.</p><p>Mieskuoro Laulun Ystävät lauloi Suomenmaan.</p><p><strong>Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja ja Merivoimien komentaja tervehtivät</strong></p><p>Pönttöön nousi valtiovallan virallisen&nbsp;tervehdyksen tuoja, eduskunnan puolustusvaliokunnan puheenjohtaja ja ministeri Ilkka Kanerva (kok). Puolustusvoiman virallisen tervehdyksen toi Merivoimien komentaja vara-amiraali Veijo Taipalus. Turun kaupungin terveiset toi yhteyspäällikkö Antti Kirkkola (kok).</p><p>Laivaston soittokunta soitti Jääkärimarssin ja Toivo Kuulan Vapaa kansa. Historioitsija Mikko Uola kertoi Turun suojeluskunnan perustamisesta elokuussa 1917.</p><p>Loppuvaiheessa juhlaa &quot;nuorten puheenvuoron&quot; piti turkulainen kokelas Max Puhakainen Rannikkolaivastosta. Järjestäjät olivat pyytäneet häntä puhumaan &quot;sisällissodasta&quot;, mutta <a href="http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3912807/Minuutissa+kyhatty+vaalipuhe+nosti+Max+Puhakaisen+reserviupseerikurssinsa+hallituksen+puheenjohtajaksi">hän halusi puhua omasta varusmiesajastaan ja sen tuomista opeista</a>.</p><p>Vain puolustuministeri Jussi Niinistö puuttui paikalta.</p><p><strong>Juhlat puoli vuotta myöhässä!</strong></p><p>Kaikki hyvin. Mutta. <a href="http://www.ts.fi/mielipiteet/aliot/1074230231/Turun+Suojeluskunta+perustettiin+90+vuotta+sitten">Turun suojeluskunta perustettiin 20..8. 1917</a>&nbsp;Turun teatterilämpiössä. Perustamisen muistojuhla olisi siis täytynyt pitää jo viime vuoden elokuussa. Eikö järjestäjä Varsinais-Suomen Maakuntasäätiö tiennyt, milloin Turun suojeluskunta perustettiin?</p><p><a href="http://www.maakuntasaatio.fi/tausta">Varsinais-Suomen Maakuntasäätiö</a>&nbsp;(tai sen edeltäjä) &nbsp;perustettiin vuonna 1944 pitämään Varsinais-Suomen Suojeluskuntapiirin varat turvassa takavarikoinnilta, kun suojeluskunnat lakkautettiin.</p><p>Tottakait Maakuntasäätiössä tiedettiin, että Turun suojeluskunta perustettiin jo elokuussa 1917 ja että oikea 100-vuotismuistopäivä&nbsp;meni jo syksyllä!</p><p>Kattaahan säätiön itsensä kustantama, vuonna 1994 julkaistu Antti Mikkolan kirjoittama Varsinais-Suomen suojeluskuntapiirin historiikkikin vuodet 1917&nbsp;- 1944!</p><p><strong>Juhlapäivä olikin Turun punaisista vapautumisen 100 -vuotismuistopäivä</strong></p><p>Turun &quot;arvokas ja isänmaallinen&quot; juhla järjestettiin siis lauantaina 14.4.</p><p>Mitä silloin siis oikein juhlittiin, jollei se kerta ollut suojeluskuntapiirin oikea 100 -vuotispäivä?</p><p>Mistä silloin tuli kuluneeksi 100 vuotta?</p><p>No, edellisenä päivänä 13.4. 2018 oli tullut kuluneeksi 100 vuotta siitä, kun Turkua puoli vuotta vallassaan pitäneet punaiset olivat paenneet Turusta ja Saariston vapaajoukot&nbsp; ja Turun suojeluskunta olivat marssineet Turkuun Uudenmaankatua alas Tuomiokirkkopuistoon, jossa Turun porvarisväki heitteli kukkia marssijoiden jalkoihin.</p><p>En voi tulla muuhun johtopäätökseen kuin että tilaisuuden järjestäjät tarkoituksellisesti halusivat jostain syystä juhlia Turun vapautumista punaisista, mutta olivatkin juhlivinaan Varsinais-Suomen suojeluskunnan 100 -vuotispäivää.</p><p>Hupaisaa on, että osittain samat tahot juhlivat 10 vuotta sitten täsmälleen samana ajankohtana samaa asiaa reilusti nimellä &quot;<a href="http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/1074274789/Saariston+vapaajoukko+sitoi+punaiset+sotimaan+rannikolle">Turun vapautumisen 90 -vuotismuistojuhla<u>&quot;</u>. </a></p><p>Miksi ihmeessä nyt&nbsp;saman asian 100 -vuotisjuhlassa&nbsp;tarvittiin tällainen peitetarina?</p><p>Jos tilaisuuden oikea tarkoitus oli tämä, mielestäni tällaiseen pönöttämiseen ei olisi tarvittu valtiovallan eikä Puolustusvoimien virallisia tervehdyksiä.</p><p>Myöskin nimike &quot;Maanpuolustusjuhla&quot;olisi ollut syytä jättää pois.</p><p>Suomen maanpuolustus oli ja on paljon muutakin kuin suojeluskuntien toiminta tai perinnetyö. Sitäpaitsi Varsinais-Suomen suojeluskuntapiiri oli Talvisotaan saakka pitkälti&nbsp;<a href="http://www.ts.fi/mielipiteet/aliot/1074230231/Turun+Suojeluskunta+perustettiin+90+vuotta+sitten">Turun liikemiesten rahoittama hanke</a>.</p><p><strong>Turun suojeluskunnalla ei juuri ollut roolia 1917&nbsp;- 1918</strong></p><p>Sinänsä Varsinais-Suomen&nbsp;suojeluskuntapiirin ensimmäisessä toimintavuodessa 1917 - 1918 ei ole paljon juhlimista. Perustamisensa jälkeen se pysyi pitkälti piilossa Turussa.</p><p>Kansalaissodan alettua Turun suojeluskuntalaisista suuri osa pakeni punaisia ja venäläisiä sotilaita Uuteenkaupunkiin. Sieltä he varmuuden vuosi siirtyivät pian Kustavin kautta&nbsp;rekikyydillä jäitä&nbsp;pitkin Ahvenanmaalle.</p><p>Ahvenanmaalla Ruotsin armeija riisui Turun suojeluskuntalaiset aseista.</p><p>Kun Turku oli tyhjentynyt punaisista, Turun suojeluskuntalaiset marssivat osana Saariston vapaajoukkoja takaisin kotikaupunkiinsa. Marssin kärjessä tosin oli Ruotsin armeijan majuri kreivi Carl August Ehrensvärd.</p><p>Mitään vastarintaa ei ollut.</p><p>Mihin muuten unohtui Ruotsin valtiovallan tervehdys Turun vapautumisen 100 -vuotisjuhlasta 14.4. 2018?</p><p><strong>Halikossa teloitettiin 50 Varsinais-Suomen punaista</strong></p><p>Suomenkielisten kärjessä marssi turkulainen Eero Rydman, myöhempi kansanedustaja, Kelan pääjohtaja,&nbsp;Helsingin yliopormestari ja presidenttiehdokas. Pian Turkuun marssimisen hän ahkeroi pitkiä tuomoita syyttäjänä Turun punaisten valtiorikosoikeudenkäynneissä.</p><p>Komennon Turussa otti riikinruotsalainen kreivi Ehrensvärd. Hänen komentonsa olikin kova ja julma hävinneitä punaisia kohtaan.</p><p>Ehrensvärd&nbsp;muun muassa marssitutti 47 punaista miestä ja poikaa Somerolta Halikkoon, jossa ammututti kaikki. Kymmenen <a href="http://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/2242292-vuoden-1918-murhat-eivat-vanhene">joukkomurhan</a> uhreista oli alle 20 -vuotiaita.</p><p>Muun muassa tällaista &quot;vapauttajasankaria&quot; Turussa siis käytännössä juhlittiin ensin 2008 ja nyt 2018.</p><p><strong>Toukokuussa Turussa muistetaan myös punaisia</strong></p><p>Turussa järjestetään keväällä toisenlaisiakin muistojuhlia. 20. toukokuuta pidetään &quot;<a href="http://www.turunseurakunnat.fi/uutiset/-/news/35627497/">Sisällissodan yhteinen muistopäivä Turussa - Sadan vuoden jälkeen yhteisen muistamisen aika</a>&quot;.</p><p>Sisällissodan ja sen jälkiselvittelyjen&nbsp;uhreja muistetaan kaatuneiden päivänä. Tilaisuuteen osallistuvat presidentti ja pääministeri. Valtiovallan ja kirkon edustajat laskevat seppeleet sekä Turun punavankien muistomerkille Kurjenkaivonkentälle että&nbsp;Vuoden 1918 sankarimonumentille tuomiokirkon vieressä.</p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div> Suomen Turussa juhlittiin lauantaina 14.4. 2018 pömpöösisti tilaisuudessa, jonka nimi oli "Maanpuolustusjuhla - Turun Suojeluskunta 100 vuotta".  Eriskummallisessa tilaisuudessa kuulemma huokui "arvokkuus ja suuri isänmaallisuuden tunne".

Tumma puku ja kunniamerkit. Suomen lippu saapui saliin ja yleisö lauloi Lippulaulun. Laivaston soittokunta soitti Sven Dufvan.

Etelä-Suomen sotilasläänin viimeinen komentaja, prikaatikenraali Pertti Laatikainen asteli puhujapönttöön pitämän juhlapuhetta ja lausui: "Oli pelko helmikuussa 1918 palanneiden jääkäreiden jakautumisesta kahtia. Pelko osoittautui turhaksi, kun sadoista työläisjääkäreistä lähes kaikki asettuivat valkoisten puolelle".

Mieskuoro Laulun Ystävät lauloi Suomenmaan.

Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja ja Merivoimien komentaja tervehtivät

Pönttöön nousi valtiovallan virallisen tervehdyksen tuoja, eduskunnan puolustusvaliokunnan puheenjohtaja ja ministeri Ilkka Kanerva (kok). Puolustusvoiman virallisen tervehdyksen toi Merivoimien komentaja vara-amiraali Veijo Taipalus. Turun kaupungin terveiset toi yhteyspäällikkö Antti Kirkkola (kok).

Laivaston soittokunta soitti Jääkärimarssin ja Toivo Kuulan Vapaa kansa. Historioitsija Mikko Uola kertoi Turun suojeluskunnan perustamisesta elokuussa 1917.

Loppuvaiheessa juhlaa "nuorten puheenvuoron" piti turkulainen kokelas Max Puhakainen Rannikkolaivastosta. Järjestäjät olivat pyytäneet häntä puhumaan "sisällissodasta", mutta hän halusi puhua omasta varusmiesajastaan ja sen tuomista opeista.

Vain puolustuministeri Jussi Niinistö puuttui paikalta.

Juhlat puoli vuotta myöhässä!

Kaikki hyvin. Mutta. Turun suojeluskunta perustettiin 20..8. 1917 Turun teatterilämpiössä. Perustamisen muistojuhla olisi siis täytynyt pitää jo viime vuoden elokuussa. Eikö järjestäjä Varsinais-Suomen Maakuntasäätiö tiennyt, milloin Turun suojeluskunta perustettiin?

Varsinais-Suomen Maakuntasäätiö (tai sen edeltäjä)  perustettiin vuonna 1944 pitämään Varsinais-Suomen Suojeluskuntapiirin varat turvassa takavarikoinnilta, kun suojeluskunnat lakkautettiin.

Tottakait Maakuntasäätiössä tiedettiin, että Turun suojeluskunta perustettiin jo elokuussa 1917 ja että oikea 100-vuotismuistopäivä meni jo syksyllä!

Kattaahan säätiön itsensä kustantama, vuonna 1994 julkaistu Antti Mikkolan kirjoittama Varsinais-Suomen suojeluskuntapiirin historiikkikin vuodet 1917 - 1944!

Juhlapäivä olikin Turun punaisista vapautumisen 100 -vuotismuistopäivä

Turun "arvokas ja isänmaallinen" juhla järjestettiin siis lauantaina 14.4.

Mitä silloin siis oikein juhlittiin, jollei se kerta ollut suojeluskuntapiirin oikea 100 -vuotispäivä?

Mistä silloin tuli kuluneeksi 100 vuotta?

No, edellisenä päivänä 13.4. 2018 oli tullut kuluneeksi 100 vuotta siitä, kun Turkua puoli vuotta vallassaan pitäneet punaiset olivat paenneet Turusta ja Saariston vapaajoukot  ja Turun suojeluskunta olivat marssineet Turkuun Uudenmaankatua alas Tuomiokirkkopuistoon, jossa Turun porvarisväki heitteli kukkia marssijoiden jalkoihin.

En voi tulla muuhun johtopäätökseen kuin että tilaisuuden järjestäjät tarkoituksellisesti halusivat jostain syystä juhlia Turun vapautumista punaisista, mutta olivatkin juhlivinaan Varsinais-Suomen suojeluskunnan 100 -vuotispäivää.

Hupaisaa on, että osittain samat tahot juhlivat 10 vuotta sitten täsmälleen samana ajankohtana samaa asiaa reilusti nimellä "Turun vapautumisen 90 -vuotismuistojuhla".

Miksi ihmeessä nyt saman asian 100 -vuotisjuhlassa tarvittiin tällainen peitetarina?

Jos tilaisuuden oikea tarkoitus oli tämä, mielestäni tällaiseen pönöttämiseen ei olisi tarvittu valtiovallan eikä Puolustusvoimien virallisia tervehdyksiä.

Myöskin nimike "Maanpuolustusjuhla"olisi ollut syytä jättää pois.

Suomen maanpuolustus oli ja on paljon muutakin kuin suojeluskuntien toiminta tai perinnetyö. Sitäpaitsi Varsinais-Suomen suojeluskuntapiiri oli Talvisotaan saakka pitkälti Turun liikemiesten rahoittama hanke.

Turun suojeluskunnalla ei juuri ollut roolia 1917 - 1918

Sinänsä Varsinais-Suomen suojeluskuntapiirin ensimmäisessä toimintavuodessa 1917 - 1918 ei ole paljon juhlimista. Perustamisensa jälkeen se pysyi pitkälti piilossa Turussa.

Kansalaissodan alettua Turun suojeluskuntalaisista suuri osa pakeni punaisia ja venäläisiä sotilaita Uuteenkaupunkiin. Sieltä he varmuuden vuosi siirtyivät pian Kustavin kautta rekikyydillä jäitä pitkin Ahvenanmaalle.

Ahvenanmaalla Ruotsin armeija riisui Turun suojeluskuntalaiset aseista.

Kun Turku oli tyhjentynyt punaisista, Turun suojeluskuntalaiset marssivat osana Saariston vapaajoukkoja takaisin kotikaupunkiinsa. Marssin kärjessä tosin oli Ruotsin armeijan majuri kreivi Carl August Ehrensvärd.

Mitään vastarintaa ei ollut.

Mihin muuten unohtui Ruotsin valtiovallan tervehdys Turun vapautumisen 100 -vuotisjuhlasta 14.4. 2018?

Halikossa teloitettiin 50 Varsinais-Suomen punaista

Suomenkielisten kärjessä marssi turkulainen Eero Rydman, myöhempi kansanedustaja, Kelan pääjohtaja, Helsingin yliopormestari ja presidenttiehdokas. Pian Turkuun marssimisen hän ahkeroi pitkiä tuomoita syyttäjänä Turun punaisten valtiorikosoikeudenkäynneissä.

Komennon Turussa otti riikinruotsalainen kreivi Ehrensvärd. Hänen komentonsa olikin kova ja julma hävinneitä punaisia kohtaan.

Ehrensvärd muun muassa marssitutti 47 punaista miestä ja poikaa Somerolta Halikkoon, jossa ammututti kaikki. Kymmenen joukkomurhan uhreista oli alle 20 -vuotiaita.

Muun muassa tällaista "vapauttajasankaria" Turussa siis käytännössä juhlittiin ensin 2008 ja nyt 2018.

Toukokuussa Turussa muistetaan myös punaisia

Turussa järjestetään keväällä toisenlaisiakin muistojuhlia. 20. toukokuuta pidetään "Sisällissodan yhteinen muistopäivä Turussa - Sadan vuoden jälkeen yhteisen muistamisen aika".

Sisällissodan ja sen jälkiselvittelyjen uhreja muistetaan kaatuneiden päivänä. Tilaisuuteen osallistuvat presidentti ja pääministeri. Valtiovallan ja kirkon edustajat laskevat seppeleet sekä Turun punavankien muistomerkille Kurjenkaivonkentälle että Vuoden 1918 sankarimonumentille tuomiokirkon vieressä.

 

 

 

 

 

 

]]>
15 http://timokrkkinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/254251-miksi-ihmeessa-turun-porvarit-juhlivat-turun-vapautumisen-100-vuotispaivaa#comments maanpuolustus Politiikka Sisällissota 1918 Suojeluskunnat Turku Sun, 22 Apr 2018 16:26:18 +0000 Timo Kärkkäinen http://timokrkkinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/254251-miksi-ihmeessa-turun-porvarit-juhlivat-turun-vapautumisen-100-vuotispaivaa
Turun koulujen sisäilmaongelmista http://kaisorto.puheenvuoro.uusisuomi.fi/252353-turun-koulujen-sisailmaongelmista <p>PUOLALAN alakoulun peruskorjaus alkaa kesällä ja kestää kaksi vuotta. Syksyllä 2016 Turun silloinen kasvatus- ja opetuslautakunta teki päätöksen 450 oppilaan sekä 35 työntekijän sijoittamisesta korjauksen ajaksi väistötiloihin Sepänkadulle. Kevään 2017 aikana Sepänkadulla alkoi kuitenkin ilmetä sisäilmaongelmia rakennuksen toimiessa TSYK:n väistötilana.</p> <p>Sepänkadun ongelmat havaittiin siis vuosi sitten, mutta asia tuotiin kasvatus- ja opetuslautakunnan tietoon ja päätettäväksi muutama viikko sitten. Asian kanssa näpertelyyn meni lähes vuosi. Miksi?</p> <p>Puolalan koulun tilanne vaatii kiireellisiä toimia, sillä aika ja vaihtoehdot käyvät vähiin. Sepänkadun, sekä vaihtoehtoiseksi väistötilaksi tarjotun Ruiskadun, sisäilmaongelmia on nyt alettu selvittää, mutta tutkimusten valmistuminen kestää aikansa, eikä tuloksista ole vielä mitään varmuutta.</p> <p>Näin lautakunnan jäsenen näkökulmasta oppilaiden vanhempien aktiivisuus väistötila-asiassa on ollut keskeisen tärkeää. Myös koulun henkilökunnan kanssa käydyt keskustelut koululla vieraillessani antoivat olennaista tietoa. Peruskorjauksen siirtäminen lyhyellä varoitusajalla kävisi erittäin kalliiksi ja tekisi tyhjäksi henkilökunnan tekemät valmistelut syksyn toiminnan osalta.<br /><br />Mielestäni paras ratkaisu olisi parakkikylän hankkiminen, mikäli aikataulu sen vielä tässä kohtaa sallii. Pahin vaihtoehto olisi &quot;kokeilla&quot; väistötilaa, todeta se terveydelle haitalliseksi ja pompotella koulua väistötilasta toiseen.</p> <p>Puolalan lisäksi Turulla on edessään valtavia kouluinvestointitarpeita. Hyväksyttyjen sekä valmistelussa olevien hankkeiden vuosittaiset kustannustasot saattavat pahimmillaan ylittää 100 milj. euron rajan.</p> <p>Tampereen kaupunki on vuokrannut kymmeneksi vuodeksi pitkäaikaiseen käyttöön tarkoitetun ja tarpeiden mukaan suunnitellun siirtopäiväkodin, joka toimii kunnallisten päiväkotien väistötilana lukuisten sisäilmaremonttien ajan. Voisimmeko käyttää samaa ratkaisua myös Turun koulujen osalta?</p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div> PUOLALAN alakoulun peruskorjaus alkaa kesällä ja kestää kaksi vuotta. Syksyllä 2016 Turun silloinen kasvatus- ja opetuslautakunta teki päätöksen 450 oppilaan sekä 35 työntekijän sijoittamisesta korjauksen ajaksi väistötiloihin Sepänkadulle. Kevään 2017 aikana Sepänkadulla alkoi kuitenkin ilmetä sisäilmaongelmia rakennuksen toimiessa TSYK:n väistötilana.

Sepänkadun ongelmat havaittiin siis vuosi sitten, mutta asia tuotiin kasvatus- ja opetuslautakunnan tietoon ja päätettäväksi muutama viikko sitten. Asian kanssa näpertelyyn meni lähes vuosi. Miksi?

Puolalan koulun tilanne vaatii kiireellisiä toimia, sillä aika ja vaihtoehdot käyvät vähiin. Sepänkadun, sekä vaihtoehtoiseksi väistötilaksi tarjotun Ruiskadun, sisäilmaongelmia on nyt alettu selvittää, mutta tutkimusten valmistuminen kestää aikansa, eikä tuloksista ole vielä mitään varmuutta.

Näin lautakunnan jäsenen näkökulmasta oppilaiden vanhempien aktiivisuus väistötila-asiassa on ollut keskeisen tärkeää. Myös koulun henkilökunnan kanssa käydyt keskustelut koululla vieraillessani antoivat olennaista tietoa. Peruskorjauksen siirtäminen lyhyellä varoitusajalla kävisi erittäin kalliiksi ja tekisi tyhjäksi henkilökunnan tekemät valmistelut syksyn toiminnan osalta.

Mielestäni paras ratkaisu olisi parakkikylän hankkiminen, mikäli aikataulu sen vielä tässä kohtaa sallii. Pahin vaihtoehto olisi "kokeilla" väistötilaa, todeta se terveydelle haitalliseksi ja pompotella koulua väistötilasta toiseen.

Puolalan lisäksi Turulla on edessään valtavia kouluinvestointitarpeita. Hyväksyttyjen sekä valmistelussa olevien hankkeiden vuosittaiset kustannustasot saattavat pahimmillaan ylittää 100 milj. euron rajan.

Tampereen kaupunki on vuokrannut kymmeneksi vuodeksi pitkäaikaiseen käyttöön tarkoitetun ja tarpeiden mukaan suunnitellun siirtopäiväkodin, joka toimii kunnallisten päiväkotien väistötilana lukuisten sisäilmaremonttien ajan. Voisimmeko käyttää samaa ratkaisua myös Turun koulujen osalta?

]]>
0 http://kaisorto.puheenvuoro.uusisuomi.fi/252353-turun-koulujen-sisailmaongelmista#comments Homekoulu Koulutus Sisäilmaongelmat Turku Thu, 15 Mar 2018 18:35:35 +0000 Kai Sorto http://kaisorto.puheenvuoro.uusisuomi.fi/252353-turun-koulujen-sisailmaongelmista
Kaupungit siirtyvät raitioteiden aikaan http://ratilainenniina.puheenvuoro.uusisuomi.fi/250507-kaupungit-siirtyvat-raitioteiden-aikaan <p>Helsinki, Tampere, seuraavaksi Turku. Lounais-Suomen pääkaupungin yksi kuumimpia kysymyksiä kuluvan kevään ajan on: raitiotie vai superbussi.&nbsp;</p><p>Kaupunkipolitiikka ja kaupungistuminen on viime aikoina saanut ansaitsemaansa tilaa poliittisessa keskustelussa, kun mm. Helsingin pormestari Jan Vapaavuori on kritisoinut hallituksen kaupunkipolitiikan ohuutta. Kaupungistuminen on megatrendi joka on jo käynnissä ja tuottaa kilpailukykyä koko Suomelle.</p><p>Turun seutu kasvaa nopeammin, kuin on osattu aiemmin kuvitella. Tämä vaatii liikennejärjestelmiltä kokonaisvaltaista uudistusta, sillä on tärkeää, että tulevaisuudessa kaupungeissa asutaan yhä tarkemmin joukkoliikennekäytävien varrella ja matkustetaan joukkoliikenteellä.&nbsp;</p><p>Turun tulevan yleiskaavan pohjaksi on valittu &rdquo;Kasvukäytävät&rdquo; malli, joka antaa kaupungistumisen suunnalle selkärangan. Vuonna 2050 turkulaisia on tulevan yleiskaavan vision mukaan 250 000. Suomessa on siis vuosisadan vaihteeseen mennessä noin 60 000 turkulaista enemmän kuin tänään!&nbsp;</p><p>Tällä väestöennusteensa liikennemäärien ennustetaan kasvavan 30% ja tuo ihmismäärä pitää kuljettaa paikasta toiseen tehokkaasti joukkoliikenteellä.&nbsp;Jos liikkumista ei tehosteta, kaupungit ruuhkautuvat. Jos tehokkaisiin joukkoliikenneväyliin ei investoida, ruuhkat kasvavat ja katutila on viihtyisän kaupungin sijaan täynnä jonossa seisovia autoja. Se laittaa myös kapuloita rattaisiin kaupunkien kunnianhimoisille ilmastotavoitteille.</p><p>Kun valitsemme joukkoliikennejärjestelmä, valitsemme ilmastoystävällisiä liikkumismuotoja. Tämän lisäksi valitsemme kuitenkin myös kaupunkikehityksen vauhdittajaa. Tässä raitiotie on joukkoliikennejärjestelmien ykkönen, ja Turun selvityksen mukaan: &quot;Raitiotie on arvioitu superbussiratkaisua paremmaksi kaupungin kilpailukyvyn, kasvun ja keskustan vetovoiman, kestävän kaupunkirakenteen, sujuvan liikennejärjestelmän ja houkuttelevan joukkoliikenteen sekä asukkaiden viihtyvyyden ja hyvinvoinnin osalta&quot;. Raitiotiekaupungeissa raiteet ovat nostaneet maan arvoa ja houkuttaneet investointeja.</p><p>Tämän päivän päätöksentekijöiden tehtävä on varmistaa että tulevaisuuden kaupunkirakentamiseen on annettu mahdollisuudet. Turussa on selvitetty eroja raitiotien ja tuplanivelsähköbussijärjestelmän, lyhyemmältä lempinimeltään superbussin välillä. Selvityksen valmistettua tiedämme nyt, että bussin kuljetuskapasiteetti ei ole lähelläkään raitiotien kuljetuskykyä. Bussit superetuliitteelläkään eivät yksinään riitä kovassa kasvussa olevien kaupunkien selkärangaksi.&nbsp;</p><p>Missä ihmisiä on paljon, on fiksua investoida moderneihin pikaraitioteihin. Tuota verkkoa tulee täydentää kattavasti ja tehokkaasti sähköbusseilla, pyöräilyreiteille sekä myöhemmin tulevaisuudessa kehittyvillä vähäpäästöisillä liikkumismuodoilla. Se on keino, jolla tehdään hyvää kaupunkipolitiikkaa.</p><p>Tussa on suunniteltu raitiotien käyttöönottoa kymmenen vuotta. Nyt on aika siirtyä ratkaisuihin ja ne ratkaisut on kaupunginvaltuuston käsissä jo tänä keväänä.</p> Helsinki, Tampere, seuraavaksi Turku. Lounais-Suomen pääkaupungin yksi kuumimpia kysymyksiä kuluvan kevään ajan on: raitiotie vai superbussi. 

Kaupunkipolitiikka ja kaupungistuminen on viime aikoina saanut ansaitsemaansa tilaa poliittisessa keskustelussa, kun mm. Helsingin pormestari Jan Vapaavuori on kritisoinut hallituksen kaupunkipolitiikan ohuutta. Kaupungistuminen on megatrendi joka on jo käynnissä ja tuottaa kilpailukykyä koko Suomelle.

Turun seutu kasvaa nopeammin, kuin on osattu aiemmin kuvitella. Tämä vaatii liikennejärjestelmiltä kokonaisvaltaista uudistusta, sillä on tärkeää, että tulevaisuudessa kaupungeissa asutaan yhä tarkemmin joukkoliikennekäytävien varrella ja matkustetaan joukkoliikenteellä. 

Turun tulevan yleiskaavan pohjaksi on valittu ”Kasvukäytävät” malli, joka antaa kaupungistumisen suunnalle selkärangan. Vuonna 2050 turkulaisia on tulevan yleiskaavan vision mukaan 250 000. Suomessa on siis vuosisadan vaihteeseen mennessä noin 60 000 turkulaista enemmän kuin tänään! 

Tällä väestöennusteensa liikennemäärien ennustetaan kasvavan 30% ja tuo ihmismäärä pitää kuljettaa paikasta toiseen tehokkaasti joukkoliikenteellä. Jos liikkumista ei tehosteta, kaupungit ruuhkautuvat. Jos tehokkaisiin joukkoliikenneväyliin ei investoida, ruuhkat kasvavat ja katutila on viihtyisän kaupungin sijaan täynnä jonossa seisovia autoja. Se laittaa myös kapuloita rattaisiin kaupunkien kunnianhimoisille ilmastotavoitteille.

Kun valitsemme joukkoliikennejärjestelmä, valitsemme ilmastoystävällisiä liikkumismuotoja. Tämän lisäksi valitsemme kuitenkin myös kaupunkikehityksen vauhdittajaa. Tässä raitiotie on joukkoliikennejärjestelmien ykkönen, ja Turun selvityksen mukaan: "Raitiotie on arvioitu superbussiratkaisua paremmaksi kaupungin kilpailukyvyn, kasvun ja keskustan vetovoiman, kestävän kaupunkirakenteen, sujuvan liikennejärjestelmän ja houkuttelevan joukkoliikenteen sekä asukkaiden viihtyvyyden ja hyvinvoinnin osalta". Raitiotiekaupungeissa raiteet ovat nostaneet maan arvoa ja houkuttaneet investointeja.

Tämän päivän päätöksentekijöiden tehtävä on varmistaa että tulevaisuuden kaupunkirakentamiseen on annettu mahdollisuudet. Turussa on selvitetty eroja raitiotien ja tuplanivelsähköbussijärjestelmän, lyhyemmältä lempinimeltään superbussin välillä. Selvityksen valmistettua tiedämme nyt, että bussin kuljetuskapasiteetti ei ole lähelläkään raitiotien kuljetuskykyä. Bussit superetuliitteelläkään eivät yksinään riitä kovassa kasvussa olevien kaupunkien selkärangaksi. 

Missä ihmisiä on paljon, on fiksua investoida moderneihin pikaraitioteihin. Tuota verkkoa tulee täydentää kattavasti ja tehokkaasti sähköbusseilla, pyöräilyreiteille sekä myöhemmin tulevaisuudessa kehittyvillä vähäpäästöisillä liikkumismuodoilla. Se on keino, jolla tehdään hyvää kaupunkipolitiikkaa.

Tussa on suunniteltu raitiotien käyttöönottoa kymmenen vuotta. Nyt on aika siirtyä ratkaisuihin ja ne ratkaisut on kaupunginvaltuuston käsissä jo tänä keväänä.

]]>
19 http://ratilainenniina.puheenvuoro.uusisuomi.fi/250507-kaupungit-siirtyvat-raitioteiden-aikaan#comments Kotimaa Kaupunkikehitys Raitiotie Turku Mon, 05 Feb 2018 19:07:52 +0000 Niina Ratilainen http://ratilainenniina.puheenvuoro.uusisuomi.fi/250507-kaupungit-siirtyvat-raitioteiden-aikaan
Vihreä esitys pienydinvoimalasta Turun lämmöntuotantoon http://buimonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/250115-vihrea-esitys-pienydinvoimalasta-turun-lammontuotantoon <p>Esityksiä kunnallisista pienydinvoimaloista tulee kiihtyvään tahtiin. Tällä kertaa aloitteen Turun kaupunginvaltuustolle teki Vihreiden valtuutettu Matti Vähä-Heikkilä.&nbsp; Aloitteen pienreaktoriselvityksen tekemisestä allekirjoitti 16 valtuutettua Vihreiden, Kokoomuksen, SDP:n ja Keskustan ryhmistä.</p><p><a href="https://www.turkulainen.fi/artikkeli/603991-vihrealta-valtuutetulta-yllattava-aloite-turun-kaukolampo-paastottomaksi" title="https://www.turkulainen.fi/artikkeli/603991-vihrealta-valtuutetulta-yllattava-aloite-turun-kaukolampo-paastottomaksi">https://www.turkulainen.fi/artikkeli/603991-vihrealta-valtuutetulta-ylla...</a></p><p>Käytännössä lämmöntuotanto on merkittävin syy kivihiilen polttoon ja sen ratkaisemiseksi SMR-ydinvoimalat ovat erittäin käyttökelpoinen ratkaisu suurissa kaupungeissa. Helpointa olisi korvata nykyisten voimaloiden hiilen poltto pienreaktorilla ja käyttää edelleen jo olemassa olevaa kaukolämmön jakelun infrastruktuuria.</p><p>Onnea ja menestystä tälle vihreälle aloitteelle. Kai te muuten olette jo huomanneet, että Vihreätkin voivat suhtautua positiivisesti järkeviin ydinvoimahankkeisiin. Olisiko viimein niiden aika taistelussa ilmastonmuutosta vastaan.</p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div> Esityksiä kunnallisista pienydinvoimaloista tulee kiihtyvään tahtiin. Tällä kertaa aloitteen Turun kaupunginvaltuustolle teki Vihreiden valtuutettu Matti Vähä-Heikkilä.  Aloitteen pienreaktoriselvityksen tekemisestä allekirjoitti 16 valtuutettua Vihreiden, Kokoomuksen, SDP:n ja Keskustan ryhmistä.

https://www.turkulainen.fi/artikkeli/603991-vihrealta-valtuutetulta-yllattava-aloite-turun-kaukolampo-paastottomaksi

Käytännössä lämmöntuotanto on merkittävin syy kivihiilen polttoon ja sen ratkaisemiseksi SMR-ydinvoimalat ovat erittäin käyttökelpoinen ratkaisu suurissa kaupungeissa. Helpointa olisi korvata nykyisten voimaloiden hiilen poltto pienreaktorilla ja käyttää edelleen jo olemassa olevaa kaukolämmön jakelun infrastruktuuria.

Onnea ja menestystä tälle vihreälle aloitteelle. Kai te muuten olette jo huomanneet, että Vihreätkin voivat suhtautua positiivisesti järkeviin ydinvoimahankkeisiin. Olisiko viimein niiden aika taistelussa ilmastonmuutosta vastaan.

]]>
13 http://buimonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/250115-vihrea-esitys-pienydinvoimalasta-turun-lammontuotantoon#comments Pienydinvoima SMR Turku Vihreät Ydinvoima Tue, 30 Jan 2018 16:05:42 +0000 Börje Uimonen http://buimonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/250115-vihrea-esitys-pienydinvoimalasta-turun-lammontuotantoon
Turkulainen kirjastotyöntekijä järjesti omituisen mainoskampanjan Laasaselle http://usvi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/248188-turkulainen-kirjastotyontekija-jarjesti-omituisen-mainoskampanjan-laasaselle <p>Turun kirjasto <a href="http://www.turku.fi/uutinen/2017-12-26_turun-paakirjaston-kokoelmista-kirjan-poistanut-virkailija-toiminut-vaarin">tiedotti tapaninpäivän kunniaksi erään kirjastotyöntekijän omituisesta tempauksesta</a>. Virkailija oli poistanut Henry Laasasen kirjan &quot;Naisten seksuaalinen valta&quot; ja kertoi lähettäneensä sen &quot;rouhimoon&quot;. Näillä kyseenalaisilla urotöillään henkilö vielä kehuskeli sosiaalisessa mediassa. Turun kirjasto sanoutui onneksi suoraselkäisesti irti tapahtuneesta ja lupasi ottaa tapauksen tarkempaan syyniin. Henkilöstöä on luvattu myös jatkokouluttaa paremman some-käyttäytymisen mahdollistamiseksi tulevaisuudessa.</p><p><strong>Kirjat kuuluvat kaikille</strong></p><p>Kirjastot ovat tiedon valtaväyliä, jotka ovat avoimia kaikille. On mielestäni täysin sairasta pitää itseään niin kaikkivoipaisen tietäväisenä, että pystyy hävittämään kirjaston kokoelmista oman poliittisen kompassinsa vastaista materiaalia. Modernit kirjaroviot eivät ole ratkaisu itselle epämieluisiin mielipiteisiin. Ihmisillä itsellään tulee olla valta ja työkalut päättää siitä, mitä lukevat ja millaisia johtopäätöksiä lukemisensa perusteella tekevät.</p><p><strong>Mitä jäi käteen?</strong></p><p>Hassunhauskana nettilällättelynä alkanut tapahtuma kääntyi loppuviimein Henry Laasasen kirjan mainoskampanjaksi, mikä todennäköisesti ei ollut kirjaterroristin tarkoitus. Tapahtumaa tullaan käyttämään aika suurella todennäköisyydellä tulevaisuudessa esimerkkinä siitä, miten &quot;konsensuksen vastaisia&quot; mielipiteitä halutaan sensuroida järjestelmällisesti - oli totuus sitten mikä tahansa. Helpot aseet annettiin vastustajien käsiin, taas kerran. Toivottavasti asiat hoidetaan tahdikkaasti tulevaisuudessa, eikä vastaavaa keulimista ja sekoilua enää nähdä Turun tai minkään muunkaan pitäjän kirjastopiireissä.</p><p>Janne Paalijärvi - <a href="http://paalijarvi.fi/" target="_blank" title="http://paalijarvi.fi/">http://paalijarvi.fi/</a><br />Facebook: <a href="https://www.facebook.com/paalijarvi" target="_blank" title="https://www.facebook.com/paalijarvi">https://www.facebook.com/paalijarvi</a><br />Twitter: <a href="https://twitter.com/paalijarvi" target="_blank" title="https://twitter.com/paalijarvi">https://twitter.com/paalijarvi</a></p><p><strong>Päivitys 2017-12-27 klo 10.27</strong>: Lisätty katkelma kirjastotyöntekijöiden eettisistä ohjeista.</p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div> Turun kirjasto tiedotti tapaninpäivän kunniaksi erään kirjastotyöntekijän omituisesta tempauksesta. Virkailija oli poistanut Henry Laasasen kirjan "Naisten seksuaalinen valta" ja kertoi lähettäneensä sen "rouhimoon". Näillä kyseenalaisilla urotöillään henkilö vielä kehuskeli sosiaalisessa mediassa. Turun kirjasto sanoutui onneksi suoraselkäisesti irti tapahtuneesta ja lupasi ottaa tapauksen tarkempaan syyniin. Henkilöstöä on luvattu myös jatkokouluttaa paremman some-käyttäytymisen mahdollistamiseksi tulevaisuudessa.

Kirjat kuuluvat kaikille

Kirjastot ovat tiedon valtaväyliä, jotka ovat avoimia kaikille. On mielestäni täysin sairasta pitää itseään niin kaikkivoipaisen tietäväisenä, että pystyy hävittämään kirjaston kokoelmista oman poliittisen kompassinsa vastaista materiaalia. Modernit kirjaroviot eivät ole ratkaisu itselle epämieluisiin mielipiteisiin. Ihmisillä itsellään tulee olla valta ja työkalut päättää siitä, mitä lukevat ja millaisia johtopäätöksiä lukemisensa perusteella tekevät.

Mitä jäi käteen?

Hassunhauskana nettilällättelynä alkanut tapahtuma kääntyi loppuviimein Henry Laasasen kirjan mainoskampanjaksi, mikä todennäköisesti ei ollut kirjaterroristin tarkoitus. Tapahtumaa tullaan käyttämään aika suurella todennäköisyydellä tulevaisuudessa esimerkkinä siitä, miten "konsensuksen vastaisia" mielipiteitä halutaan sensuroida järjestelmällisesti - oli totuus sitten mikä tahansa. Helpot aseet annettiin vastustajien käsiin, taas kerran. Toivottavasti asiat hoidetaan tahdikkaasti tulevaisuudessa, eikä vastaavaa keulimista ja sekoilua enää nähdä Turun tai minkään muunkaan pitäjän kirjastopiireissä.

Janne Paalijärvi - http://paalijarvi.fi/
Facebook: https://www.facebook.com/paalijarvi
Twitter: https://twitter.com/paalijarvi

Päivitys 2017-12-27 klo 10.27: Lisätty katkelma kirjastotyöntekijöiden eettisistä ohjeista.

]]>
13 http://usvi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/248188-turkulainen-kirjastotyontekija-jarjesti-omituisen-mainoskampanjan-laasaselle#comments Kirjasto Suomi Turku Tue, 26 Dec 2017 16:23:40 +0000 Janne Paalijärvi http://usvi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/248188-turkulainen-kirjastotyontekija-jarjesti-omituisen-mainoskampanjan-laasaselle
Ryhtiä Turun maahanmuuttopolitiikkaan http://villetavio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/247129-ryhtia-turun-maahanmuuttopolitiikkaan <p>Turku jatkaa maailman huonointa maahanmuuttopolitiikkaa harjoittavan Malmön tiellä. Ulkomaalaisten osuus kasvaa vahvasti ja varsinkin Varissuon ja Halisten eriytyminen jatkuu.</p><p>&nbsp;</p><p>Varissuo on koko Suomen vieraskielisin alue, sillä sen väestöstä yli 40 prosenttia on vieraskielisiä &ndash; ja lapsista jo yli 70 prosenttia.</p><p>&nbsp;</p><p>Useimmat Turun päättäjistä ovat avuttomia tilanteen edessä, eivätkä he valtuustopuheista huolimatta ole ryhtyneet mihinkään toimiin. Kukaan Turussa ei myöskään ota huonosta kehityksestä vastuuta.</p><p>&nbsp;</p><p>Valtakunnallisesti Varissuo on Suomen tulevaisuus pienoiskoossa. Vuonna 2016 Suomessa kuolleisuus oli syntyvyyttä korkeampaa, joten väestönkasvu koostuu yksinomaan maahanmuuttajista.</p><p>&nbsp;</p><p>Massamaahanmuuton oheiskysymys on laiton maahanmuutto, johon kansa suhtautuu tiukasti, mutta päättäjät hyvin sallivasti. Päättäjät puhuvat mielellään &quot;paperittomista&quot;, vaikka todellisuudessa jokaisella on paperit ja vähintään yhden valtion kansalaisuus.</p><p>&nbsp;</p><p>Helsingin punavihreä valtuusto teki absurdin päätöksen taata laittomasti maassa oleville toimeentulo sekä ilmainen majoitus, ruokaa, lääkkeitä ja hammashoitoa. Kaiken lisäksi ilmaisista palveluista aletaan tiedottaa Internetissä useilla eri kielillä, kuten arabiaksi.</p><p>&nbsp;</p><p>Myös Turussa päättäjät tahtovat tarjota laittomasti maassa oleville jatkuvasti lisää palveluita. Perussuomalaiset on valtuustossa ainoana puolueena vastustamassa tällaista järjettömyyttä.</p><p>&nbsp;</p><p>Suomi on suomalaisten koti. Toki myös monen muun, mutta ensisijaisesti suomalaisten.</p><p>&nbsp;</p><p>Maahanmuuton on oltava luonteeltaan sellaista, ettei se heikennä suomalaisten turvallisuutta tai kulttuuria. Kansantaloutemme ei kestä enempää työttömiä maahanmuuttajia. Suomi ei voi olla koko maailman sosiaalitoimisto.</p><p>&nbsp;</p><p>Perussuomalaiset esittävät Turun maahanmuuttopolitiikkaan täyskäännöstä. Turun tulee ottaa tavoitteeksi maahanmuuton laskeminen 1990-luvun tasolle.</p><p>&nbsp;</p><p>Maahanmuuttajien kotouttamisstrategiaa tulee muuttaa siten, että kotoutumisesta tehdään suomalaiseen yhteiskuntaan sopeuttavaa, ei eroja korostavaa tai jopa niitä voimistavaa. Turun ei tule pyrkiä jatkuvasti monikulttuurisemmaksi vaan tarjota maahanmuuttajille edellytykset sopeutua suomalaiseen kulttuuriin.</p><p>&nbsp;</p><p>Hyysääminen tulee lopettaa ja laittaa maahanmuuttaja itse vastuuseen sopeutumisestaan. He, jotka eivät noudata lakejamme tai hyväksy kulttuuriamme, saavat etsiä uutta kotia muualta.</p><p>&nbsp;</p><p>(Julkaistu Perussuomalaisten Turun valtuustoryhmän <em>Suoraan sanoen</em> -julkaisussa turkulaisen&nbsp;<em>Aamuset</em>-paikallislehden yhteydessä 2.12.2017.)</p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div> Turku jatkaa maailman huonointa maahanmuuttopolitiikkaa harjoittavan Malmön tiellä. Ulkomaalaisten osuus kasvaa vahvasti ja varsinkin Varissuon ja Halisten eriytyminen jatkuu.

 

Varissuo on koko Suomen vieraskielisin alue, sillä sen väestöstä yli 40 prosenttia on vieraskielisiä – ja lapsista jo yli 70 prosenttia.

 

Useimmat Turun päättäjistä ovat avuttomia tilanteen edessä, eivätkä he valtuustopuheista huolimatta ole ryhtyneet mihinkään toimiin. Kukaan Turussa ei myöskään ota huonosta kehityksestä vastuuta.

 

Valtakunnallisesti Varissuo on Suomen tulevaisuus pienoiskoossa. Vuonna 2016 Suomessa kuolleisuus oli syntyvyyttä korkeampaa, joten väestönkasvu koostuu yksinomaan maahanmuuttajista.

 

Massamaahanmuuton oheiskysymys on laiton maahanmuutto, johon kansa suhtautuu tiukasti, mutta päättäjät hyvin sallivasti. Päättäjät puhuvat mielellään "paperittomista", vaikka todellisuudessa jokaisella on paperit ja vähintään yhden valtion kansalaisuus.

 

Helsingin punavihreä valtuusto teki absurdin päätöksen taata laittomasti maassa oleville toimeentulo sekä ilmainen majoitus, ruokaa, lääkkeitä ja hammashoitoa. Kaiken lisäksi ilmaisista palveluista aletaan tiedottaa Internetissä useilla eri kielillä, kuten arabiaksi.

 

Myös Turussa päättäjät tahtovat tarjota laittomasti maassa oleville jatkuvasti lisää palveluita. Perussuomalaiset on valtuustossa ainoana puolueena vastustamassa tällaista järjettömyyttä.

 

Suomi on suomalaisten koti. Toki myös monen muun, mutta ensisijaisesti suomalaisten.

 

Maahanmuuton on oltava luonteeltaan sellaista, ettei se heikennä suomalaisten turvallisuutta tai kulttuuria. Kansantaloutemme ei kestä enempää työttömiä maahanmuuttajia. Suomi ei voi olla koko maailman sosiaalitoimisto.

 

Perussuomalaiset esittävät Turun maahanmuuttopolitiikkaan täyskäännöstä. Turun tulee ottaa tavoitteeksi maahanmuuton laskeminen 1990-luvun tasolle.

 

Maahanmuuttajien kotouttamisstrategiaa tulee muuttaa siten, että kotoutumisesta tehdään suomalaiseen yhteiskuntaan sopeuttavaa, ei eroja korostavaa tai jopa niitä voimistavaa. Turun ei tule pyrkiä jatkuvasti monikulttuurisemmaksi vaan tarjota maahanmuuttajille edellytykset sopeutua suomalaiseen kulttuuriin.

 

Hyysääminen tulee lopettaa ja laittaa maahanmuuttaja itse vastuuseen sopeutumisestaan. He, jotka eivät noudata lakejamme tai hyväksy kulttuuriamme, saavat etsiä uutta kotia muualta.

 

(Julkaistu Perussuomalaisten Turun valtuustoryhmän Suoraan sanoen -julkaisussa turkulaisen Aamuset-paikallislehden yhteydessä 2.12.2017.)

]]>
3 http://villetavio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/247129-ryhtia-turun-maahanmuuttopolitiikkaan#comments Kotouttaminen Maahanmuuttajat Suomessa Monikulttuurisuus Suomessa Turku Varissuo Tue, 05 Dec 2017 10:03:06 +0000 Ville Tavio http://villetavio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/247129-ryhtia-turun-maahanmuuttopolitiikkaan
Yhdyntä 10-vuotiaan kanssa on aina törkeä raiskaus http://abdirahimhussein.puheenvuoro.uusisuomi.fi/246501-yhdynta-10-vuotiaan-kanssa-on-aina-torkea-raiskaus <p>Suomi on ollut viimeisen vuorokauden pakahtumaisillaan raivoon. Tai no, niitä&nbsp; eilen koko Suomen oikeusjärjestelmän naurunalaiseksi tehneitä turkulaisia hovioikeusneuvoksia lukuunottamatta. Ja minä heidän mukanaan.</p><p>Olen yrittänyt pysyä rauhallisena. Olen yrittänyt muistuttaa itseäni, että enhän minä mikään lainoppinut ole. Olen yrittänyt uskotella itselleni, että nuo kolme ihmistä ovat pohtineet asiaa koko ammattitaidollaan ja viisaudellaan ennen päätymistä antamaansa ratkaisuun. Mutta ei, mikään ei ole auttanut.</p><p>Toisin kuin Pirkanmaan käräjäoikeudella tai Turun hovioikeudella, minun maailmassani ei yksinkertaisesti ole tilaa näkemykselle, jonka mukaan 10-vuotias lapsi suostuu vapaaehtoisesti raiskattavaksi. Ja anteeksi vain, mutta <em>nimenomaan raiskauksesta </em>on 10-vuotiaan lapsen kohdalla kyse. Mutta ei, juuri näin noissa oikeuksissa on katsottu.</p><p>Kyseessä on siis <a href="https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005459073.html"><u>tapaus</u></a>, jossa aikuinen mies on pakottanut 10-vuotiaan tytön yhdyntään. Käräjäoikeuden päätöksen mukaisesti kyseessä ei kuitenkaan ole raiskaus, koska ei ole ollut näyttöä siitä, että kyseinen kauheus olisi tapahtunut &quot;ilman uhrin suostumusta&quot;. Syyttäjä valitti jutussa annetusta hyväksikäyttötuomiosta hovioikeuteen ja vaati tuomiota törkeästä raiskauksesta, mutta ei.</p><p>Hovioikeudenkaan mielestä kyseessä ei ole törkeä raiskaus <em>eikä itse asiassa edes raiskaus</em>, koska heidänkään mielestään ei ole ollut näyttöä siitä, etteikö uhri olisi itse sitä halunnut.</p><p>Siis mitä helvettiä? Onko kukaan näistä oikeudenkäytön auktoriteeteista vanhempi? Onko kukaan koskaan edes <em>tavannut </em>10-vuotiasta? Se on lapsi! Lapsi, joka ei herranjumala saa edes katsoa Harry Potter-elokuvia! Mistä lähtien sellaista voidaan pitää kykenevänä tekemään tuon mittakaavan päätöstä? Ylipäätään hahmottamaan koko seksin käsitettä saati sitten antamaan suostumustaan siihen?!</p><p>Etenkin <a href="http://www.savonsanomat.fi/savo/Itä-Suomen-hovioikeus-puolustautuu/610431"><u>Itä-Suomen hovioikeus on vuosien saatossa tullut valitettavan tunnetuksi siitä</u></a>, että sen mm.lapsiin kohdistuvissa seksuaalirikoksissa antamat päätökset ovat mitättömyydessään suorastaan törkeitä. Toisin kuin heidän mielestään kyseiset raiskaukset.</p><p>Ymmärrän, ettei sitä kuuluisaa <em>kansan oikeustajua </em>voi käyttää mittatikkuna, jonka perusteella lakia sovelletaan. Olenhan minäkin erinäisten kansanosien kanssa hyvin eri mieltä siitä, mitä vaikka turvapaikanhakijoille pitäisi lain puitteissa tehdä. Seksuaalirikoksissa ja etenkin <em>lapsiin</em> kohdistuvissa seksuaalirikoksissa menee kuitenkin sellainen raja, että veikkaan meidän kaikkien jakavan saman näkemyksen pahimpia Rajat kiinni-raivoajia myöten: niistä annettavat tuomiot ovat Suomessa riittämättömyydessään naurettavia.</p><p>Sellainen ihminen, joka näkee pikkulapsen seksuaalisena olentona on sairas.</p><p>Sellainen ihminen, joka uskottelee itselleen ja muille, että seksin harrastaminen pikkulapsen kanssa perustuu molemminpuoliseen kypsään haluun ja valistuneeseen suostumukseen, on sairas.</p><p>Näitä äärimmäisen henkilökohtaisia ja traumatisoivia tragedioita käsittelevä tuomioistuin sen sijaan ei saa eikä voi olla sairas.</p><p>Sen tehtävänä on kantaa vastuu siitä, että lainsäädännöllämme on joku merkitys. Ja lainsäädännön tärkein tehtävä on suojella meitä; etenkin kaikista haavoittuvaisemmassa asemassa olevia niinkuin lapsia.</p><p>Seksuaalista kanssakäymistä säätelevät lain asettamat suojaikärajat. Nimensä mukaisesti niiden tehtävänä on suojata lapsia, jotka eivät psykofyysiseltä kehitykseltään yksinkertaisesti ole vielä siinä vaiheessa, että heidän pitäisi edes joutua miettimään kantaansa seksin harrastamiseen.</p><p>Miksi ne ikärajat sitten ovat olemassa, jos niillä ei ole mitään merkitystä? Etenkään 10-vuotiaan kohdalla ei <em>todellakaan</em> ole olemassa mitään harmaata aluetta, jossa hän <em>ehkä</em> vaikuttaa ikäistään vanhemmalta tai <em>kenties</em> aloittelee jo viatonta seurustelua ensimmäisen varhaisteinivuosien &quot;poikaystävän&quot; kanssa.</p><p>10-vuotias on lapsi, johon kajoamisen<em> täytyy</em> olla rikos.</p><p>Yleensä on kyse tilanteesta, jossa ei ole ulkopuolisia todistajia, vaan vastakkain ovat osapuolten todistukset. Miten siinä voi ulkopuolinen päättää, onko uhri kyennyt &quot;muodostamaan tai ilmaisemaan tahtoaan&quot; tai kuinka paljon seksiin pakottamisessa on käytetty &quot;väkivaltaa tai väkivallan uhkaa&quot; (lainaukset raiskauksen tunnusmerkistön määrittelevän <a href="http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L20"><u>Rikoslain luvusta 20 &sect;1</u></a>)? Etenkään jos vastakkain ovat aikuinen mies ja 10-vuotias tyttö, joista jälkimmäinen kertoo kokemastaan väkivallasta (josta epäilemättä on myös lääketieteellistä näyttöä) ensimmäisen kiistäessä mitään edes tapahtuneen? Ei tuossa ole kyse mistään tasavertaisesta asetelmasta, sanoohan se jo järkikin.</p><p>Perussuomalaisten kansanedustaja, varatuomari Leena Meri esitti jo Pirkanmaan tuomion jälkeen, että rikoslaissa määrittelemään raiskauksen tunnusmerkistöön lisättäisiin kohta <a href="https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/216938-10-vuotiaan-tapaus-paljasti-aukon-rikoslaissa-kansanedustaja-leena-meri-esittaa"><u>&quot;alaikäisyyden aiheuttamasta kehittymättömyydestä&quot;</u></a>. Erinomainen aloite Mereltä - miettikää mitä maasta kertoo se, että tuollaista täytyy ihan erikseen vaatia?</p><p>10-vuotias lapsi ei lähtökohtaisesti <em>ikinä</em> ole tilanteessa, jossa häneltä on edellytyksiä muodostaa minkäänlaista suostumusta seksiin. Niinpä kyseessä ei <em>voi</em> olla mikään muu kuin raiskaus. Ja kun kohteena on 10-vuotias lapsi, ei pitäisi olla epäilystäkään teon törkeydestä. Samaa mieltä on myös se rikoslaki, jota nämä tuomioistuimet väittävät noudattavansa - seuraavan pykälän &sect;2 kohdassa 3 yhdeksi tavanomaisen raiskauksen törkeäksi raiskaukseksi korottavaksi tekijäksi&nbsp; mainitaan nimittäin se, että <em>sen kohteena on 18 vuotta nuorempi lapsi. </em></p><p>Tämä on maa, jossa kampanjoidaan lapsiavioliittoja vastaan Jemenissä ja Afganistanissa sekä kauhistellaan lapsiin kohdistuvaa seksiturismia Thaimaassa ja Kambodzassa. Mutta kun kyse on omista lapsistamme, kaikki tuo moraalinen ylevyys unohtuu.</p><p>Tänä iltana minä halaan kotiintullessani lapsiani entistäkin lujempaa. Luulenpa, etten ole ainoa. Maailma on täynnä törkeitä asioita, mutta yksi niistä kaikkein törkeimmistä näyttääkin olevan juuri se taho, jonka tehtävänä on pitää meidät suojassa kaikelta tuolta törkeydeltä.&nbsp;</p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div> Suomi on ollut viimeisen vuorokauden pakahtumaisillaan raivoon. Tai no, niitä  eilen koko Suomen oikeusjärjestelmän naurunalaiseksi tehneitä turkulaisia hovioikeusneuvoksia lukuunottamatta. Ja minä heidän mukanaan.

Olen yrittänyt pysyä rauhallisena. Olen yrittänyt muistuttaa itseäni, että enhän minä mikään lainoppinut ole. Olen yrittänyt uskotella itselleni, että nuo kolme ihmistä ovat pohtineet asiaa koko ammattitaidollaan ja viisaudellaan ennen päätymistä antamaansa ratkaisuun. Mutta ei, mikään ei ole auttanut.

Toisin kuin Pirkanmaan käräjäoikeudella tai Turun hovioikeudella, minun maailmassani ei yksinkertaisesti ole tilaa näkemykselle, jonka mukaan 10-vuotias lapsi suostuu vapaaehtoisesti raiskattavaksi. Ja anteeksi vain, mutta nimenomaan raiskauksesta on 10-vuotiaan lapsen kohdalla kyse. Mutta ei, juuri näin noissa oikeuksissa on katsottu.

Kyseessä on siis tapaus, jossa aikuinen mies on pakottanut 10-vuotiaan tytön yhdyntään. Käräjäoikeuden päätöksen mukaisesti kyseessä ei kuitenkaan ole raiskaus, koska ei ole ollut näyttöä siitä, että kyseinen kauheus olisi tapahtunut "ilman uhrin suostumusta". Syyttäjä valitti jutussa annetusta hyväksikäyttötuomiosta hovioikeuteen ja vaati tuomiota törkeästä raiskauksesta, mutta ei.

Hovioikeudenkaan mielestä kyseessä ei ole törkeä raiskaus eikä itse asiassa edes raiskaus, koska heidänkään mielestään ei ole ollut näyttöä siitä, etteikö uhri olisi itse sitä halunnut.

Siis mitä helvettiä? Onko kukaan näistä oikeudenkäytön auktoriteeteista vanhempi? Onko kukaan koskaan edes tavannut 10-vuotiasta? Se on lapsi! Lapsi, joka ei herranjumala saa edes katsoa Harry Potter-elokuvia! Mistä lähtien sellaista voidaan pitää kykenevänä tekemään tuon mittakaavan päätöstä? Ylipäätään hahmottamaan koko seksin käsitettä saati sitten antamaan suostumustaan siihen?!

Etenkin Itä-Suomen hovioikeus on vuosien saatossa tullut valitettavan tunnetuksi siitä, että sen mm.lapsiin kohdistuvissa seksuaalirikoksissa antamat päätökset ovat mitättömyydessään suorastaan törkeitä. Toisin kuin heidän mielestään kyseiset raiskaukset.

Ymmärrän, ettei sitä kuuluisaa kansan oikeustajua voi käyttää mittatikkuna, jonka perusteella lakia sovelletaan. Olenhan minäkin erinäisten kansanosien kanssa hyvin eri mieltä siitä, mitä vaikka turvapaikanhakijoille pitäisi lain puitteissa tehdä. Seksuaalirikoksissa ja etenkin lapsiin kohdistuvissa seksuaalirikoksissa menee kuitenkin sellainen raja, että veikkaan meidän kaikkien jakavan saman näkemyksen pahimpia Rajat kiinni-raivoajia myöten: niistä annettavat tuomiot ovat Suomessa riittämättömyydessään naurettavia.

Sellainen ihminen, joka näkee pikkulapsen seksuaalisena olentona on sairas.

Sellainen ihminen, joka uskottelee itselleen ja muille, että seksin harrastaminen pikkulapsen kanssa perustuu molemminpuoliseen kypsään haluun ja valistuneeseen suostumukseen, on sairas.

Näitä äärimmäisen henkilökohtaisia ja traumatisoivia tragedioita käsittelevä tuomioistuin sen sijaan ei saa eikä voi olla sairas.

Sen tehtävänä on kantaa vastuu siitä, että lainsäädännöllämme on joku merkitys. Ja lainsäädännön tärkein tehtävä on suojella meitä; etenkin kaikista haavoittuvaisemmassa asemassa olevia niinkuin lapsia.

Seksuaalista kanssakäymistä säätelevät lain asettamat suojaikärajat. Nimensä mukaisesti niiden tehtävänä on suojata lapsia, jotka eivät psykofyysiseltä kehitykseltään yksinkertaisesti ole vielä siinä vaiheessa, että heidän pitäisi edes joutua miettimään kantaansa seksin harrastamiseen.

Miksi ne ikärajat sitten ovat olemassa, jos niillä ei ole mitään merkitystä? Etenkään 10-vuotiaan kohdalla ei todellakaan ole olemassa mitään harmaata aluetta, jossa hän ehkä vaikuttaa ikäistään vanhemmalta tai kenties aloittelee jo viatonta seurustelua ensimmäisen varhaisteinivuosien "poikaystävän" kanssa.

10-vuotias on lapsi, johon kajoamisen täytyy olla rikos.

Yleensä on kyse tilanteesta, jossa ei ole ulkopuolisia todistajia, vaan vastakkain ovat osapuolten todistukset. Miten siinä voi ulkopuolinen päättää, onko uhri kyennyt "muodostamaan tai ilmaisemaan tahtoaan" tai kuinka paljon seksiin pakottamisessa on käytetty "väkivaltaa tai väkivallan uhkaa" (lainaukset raiskauksen tunnusmerkistön määrittelevän Rikoslain luvusta 20 §1)? Etenkään jos vastakkain ovat aikuinen mies ja 10-vuotias tyttö, joista jälkimmäinen kertoo kokemastaan väkivallasta (josta epäilemättä on myös lääketieteellistä näyttöä) ensimmäisen kiistäessä mitään edes tapahtuneen? Ei tuossa ole kyse mistään tasavertaisesta asetelmasta, sanoohan se jo järkikin.

Perussuomalaisten kansanedustaja, varatuomari Leena Meri esitti jo Pirkanmaan tuomion jälkeen, että rikoslaissa määrittelemään raiskauksen tunnusmerkistöön lisättäisiin kohta "alaikäisyyden aiheuttamasta kehittymättömyydestä". Erinomainen aloite Mereltä - miettikää mitä maasta kertoo se, että tuollaista täytyy ihan erikseen vaatia?

10-vuotias lapsi ei lähtökohtaisesti ikinä ole tilanteessa, jossa häneltä on edellytyksiä muodostaa minkäänlaista suostumusta seksiin. Niinpä kyseessä ei voi olla mikään muu kuin raiskaus. Ja kun kohteena on 10-vuotias lapsi, ei pitäisi olla epäilystäkään teon törkeydestä. Samaa mieltä on myös se rikoslaki, jota nämä tuomioistuimet väittävät noudattavansa - seuraavan pykälän §2 kohdassa 3 yhdeksi tavanomaisen raiskauksen törkeäksi raiskaukseksi korottavaksi tekijäksi  mainitaan nimittäin se, että sen kohteena on 18 vuotta nuorempi lapsi.

Tämä on maa, jossa kampanjoidaan lapsiavioliittoja vastaan Jemenissä ja Afganistanissa sekä kauhistellaan lapsiin kohdistuvaa seksiturismia Thaimaassa ja Kambodzassa. Mutta kun kyse on omista lapsistamme, kaikki tuo moraalinen ylevyys unohtuu.

Tänä iltana minä halaan kotiintullessani lapsiani entistäkin lujempaa. Luulenpa, etten ole ainoa. Maailma on täynnä törkeitä asioita, mutta yksi niistä kaikkein törkeimmistä näyttääkin olevan juuri se taho, jonka tehtävänä on pitää meidät suojassa kaikelta tuolta törkeydeltä. 

]]>
107 http://abdirahimhussein.puheenvuoro.uusisuomi.fi/246501-yhdynta-10-vuotiaan-kanssa-on-aina-torkea-raiskaus#comments Kotimaa lainsäädäntö Oikeustaju Raiskaus Seksuaalinen hyväksikäyttö Turku Thu, 23 Nov 2017 07:45:08 +0000 Abdirahim HUSU Hussein . http://abdirahimhussein.puheenvuoro.uusisuomi.fi/246501-yhdynta-10-vuotiaan-kanssa-on-aina-torkea-raiskaus
Koodaribussi no.2 saapumassa? http://pekka-juhanielomaa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/245276-koodaribussi-no2-saapumassa <p><a href="https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/emme-ole-koskaan-nahneet-mitaan-tallaista-aurinkokunnassamme-outo-tahtienvalinen-vierailija-edes-nasa-ei-tieda-mika-se-on/6635798#gs.N_AYkKA">httwps://www.mv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/emme-ole-koskaan-nahneet-mitaan-tallaista-aurinkokunnassamme-outo-tahtienvalinen-vierailija-edes-nasa-ei-tieda-mika-se-on/6635798#gs.N_AYkKA</a></p><p>&nbsp;</p><p>Turussa, Jumalan vuonna 2017/10/31</p><p>&nbsp;</p><p>Nasa on julkaissut, presidentti Trumpin myötävaikutuksella, että aurinkokuntaamme on viimeinkin saapunut &nbsp;Trumpin uneksima &nbsp;kuljetus ViherVasemmiston mahdollista kotimatkaa varten. Epäilyjähän tästä ViherVasemmiston &rdquo;UFO puolesta&rdquo; on ollut jo pitkään, varsinkin CIA on tätä epäillyt.</p><p>Kyseessä on yli 400 metrinen ennen näkemätön ilmiö, jota on alettu kutsua Koodaribussi kakkoseksi. (KB2).&nbsp;Nasan toivomus on, että bussi noutaa ensin omansa pois Euroopasta ja hyvä niin, koska aluksen huomasi, häive tekniikasta huolimatta yliopiston tutkija Rob Weryk suurella kaukoputkella. Presidentti Trumpin mielestä on kunnia asia, että Euroopan vihervasemmisto voi aloittaa odottamansa kotimatkan ensimmäisenä, vaikka hän yleensä pitää ensisijaisesti Amerikkalaisten puolta.</p><p>Nasalla ja Trumpillakaan ei ole tarkkaa tietoa, koska tämä koodaribussi on viimeksi käynyt aurinkokunnassamme. Todennäköisesti niin kauan sitten, että kaukoputket olivat paljon pienempiä. Suomessakin on jo CIA,n ja Supon mukaan täysitohina päällä matkalaukkujen kanssa. Hommaa johtaa kuulemma, Trumpia korkealle arvostava,&nbsp;eläkkeellä oleva&nbsp;Turkulainen professori.&nbsp;</p><p>Viestintä Koodaribussi.2 ja maan välillä on ollut vielä aika heikkoa. Lähinnä sitä on yritetty morsetuksella, &nbsp;koska Marssissa ei toimi Wi-Fi , eikä hirveän hyvin 4G verkkokaan, tosin sieltä löytyi 2G verkkoa muistuttava järjestelmä, jonka NASA arvelee rakennetun Koodaribussi2 viime käynnillä, kauan sitten .</p><p>Tarkkaa Koodaribussi kakkosen saapumis aikaa ei siis tiedetä, mutta lähtö päiväksi, &nbsp;jostain kumman syystä ( CIA selvittänyt luultavasti ) on muodostumassa 6.12. Syytä tähän ei tiedetä, mutta Suomen vihervasemmisto iloitsee tästä, koska silloin on jotkut turhanpäiväiset juhlat maassa.&nbsp;</p><p>CIA,n mukaan mukaan lähtee myös paljon maailman Sosiaalidemokraatteja, koska KB2,n viime käynnillä ei varsinaista vihervasemmistoa ollut ja nämä jotkut ovat, vaan kuulemma jämähtäneet demareiksi.&nbsp;</p><p>Presidentti Trumpille tämä tuleva tapahtuma on onnen ja ilon päivä. Ehkä monelle muullekkin? Tarkkaa tietoa tästä ei tosin vielä ole, koska kaikki gallupin tekijät ja tilasto-firmat pakkaa laukkujaan.&nbsp;</p><p>Nasan mukaan, &nbsp;on tietenkin liian aikaista arvioida tämän miljardien Ufojen kotiinlähdön vaikutukset planeetallamme. Supertietokoneen laskelmien mukaan planeettamme rauhoittuu paljon, koska sodat vähenee kummallista kyllä.&nbsp;Supertietokoneen mukaan se johtuu siitä, että maahan jääneet ihmiset eivät usko kaikkea Liipalaapaa, mitä naapurit kertoo.</p><p>Supertietokoneen alustavien laskelmien mukaan myös maanviljely ja metsästys järkevöityy, kun esimerkiksi, &nbsp;jokainen maa viljelee ja syö sitä, mitä omassa maassa kasvaa. Tofun ja soijan tuonti maailman toiselta puolelta loppuu.</p><p>Yllättävin tieto on , että jäätiköiden ja ikiroudan sulaminen vähentyy tai jopa loppuu. Tämä johtuu supertietokoneen mukaan siitä, kun miljardi plus vihervasemmistolaisten muovista, eli öljystä tekemien kenkien valmistus loppuu. Kengät tehdään jälleen nahasta. Käytäntöön tulee myös sellainen, että toinen kenkä voi olla oravaa, toinen sikaa. Supertietokoneen mukaan se on jopa muotia.&nbsp;</p><p>Nasa on luvannut tiedottaa heti, kun jotain faktaa ilmenee :)</p><p>&nbsp;</p><p>Pekka-Juhani Elomaa&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div> httwps://www.mv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/emme-ole-koskaan-nahneet-mitaan-tallaista-aurinkokunnassamme-outo-tahtienvalinen-vierailija-edes-nasa-ei-tieda-mika-se-on/6635798#gs.N_AYkKA

 

Turussa, Jumalan vuonna 2017/10/31

 

Nasa on julkaissut, presidentti Trumpin myötävaikutuksella, että aurinkokuntaamme on viimeinkin saapunut  Trumpin uneksima  kuljetus ViherVasemmiston mahdollista kotimatkaa varten. Epäilyjähän tästä ViherVasemmiston ”UFO puolesta” on ollut jo pitkään, varsinkin CIA on tätä epäillyt.

Kyseessä on yli 400 metrinen ennen näkemätön ilmiö, jota on alettu kutsua Koodaribussi kakkoseksi. (KB2). Nasan toivomus on, että bussi noutaa ensin omansa pois Euroopasta ja hyvä niin, koska aluksen huomasi, häive tekniikasta huolimatta yliopiston tutkija Rob Weryk suurella kaukoputkella. Presidentti Trumpin mielestä on kunnia asia, että Euroopan vihervasemmisto voi aloittaa odottamansa kotimatkan ensimmäisenä, vaikka hän yleensä pitää ensisijaisesti Amerikkalaisten puolta.

Nasalla ja Trumpillakaan ei ole tarkkaa tietoa, koska tämä koodaribussi on viimeksi käynyt aurinkokunnassamme. Todennäköisesti niin kauan sitten, että kaukoputket olivat paljon pienempiä. Suomessakin on jo CIA,n ja Supon mukaan täysitohina päällä matkalaukkujen kanssa. Hommaa johtaa kuulemma, Trumpia korkealle arvostava, eläkkeellä oleva Turkulainen professori. 

Viestintä Koodaribussi.2 ja maan välillä on ollut vielä aika heikkoa. Lähinnä sitä on yritetty morsetuksella,  koska Marssissa ei toimi Wi-Fi , eikä hirveän hyvin 4G verkkokaan, tosin sieltä löytyi 2G verkkoa muistuttava järjestelmä, jonka NASA arvelee rakennetun Koodaribussi2 viime käynnillä, kauan sitten .

Tarkkaa Koodaribussi kakkosen saapumis aikaa ei siis tiedetä, mutta lähtö päiväksi,  jostain kumman syystä ( CIA selvittänyt luultavasti ) on muodostumassa 6.12. Syytä tähän ei tiedetä, mutta Suomen vihervasemmisto iloitsee tästä, koska silloin on jotkut turhanpäiväiset juhlat maassa. 

CIA,n mukaan mukaan lähtee myös paljon maailman Sosiaalidemokraatteja, koska KB2,n viime käynnillä ei varsinaista vihervasemmistoa ollut ja nämä jotkut ovat, vaan kuulemma jämähtäneet demareiksi. 

Presidentti Trumpille tämä tuleva tapahtuma on onnen ja ilon päivä. Ehkä monelle muullekkin? Tarkkaa tietoa tästä ei tosin vielä ole, koska kaikki gallupin tekijät ja tilasto-firmat pakkaa laukkujaan. 

Nasan mukaan,  on tietenkin liian aikaista arvioida tämän miljardien Ufojen kotiinlähdön vaikutukset planeetallamme. Supertietokoneen laskelmien mukaan planeettamme rauhoittuu paljon, koska sodat vähenee kummallista kyllä. Supertietokoneen mukaan se johtuu siitä, että maahan jääneet ihmiset eivät usko kaikkea Liipalaapaa, mitä naapurit kertoo.

Supertietokoneen alustavien laskelmien mukaan myös maanviljely ja metsästys järkevöityy, kun esimerkiksi,  jokainen maa viljelee ja syö sitä, mitä omassa maassa kasvaa. Tofun ja soijan tuonti maailman toiselta puolelta loppuu.

Yllättävin tieto on , että jäätiköiden ja ikiroudan sulaminen vähentyy tai jopa loppuu. Tämä johtuu supertietokoneen mukaan siitä, kun miljardi plus vihervasemmistolaisten muovista, eli öljystä tekemien kenkien valmistus loppuu. Kengät tehdään jälleen nahasta. Käytäntöön tulee myös sellainen, että toinen kenkä voi olla oravaa, toinen sikaa. Supertietokoneen mukaan se on jopa muotia. 

Nasa on luvannut tiedottaa heti, kun jotain faktaa ilmenee :)

 

Pekka-Juhani Elomaa 

 

 

 

 

 

]]>
0 http://pekka-juhanielomaa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/245276-koodaribussi-no2-saapumassa#comments Tunnistamaton esine Turku UFO Vihervasemmisto Tue, 31 Oct 2017 08:17:48 +0000 Pekka-Juhani Elomaa http://pekka-juhanielomaa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/245276-koodaribussi-no2-saapumassa
Turku Pride http://marcuspetj.puheenvuoro.uusisuomi.fi/242177-turku-pride <p>Turku Pride&nbsp;on saanut osakseen kovaa kritiikkiä.</p> <p>Tapahtuman painotukset on koettu mm. liian yksipuolisina. Taustalla on sanottu olevan kasvava vastakkainasettelu cis-homojen ja transihmisten välillä.</p> <p>Voin omalta, yksityisen ihmisen ja cis-homon näkökulmasta kommentoida ko. prideä.</p> <p>Vaikka turkulainen olenkin, en osallistunut tänä vuonna tapahtumaan. Pääsyynä oli Juho Pylvänöisen valinta puistojuhlan ensimmäiseksi puhujaksi. Hänen käyttäytymisensä esim. mikroblogipalvelu twitterissä on puhdasta nettikiusaamista, ja kommunikointitapansa erimielisiä kohtaan, kauniisti sanottuna, ala-arvoista. Mainittakoon, että itselläni ei ole antipatioita ko. henkilöä kohtaan, vaikka hän ajatuksiani onkin haukuskellut.</p> <p>Toiseksi en pidä siitä, että pridestä tehdään jonkin vihaisten nykyfeministien mielenosoituskulkue. Pride on mielestäni ilon ja hauskuuden juhla, jossa on esillä komeaa paljasta pintaa ja hurlumheitä. En halua nähdä pridessä, kärjistetysti sanottuna, uhriutuneita lättäpääfeministejä.&nbsp;</p> <p>Osallistuin tänä vuonna Helsinki pride -kulkueeseen. Koin sen mukavaksi ja avoimeksi, vaikkei sää sallinutkaan paljoa paljaan pinnan esittelyä.</p> <p>Henkilökohtaisesti minusta on kurjaa, että vuosikymmeniä oikeuksiensa puolesta taistelleiden homojen sekaan tunkee vihaisia feministejä omine agendoineen. Trans- ja muut sukupuolivähemmistöt saavat toki osallistua juhliin mutta se tulee tehdä ilon ja hyvän mielen hengessä. Ei vihaisena mielenosoituksena.&nbsp;</p> <p>Minua myös harmittaa ilmapiiri, jossa seksuaalivähemmistöistä tehdään uhreja. Olen luonnollisesti tavannut joukon transihmisiä, ja he ovat mielestäni aina edustaneet rohkeutta. En ole koskaan nähnyt heitä minkäänlaisina uhreina. Päinvastoin.&nbsp;</p> <p>Mielestäni nykyfeminismi imee sen ilon ja vapauden, ja vapaamielisyyden, joka pride-tapahtumiin on totuttu liittämään.</p> <p>Liika poliittinen korrektius aiheuttaa ainoastaan enemmän pahaa kuin hyvää.</p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div> Turku Pride on saanut osakseen kovaa kritiikkiä.

Tapahtuman painotukset on koettu mm. liian yksipuolisina. Taustalla on sanottu olevan kasvava vastakkainasettelu cis-homojen ja transihmisten välillä.

Voin omalta, yksityisen ihmisen ja cis-homon näkökulmasta kommentoida ko. prideä.

Vaikka turkulainen olenkin, en osallistunut tänä vuonna tapahtumaan. Pääsyynä oli Juho Pylvänöisen valinta puistojuhlan ensimmäiseksi puhujaksi. Hänen käyttäytymisensä esim. mikroblogipalvelu twitterissä on puhdasta nettikiusaamista, ja kommunikointitapansa erimielisiä kohtaan, kauniisti sanottuna, ala-arvoista. Mainittakoon, että itselläni ei ole antipatioita ko. henkilöä kohtaan, vaikka hän ajatuksiani onkin haukuskellut.

Toiseksi en pidä siitä, että pridestä tehdään jonkin vihaisten nykyfeministien mielenosoituskulkue. Pride on mielestäni ilon ja hauskuuden juhla, jossa on esillä komeaa paljasta pintaa ja hurlumheitä. En halua nähdä pridessä, kärjistetysti sanottuna, uhriutuneita lättäpääfeministejä. 

Osallistuin tänä vuonna Helsinki pride -kulkueeseen. Koin sen mukavaksi ja avoimeksi, vaikkei sää sallinutkaan paljoa paljaan pinnan esittelyä.

Henkilökohtaisesti minusta on kurjaa, että vuosikymmeniä oikeuksiensa puolesta taistelleiden homojen sekaan tunkee vihaisia feministejä omine agendoineen. Trans- ja muut sukupuolivähemmistöt saavat toki osallistua juhliin mutta se tulee tehdä ilon ja hyvän mielen hengessä. Ei vihaisena mielenosoituksena. 

Minua myös harmittaa ilmapiiri, jossa seksuaalivähemmistöistä tehdään uhreja. Olen luonnollisesti tavannut joukon transihmisiä, ja he ovat mielestäni aina edustaneet rohkeutta. En ole koskaan nähnyt heitä minkäänlaisina uhreina. Päinvastoin. 

Mielestäni nykyfeminismi imee sen ilon ja vapauden, ja vapaamielisyyden, joka pride-tapahtumiin on totuttu liittämään.

Liika poliittinen korrektius aiheuttaa ainoastaan enemmän pahaa kuin hyvää.

]]>
3 http://marcuspetj.puheenvuoro.uusisuomi.fi/242177-turku-pride#comments Homoseksuaalit Pride Transihmiset Turku Thu, 31 Aug 2017 17:24:25 +0000 Marcus Petäjä http://marcuspetj.puheenvuoro.uusisuomi.fi/242177-turku-pride